Jak poprawić swoje umiejętności komunikacyjne? 5 wskazówek dla specjalisty IT

, 05.02.2019 r.
komunikacja1

Mimo że kompetencje twarde odgrywają w branży technologicznej kluczową rolę, programiści, testerzy i administratorzy sieci bez kompetencji miękkich, mogą mieć trudności z rozwinięciem swojego potencjału. Dlaczego? Przy skali dzisiejszych projektów informatycznych, nawet najwybitniejszy specjalista IT, nie da rady skutecznie działać w pojedynkę. Zespołowy charakter pracy w IT sprawia, że kluczowe dla powodzenia projektów a tym samym osiąganiu przez firmy celów biznesowych są umiejętności komunikacyjne poszczególnych członków teamu. Na szczęście, nawet jeśli nie są one mocną stroną specjalisty IT, na wiele sposobów można je doskonalić.

Naucz się słuchać

Aktywne słuchanie jest podstawą skutecznej komunikacji. Pozwala nie tylko zdobyć niezbędne informacje, ale także poznać potrzeby rozmówcy i jego punkt widzenia. Umiejętność ta daje również szansę na stworzenie dobrej relacji opartej na szacunku, zaufaniu i zrozumieniu. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego, nieprzerywanie wypowiedzi, parafrazowanie zdań i zadawanie pytań to tylko niektóre techniki pozwalające mocniej zaangażować się w dialog a tym samym uniknąć wielu nieporozumień i konfliktów. Wbrew pozorom słowa „słuchać” i „słyszeć” nie są synonimami!

Trenuj wyjaśnianie technicznych pojęć w prosty sposób

Zdolność do wyjaśnienia przez specjalistę IT skomplikowanych technicznych kwestii w prosty, zrozumiały dla osób niezwiązanych z branżą technologiczną sposób, jest dziś szczególnie pożądana przez pracodawców. W końcu praca programisty wymaga niejednokrotnie kontaktów z klientami czy użytkownikami końcowymi. Pojęcia takie jak API, big data, repozytorium są oczywiste dla każdego geeka. Precyzyjne wyjaśnienie ich laikowi może być jednak prawdziwym wyzwaniem nawet dla doświadczonego developera. Dlatego warto tę umiejętność ćwiczyć.

Panuj nad emocjami, zanim zaczną panować nad Tobą

Dobra komunikacja wymaga umiejętności kontrolowania swoich emocji. O tym, jak niełatwe to bywa wie każdy, kto choć raz miał do czynienia z trudnym klientem. Potrzeba udowodnienia rozmówcy za wszelką cenę, że się myli lub też wycofywanie się w obliczu konfrontacji zamykają drogę do skutecznej komunikacji. Rozwijanie samoświadomości oraz zdolności do samokontroli, pozwala mieć większy wpływ na swoje zachowanie a w kryzysowych sytuacjach zachować profesjonalizm.

komunikacja2

Kontroluj mowę ciała

Nie od dziś wiadomo, że gesty potrafią mówić więcej niż słowa. Przekaz niewerbalny, w zależności od tego, czy jest spójny z wypowiadanym komunikatem, może wspierać wzajemne porozumienie lub wręcz przeciwnie – utrudniać je. Zgarbiona sylwetka i skrzyżowane ramiona zwykle odbierane są zwykle negatywnie i świadczą o chęci wycofania się lub odgrodzenia od problemu, z kolei swobodna postawa i uśmiech to sygnał otwartości i zainteresowania rozmówcą. Choć kontrola swoich gestów podczas rozmowy wymaga wiele treningu, warto zdobyć tę umiejętność. To jeden z kluczy do skutecznej komunikacji.

Wyciągaj wnioski

Nikt nie urodził się z doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi. Dlatego warto analizować własne doświadczenia w tym obszarze i wyciągać wnioski na przyszłość. Uważna obserwacja swojego zachowania w konkretnych sytuacjach pozwoli nie tylko wychwycić popełniane błędy, ale również poznać swoje mocne strony, które warto doskonalić.

Specjaliści IT to zwykle osoby bardzo konkretne, skupione na dążeniu do osiągania celów. Jednak zdobywanie kolejnych technicznych umiejętności nie wystarczy, aby znaleźć się wśród najbardziej pożądanych przez pracodawców kandydatów. Kompetencje komunikacyjne odgrywają tu nie mniejszą rolę. Dlatego rozwoju w tym kierunku nie można zaniedbywać.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT: