Analiza rynku IT pokazuje, że specjaliści są sfrustrowani i myślą o odejściu z pracy a firmy obawiają się, że nadchodzi fala rezygnacji ze stanowisk w działach informatycznych. Czasem wystarczy wprowadzenie zaledwie kilku zmian aby pracownicy zostali w organizacji.
Rozwój kariery w IT w dobie pandemii
W ciągu ostatnich 18 miesięcy rozwój kariery okazał się niemożliwy dla wielu pracowników w sytuacji gdy pandemia zamroziła zatrudnienia i uruchomiła zwolnienia w wielu branżach. Naturalnie zniweczyło to również szanse na awans i podwyżkę płac. Według lipcowego badania przeprowadzonego przez portal pracy monster.com, aż 86% pracowników uważa, że ich kariera utknęła w martwym punkcie z powodu COVID-19 a 80% sądzi, że ich obecni pracodawcy nie dają im szans na rozwój. W związku z tym 79% pracowników czuje presję, aby rozwijać swoją karierę zawodową po zakończeniu pandemii - jest to kolejny znak, że firmy mogą stanąć w obliczu fali rezygnacji, gdy rynek pracy IT ponownie w pełni się otworzy.
Widać wyraźnie, że wśród pracowników istnieje apetyt na rozwój. To doskonały czas na inwestowanie w rozwój, szczególnie w umiejętności, które są potrzebne w coraz bardziej cyfrowym świecie - mówi Sean O'Brien, starszy wiceprezes firmy SAS Education, zajmującej się szkoleniami z oprogramowania.
Kariera IT a umiejętności techniczne
Powiększająca się luka w umiejętnościach cyfrowych wywiera dodatkową presję na organizacje, aby wyrównać poziom pracowników dzięki szkoleniom rozwijającym umiejętności techniczne.
Z raportu IDC i Salesforce z lipca 2021 roku wynika, że w Wielkiej Brytanii jeden na sześciu pracowników ma niskie lub żadne umiejętności cyfrowe. Oszacowano, że do 2030 roku dziewięciu na dziesięciu pracowników będzie musiało nauczyć się nowych umiejętności, aby móc dalej wykonywać swoją pracę. Heather Conklin z Salesforce ujmuje to tak:
W dzisiejszym, hybrydowym świecie pracy umiejętności cyfrowe stają się wymogiem dla pracowników we wszystkich firmach. Pracodawcy będą dążyć do obsadzenia każdej roli pracownikiem obeznanym z technologią.
Specjalista IT jest chętny do nauki – co powinien umieć?
Na szczęście dla pracodawców, pracownicy są chętni do nauki i rozwoju. Badania przeprowadzone w kwietniu przez Salesforce wykazały, że dwie trzecie pracowników jest bardziej skłonnych do pozostania w firmie, która inwestuje w ciągłe uczenie się. Oznacza to, że firmy, które mogą podnosić i zmieniać kwalifikacje swoich pracowników, prawdopodobnie odniosą większy sukces nie tylko w utrzymaniu swoich pracowników, ale także w zwiększaniu ich cyfrowej dojrzałości. To z kolei pozwoli im na kontynuowanie programów technologicznych rozpoczętych w czasie pandemii.
Patrząc w przyszłość, pracodawcy będą również potrzebowali pracowników, potrafiących interpretować - i działać w oparciu o - rosnące ilości danych napływających z aplikacji i usług cyfrowych. To może być powód, dla którego chmura, inteligencja biznesowa i zarządzanie danymi znajdują się wśród umiejętności technicznych najczęściej poszukiwanych przez rekruterów.
Wyrównywanie poziomu i sytuacja kobiet
Zdolność do poruszania się po nowych technologiach jest również ważna dlatego, że organizacje wychodzą z pandemii w krajobraz technologiczny i biznesowy znacznie różniący się od tego z 2019 roku. Szczególnie ważne jest zapewnienie szkoleń i możliwości rozwoju dla osób, których kariery są bardziej narażone na negatywny wpływ pandemii - zwłaszcza kobiet.
Według raportu PwC z marca 2021 roku, w okresie od lipca do października 2020 roku w Wielkiej Brytanii stracono łącznie 15,3 mln miejsc pracy. Wśród stanowisk, w przypadku których płeć była znana, 52% stanowiły miejsca pracy dla kobiet - mimo że kobiety stanowią jedynie 48% siły roboczej. Badania przeprowadzone przez UN Women wykazały, że w okresie COVID-19 kobiety wzięły na siebie jeszcze większą część niepłatnych obowiązków związanych z opieką nad dziećmi, wynoszącą 31,5 godziny tygodniowo - prawie tyle, co dodatkowa praca na pełen etat.
Rozwój w branży IT, to nie tylko umiejętności twarde
Oprócz umiejętności cyfrowych, praca hybrydowa zwiększyła potrzeby pracowników w zakresie rozwoju umiejętności miękkich i interpersonalnych. Ponieważ pracownicy czują się gotowi do zmiany pracy, menedżerowie szukają nie tylko sposobów na doskonalenie własnych umiejętności przywódczych, ale także sposobów na zaangażowanie swoich zespołów.
Oczywiście, pracodawcy muszą również zaakceptować fakt, że prawdopodobnie zaobserwują wzrost liczby przypadków rezygnacji z pracy, ponieważ pracownicy stają się bardziej pewni swoich perspektyw zawodowych w miarę ustępowania pandemii. A przecież firmy poszukujące pracowników stale polepszają ofertę zatrudnienia, w tym benefity oferując elastyczne formy pracy czy inne udogodnienia.