Praca zdalna – jak ją zorganizować? Przegląd przydatnych narzędzi

KBM , 04.03.2019 r.
homeoffice
Zawód programisty niesie ze sobą wiele korzyści. Jedną z nich jest możliwość wykonywania go z dowolnego miejsca na świecie. Przełamanie biurowej rutyny, większa elastyczność działania, czas zaoszczędzony na braku konieczności dojazdów i stania w korkach to tylko niektóre atuty pracy zdalnej. Nic dziwnego, że dla coraz częściej taka opcja staje się priorytetem przy pojmowaniu decyzji o zatrudnieniu.

Jak zorganizować pracę zdalną?

Według StackOverflow Developer Survey 2018, jest to kluczowa kwestia dla 10,3 % programistów. Praca w trybie zdalnym to wyzwanie nie tylko dla pracowników, ale również dla pracodawcy. Na szczęście dzięki odpowiednim narzędziom nawet rozproszony zespół może pracować tak, jakby znajdował się w jednym biurze. Przedstawiamy przykłady przydatnych programów, które ułatwiają pracę zdalną.

Komunikacja

slack

Sprawna komunikacja to kluczowa kwestia w przypadku zdalnych pracowników. Jednym z najbardziej znanych narzędzi ułatwiających wymianę informacji jest Slack. Co istotne, można go również zintegrować z GitHub i BitBucket. Zespołom programistów, którzy pracują zdalnie, przyda się z też PivotalTracker, który umożliwia rozdzielanie zadań, ustawienia priorytetów, także śledzenie postępu prac poszczególnych członków zespołu. GoToMeeting to natomiast przykład aplikacji, dzięki której można przeprowadzić telekonferencję. W wielu firmach wciąż do komunikacji z powodzeniem wykorzystuje się Skype'a bądź Hangouts.

Rejestracja czasu pracy

Narzędzia do śledzenia czasu pracy mają w trybie zdalnym mają podwójne znaczenie. Z jednej strony pozwalają pracodawcy monitorować czas pracy członków zespołu, z drugiej pomagają pracownikowi poprawić planowanie, utrzymać samodyscyplinę, motywację i zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym. Najpopularniejszym narzędziem do śledzenia czasu pracy jest Toggl. Równie dobrze sprawdzą się w tej roli Trackingtime lub polski TimeCamp.

Zarządzanie projektami

Zapanowanie nad ogromem informacji, planów i zmian w przypadku przynajmniej kilkuosobowego zdalnego zespołu, może stanowić ogromne wyzwanie. Nie sposób dziś wyobrazić sobie pracę nad projektem bez narzędzi umożliwiających tworzenie list zadań, delegowanie obowiązków, monitorowanie postępu prac czy współdzielenie plików z pozostałymi członkami teamu.

trello

Numerem jeden wśród programów do zarządzania projektami jest Trello, w którym popularne kolorowe karteczki z checklistami zostały zastąpione tablicami, na których wpisywane są plany i pomysły do zrealizowania. Dostęp do nich mogą mieć wszystkie zaangażowane w projekt osoby, co pozwala zorientować się kto nad czym pracuje oraz określić czas zakończenia poszczególnych zadań. W organizowaniu codziennych „to-do” list i śledzenia postępu prac świetnie sprawdza się również Asana. Cenionym przez programistów zamiennikiem jest Nozbe.

Praca zdalna może być efektywna i przyjemna. Pod warunkiem, że wiemy jak ją zorganizować. Wybór odpowiedniego zestawu aplikacji mających w tym pomóc to oczywiście indywidualna kwestia, która powinna być dopasowana do potrzeb zespołu i jego poszczególnych członków. Pewne jest jednak to, że bez nich nie sposób się dziś obyć.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT: