Zdominowana przez mężczyzn branża IT, przyciąga coraz więcej kobiet. Choć ich obecność na rynku pracy IT nikogo dziś nie dziwi, pracodawcy, przygotowując ogłoszenia o pracę, niejednokrotnie zdają się o tym zapominać. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby skłonić do aplikowania większą liczbę kandydatek.
Dostosuj dodatkowe korzyści do oczekiwań kobiet
Piłkarzyki? Konsola? Firmowe wyjścia na drinka? Choć takie rozrywki w miejscu pracy mogą stanowić atrakcję dla męskiej części teamu IT, dla żeńskiej już niekoniecznie. Chwalenie się nimi w ogłoszeniu o pracę może stwarzać presję „kulturowego dopasowania”, a tym samym zniechęcić niektóre kandydatki do aplikowania. Wiele firm IT oferuje dziś możliwość pracy zdalnej, bogaty pakiet medyczny, dodatkowe dni płatnego urlopu czy elastyczny grafik – takie udogodnienia są bardziej uniwersalne, co sprawia, że doceni je również wiele kobiet.
Nie szukaj „ninja koderów”
Ninja, Rockstar, Guru, Samuraj – to tylko niektóre określenia pojawiające się w ogłoszeniach o pracę dla programistów. Nietrudno sobie wyobrazić, że słowa odwołujące się do męskiego kodu kulturowego nie zachęcają kobiet do aplikowania. W przypadku zmaskulinizowanych branż, takich jak IT, warto zatem zadbać o to, aby w ogłoszeniu o pracę używać sformułowań neutralnych pod względem płci.
Minimalizuj podstawowe wymagania
Liczne badania wykazują, że kobieta aplikuje na dane stanowisko, dopiero gdy spełnia 100% oczekiwań postawionych przez pracodawcę. Mężczyzna zaś, jeśli spełnia... 60%. Jak obejść tę barierę? Zmniejszyć liczbę wymagań, które są bezwzględnie konieczne na danym stanowisku! Być może część z nich można umieścić w rubryce „pożądane umiejętności” i w większym stopniu skoncentrować się na typie osoby, którą chcemy zatrudnić oraz tym, w jaki sposób firma może pomóc jej się rozwinąć?
Postaw na kulturę współpracy
Nie bez znaczenia jest również język opisujący idealnego kandydata. Udowodniono, że określenia takie jak „ambitny”, „asertywny” używane w opisach stanowisk są szczególnie atrakcyjne dla mężczyzn. Z kolei nie od dziś wiadomo, że kobiety są zwykle bardziej kreatywne, elastyczne, nastawione na współdziałanie i dążenie do kompromisu. Aby zachęcić do aplikowania specjalistki IT, warto podkreślać otwartą, ukierunkowaną na partnerską współpracę kulturę organizacyjną firmy. Oczywiście same słowa nie wystarczą, jeśli nie będą towarzyszyły im czyny!
Chwal się programami rozwojowymi
Znaczna część kobiet dopiero w trakcie kariery zawodowej podejmuje decyzję o przebranżowieniu i wejściu do świata IT. Jednym ze sposobów na zachęcenie programistki do aplikowania jest zaakcentowanie takich cech, jak „nastawienie na rozwój” i „otwartość na nowe wyzwania”. Jeśli w firmie istnieje program mentorski, a pracownicy mają możliwość udziału w szkoleniach, warto to podkreślić ogłoszeniu o pracę.
Zrozumienie potrzeb i oczekiwań specjalistek IT jest dziś kluczowe dla rozwoju firm technologicznych. Na barierach w aplikowaniu, jakie stwarzają stereotypowo przygotowane ogłoszenia o pracę i opisy stanowisk, traci cała branża. Czy w obliczu niedoboru talentów IT można sobie na to pozwolić?