Blog IT, Blog Marketing

Żadnych kolejek, żadnych kas. Sklepy przyszłości Amazon gotowe do ekspansji

Żadnych kolejek, żadnych kas. Sklepy przyszłości Amazon gotowe do ekspansji

Maciej Olanicki , 03.12.2018 r.

Większość szanujących się powieści science-fiction porusza kwestię tego, jak w przyszłości wyglądał będzie handel. Z reguły są to wizje na wskroś pesymistyczne – napędzanie konsumpcji ma być wszechobecne i znacznie bardziej inwazyjne oraz spersonalizowane niż dziś. Zanim jednak te czarne scenariusze się spełnią, swoją koncepcję sklepu na miarę XXI wieku rozwija Amazon. O Amazon Go, bo taką nazwę noszą sklepy, właśnie pojawiły się nowe informacje.

Amazon Go – sklep przyszłości to sklep bez kolejek

Sklepy Amazon dalekie są od futuryzmu – klient ma się w nich czuć komfortowo, a to byłoby niemożliwe, gdyby został przytłoczony zbyt dużą liczbą multimedialnych nowinek – wyświetlaczami, cyfrowymi asystentami czy nowatorskimi środkami płatności. Zamiast pomysłów rodem z „Piątego elemetu”, Amazon stawia na redukcję – zgodnie z myślą, że najlepszy sklep przyszłości to taki, z którego zniknęło wszystko, co irytuje klientów w sklepach teraźniejszości.

Na pierwszy ogień poszły zatem kolejki. Jak Amazon sobie z nimi poradził? Całkowicie eliminując kasy oraz konieczność skanowania kodów zakupionych produktów. Wejście do sklepu możliwe jest przez przedstawienie swojej tożsamości – może to być na przykład sygnał nadany przez pasywny tag RFID lub z wykorzystaniem nadajników NFC i emulacji karty – zupełnie tak, jak dziś odbywają się transakcje zbliżeniowe. Następnie wystarczy, że klient weźmie z naszpikowanej czujnikami i kamerami półki towar i wyjdzie ze sklepu. Sklep Amazon Go automatycznie obciąży konto osoby, której tożsamość została zweryfikowana podczas wejścia do sklepu.

Jak informują źródła The Wall Street Journal, Amazon jest już w stanie nie tylko mnożyć, ale także skalować mechanizmy z Amazon Go. Po niewielkim pilotażowym sklepiku w Seattle otwartym wyłącznie dla pracowników samej korporacji, nadchodzi czas na kolejne punkty o stosunkowo niewielkim metrażu – do 250 m2. To jednak dopiero początek – wkrótce bezkasowe zakupy mają zostać wprowadzone do zakupionej przez Amazon w zeszłym roku sieci sklepów Whole Foods, których lokale mają nawet 3,5 tys. metrów kwadratowych i do 34 tysięcy produktów na półkach.

QA Manager

Warszawa
Aplikuj

Service Leader/PLC Programmer with German

Praca zdalna
Aplikuj

Mid IT Recruiter

Warszawa
Aplikuj

Senior IT Recruiter 8000 - 10000 PLN

Warszawa
Aplikuj

Senior Account Manager

Warszawa
Aplikuj

Sklepy przyszłości – co może pójść nie tak?

Jak Amazon ma zamiar nadzorować tak wielką powierzchnią z tak zróżnicowanym asortymentem? W marcu zeszłego roku pojawiły się przecieki, że pilotażowy sklep Amazon Go w Seattle działa całkiem sprawnie, jednak pod warunkiem, że przebywa w nim w jednym momencie mniej niż 20 osób. Większa liczba klientów była nie lada wyzwaniem przede wszystkim dla algorytmów przetwarzających obraz z kamer – na niewielkiej przestrzeni utrudnione było śledzenie każdego klienta z osobna. Oprogramowanie nie radziło sobie także z sytuacją, gdy klient brał towar z półki, lecz odkładał go na miejsce.

Czy wspomniane problemy to jedynie choroba wieku dziecięcego i Amazon był je w stanie wyeliminować zaledwie w kilkanaście miesięcy? Niewykluczone, choć należy pamiętać, ze większy format to większe wyzwania – na przykład to, że w asortymencie sklepów sieci Whole Foods wiele towarów sprzedawanych jest na wagę. Źródła Wall Street Journal nie precyzują, kiedy mechanizmy z Amazon Go miałyby się pojawić w ogólnodostępnych sklepach wielkoformatowych.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej