Blog IT, Blog Marketing

Programista w Holandii – pierwsze kroki w kraju tulipanów

Programista w Holandii – pierwsze kroki w kraju tulipanów

TeamQuest 18.06.2018 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jakich formalności należy dopełnić niezwłocznie po przyjeździe do Holandii?
  • jakie dokumenty są potrzebne, aby legalnie podjąć pracę w tym kraju, w zależności od długości pobytu?

Mimo że programiści są grupą zawodową, która nie może narzekać na złe warunki pracy u polskich pracodawców, wielu rodzimych koderów, skuszonych wizją pracy z najnowszymi technologiami, mitycznymi zarobkami lub po prostu motywowanych chęcią przeżycia zawodowej przygody, decyduje się na wyjazd do pracy za granicę. Holandia należy do jednych z najchętniej wybieranych w ostatnich latach kierunków emigracji. Na co trzeba się przygotować po przyjeździe do tego malowniczego kraju wiatraków i tulipanów? Podpowiadamy, jak nie zginąć w gąszczu formalności.

Rejestracja w holenderskiej gminie

Osoby, które zamierzają przebywać w Holandii dłużej niż 3 miesiące zobowiązane są do zgłoszenia swojego pobytu w holenderskiej gminie. Aby dopełnić formalności należy zgłosić się do urzędu gminy, do działu ewidencji ludności (GBA). Wszelkie informacje na temat procedury i wymaganych dokumentów można uzyskać bezpośrednio w danej gminie.

Rejestracja w IND

Rejestracja w urzędzie

Każdy ponad trzymiesięczny pobyt wymaga również powiadomienia Urzędu Imigracji i Naturalizacji (IND). W czasie spotkania, po sprawdzeniu formalności, urzędnicy zarejestrują nas jako osoby przebywające w Holandii w związku z pracą. Procedura ta jest bezpłatna. Potwierdzeniem je w niektórych gminach jest naklejka w paszporcie, która oznacza, że nie potrzebujemy już żadnego osobnego dokumentu pobytowego. Co istotne, rejestracja w IND jest możliwa dopiero po wcześniejszym zgłoszeniu pobytu w holenderskiej gminie. Dopełnienie tych formalności jest z kolei niezbędne do otrzymania Burger Service Nummer.

Numer BSN

Każdy, kto pracuje i płaci podatki w Holandii, zobowiązany jest do posiadania BSN (Burgerservicenummer). To unikalny numer identyfikacyjny służący do celów ewidencyjnych, podatkowych oraz wszelkich kontaktów z administracją państwową, niezbędny z sytuacji, kiedy podejmujemy legalną pracę. Dzięki niemu pracodawca może załatwić różne sprawy dotyczące pracownika, np. z urzędem Skarbowym czy funduszem emerytalnym. Aby otrzymać BSN, konieczne jest zameldowanie w Holandii. Osobom, które zamierzają pracować nie dłużej niż 4 miesiące, wystarczy numer identyfikacji podatkowej, tzw. numer Sofi. Chcąc uzyskać jeden z tych numerów, należy umówić się w jednym z oddziałów Belastingdienst.

Ubezpieczenie zdrowotne

Ubezpieczenie zdrowotne

W Holandii obowiązek zakupu ubezpieczenia leży po stronie pracownika. Dzięki niemu zyskujemy prawo do bezpłatnej opieki lekarskiej i świadczeń na wypadek choroby. Wykupiona polisa składa się z ubezpieczenia podstawowego i rozszerzonego. Obowiązkowa jest tylko wersja podstawowa, której cena jest jednakowa, niezależnie od wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego i wynosi około 90-100 euro miesięcznie. Kwota ta potrącana jest z wypłaty.

Konto w banku

Planując pracę w Holandii przydatne będzie założenie konta w jednym z tutejszych banków. Do otwarcia rachunku niezbędny jest numer BSN. Udając się do oddziału należy mieć ze sobą dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport). Konieczne będzie również potwierdzenie holenderskiego adresu zamieszkania. W tym celu wystarczy przedstawić umowę z pracodawcą lub zaświadczenie o zameldowaniu w gminie, które wydawane jest za niewielką opłatą.

Morze formalności, przez które trzeba przebrnąć po przyjeździe do nowego kraju to zmora niejednego emigranta. Na szczęście nie taki diabeł straszny, jak go malują. Holandia jest krajem niezwykle przyjaznym innym narodowościom. Przychylność tamtejszych urzędników sprawia, że załatwienie wszystkich administracyjnych spraw, nie musi przypominać walki z biurokracją.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej