Blog IT, Blog Marketing

Rekruter – podstawa strategii employer branding

Rekruter – podstawa strategii employer branding

TeamQuest 22.11.2015 r.

W świecie nowoczesnych technologii, czy specjalistycznych usług, to pracownicy o najlepszych kwalifikacjach są gwarancją przewagi konkurencyjnej na rynku. Organizacje zabiegają o najlepszych kandydatów na wymagającym rynku pracy podporządkowanym potrzebom pracowników.

To najlepsi specjaliści decydują dla kogo chcą pracować, w rozwoju jakich projektów chcą brać udział. Firmy między sobą rywalizują, aby przyciągnąć do swoich zespołów wysoko wykwalifikowanych pracowników. Narzędziem w tej rywalizacji jest między innymi employer branding, czyli budowanie marki firmy jako pracodawcy. Strategia budowania pozytywnej marki pracodawcy to trudny i długotrwały proces, w którym najważniejszą rolę odgrywają osoby bezpośrednio zajmujące się rekrutacją. Dlaczego? Kilka istotnych powodów poniżej:

Rekruter to wizytówka pracodawcy

Rekruter – podstawa strategii employer branding

To rekruter jest z reguły pierwszą osobą, z którą kandydat nawiązuje kontakt, relację. W trakcie rozmowy telefonicznej, czy spotkania rekrutacyjnego zachowanie rekrutera wpływa na pierwsze wrażenia kandydata, które mimowolnie wpływają na jego opinię na temat organizacji jako całości. Jeżeli rekrutera cechuje wysoka kultura osobista, profesjonalizm w wykonywanej przez niego pracy, to kandydat przez jego pryzmat zaczyna w ten sam sposób postrzegać całą firmę. Rekruter potrafi zachęcić, ale i zrazić kandydatów do proponowanego stanowiska pracy bez różnicy, czy jest to stanowisko korzystne z punktu widzenia kandydata, czy też nie.

Dobry rekruter powinien potrafić łatwo nawiązywać relacje z innymi osobami, w tym przypadku z kandydatami; powinien być po prostu miły dla innych.

Rekruter to profesjonalista w swojej dziedzinie

Osoba rekrutująca powinna być nie tylko miła, ale przede wszystkim profesjonalna w swoim działaniu. Rekruter musi przede wszystkim rozumieć stanowisko pracy na które poszukuje kandydatów. Jego wiedza jest istotna nie tylko dlatego, że pozwala zweryfikować rzeczywiste kwalifikacje posiadane przez kandydata. Wiedza rekrutera na temat branży w której rekrutuje jest również ważna z punktu widzenia relacji jakie nawiązuje z kandydatem. Jeżeli kandydat ma wrażenie, że rekruter nie rozumie stanowiska pracy które chce obsadzić, to automatycznie staje się niechętny do udziału w kolejnych etapach rekrutacji. Wracamy do pierwszego punktu, czyli do pozytywnego pierwszego wrażenia. Specjalista chce rozmawiać ze specjalistą. Jeżeli po drugiej stronie jest laik, to również cała organizacja jest w oczach kandydata postrzegana jako nieprofesjonalna.

Rekruter to współtwórca polityki personalnej

Nie można tworzyć strategii rekrutacyjnej, bez wiedzy na temat rynku pracy. Konsekwencje tej niewiedzy mają wpływ nie tylko na to, że projekt rekrutacyjny nie zostanie zrealizowany. Niewłaściwie skonstruowany opis stanowiska pracy może zostać niewłaściwie odebrany przez rynek pracy, narazić firmę na opinię o braku profesjonalizmu w oczach kandydatów.

Wykwalifikowany kandydat posiada wiedzę na temat rynku pracy; wie, jacy kandydaci są dostępni i co można im zaoferować aby zachęcić do udziału w projekcie rekrutacyjnym. Organizacja powinna wiedzieć, że nie można tworzyć polityki personalnej w oderwaniu od realiów rynku pracy. Warto wykorzystać wiedzę rekrutera, aby stworzyć profesjonalny opis stanowiska pracy. Rynek zatrudnienia ulega ciągłej profesjonalizacji, z tego też powodu wszelkie błędy mogą być szybko dostrzeżone i wpłynąć na negatywne postrzeganie firmy jako pracodawcy.

Jeżeli interesują Ciebie wpisy o employer branding, to koniecznie przeczytaj:

Wizerunek firmy doradztwa personalnego, czyli hr employer branding

Wiedza o rynku pracy – podstawa employer branding w firmie rekrutacyjnej

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej