Blog IT, Blog Marketing

Track THIS – eksperyment Mozilli pokazuje, jak strony śledzą swoich użytkowników

Track THIS – eksperyment Mozilli pokazuje, jak strony śledzą swoich użytkowników

Maciej Olanicki , 26.06.2019 r.

Wygląda na to, że Mozilla zdaje sobie sprawę z dziejowej szansy, jaka przed nią stoi. Google i Chrome chyba nigdy nie miały gorszej prasy, zaś Firefox jest jedynym pozostałym na polu walki graczem wolnym od wpływów Alphabet, Inc. Zapewne w celu podkreślenia tego wizerunku Fundacja zdecydowała się na uruchomienie ciekawego eksperymentu – Track THIS.

Na początku czerwca Mozilla ogłosiła, że w Firefoksie nastąpią spore zmiany w kwestii obchodzenia się ze skryptami śledzącymi. Fundacja wyszła z założenia, że w celu zapewniania należytej ochrony prywatności swoim użytkownikom konieczna jest zmiana domyślnych ustawień przeglądarki. W rezultacie Firefox domyślnie działa w trybie rozszerzonej ochrony przed śledzeniem, co znacznie ogranicza możliwości targetowania przez sieci reklamowe, jak i analitykę ruchu użytkowników Firefoksa.

trackthis1

Teraz Mozilla zdecydowała się na uruchomienie ciekawego eksperymentu, który ma zademonstrować internautom, jak wiele informacji zbierają o nich strony zawierające skrypty śledzące. Track THIS umożliwia internaucie zmylenie skryptów śledzących poprzez uruchomienie dziesiątek kart o określonej tematyce. Do wyboru są cztery scenariusze: internauta będący na bieżąco z najnowszymi trendami, bogacz, fan teorii spiskowych szykujący się na apokalipsę oraz influencer.

Zobacz też: Firefox odtąd będzie domyślnie blokował wszystkie skrypty śledzące

Po wyborze scenariusza i kliknięciu przycisku „Track THIS” strona uruchomi około setki kart z witrynami, które mają zmylić skrypty reklamowe. W przypadku influencera będą to zatem kosmetyki, w przypadku bogacza na kartach pojawią się witryny z dobrami luksusowymi. Oczywiście zwracamy uwagę, że uruchomienie w Chrome setki kart może się w przypadku sporej części maszyn zakończyć zwieszką, ale i tak warto spróbować. Konsekwencje uruchomienia konkretnego scenariusza będą widoczne błyskawicznie.

trackthis

Wystarczy, że przejdziemy na dowolną witrynę wyświetlającą reklamy, by zauważyć, że ich treść niewiele ma wspólnego z naszymi faktycznymi preferencjami, lecz… sztucznym scenariuszem wykreowanym przez Track THIS. Wystarczy kilkadziesiąt kart, by skutecznie – choć najprawdopodobniej na niezbyt długo – skutecznie wpuścić w maliny nawet najbardziej rozbudowane sieci reklamowe. Według szacunków Mozilli uzyskane w ten sposób fałszywe profilowanie może zmylić skrypty najwyżej na kilka dni.

Zobacz też: ProtonMail krytykuje tryb poufny w Gmailu: „nie jest bezpieczny ani prywatny”

Oczywiście cały eksperyment to element większej kampanii mającej uświadamiać internautów o działaniu mechanizmów śledzących i zachęcać ich do migracji na Firefoksa. Trzeba przyznać, że dla wielu mniej zaawansowanych internautów zabawa z Track THIS może stanowić terapię szokową i być czynnikiem skłaniającym do migracji na Firefoksa. Szczególnie w kontekście gromów, jakie ze względu na kontrowersyjne praktyki sypią się w ostatnim czasie na Google.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej