Z tego wpisu dowiesz się:
- co zrobić, aby stworzyć w firmie warunki do kreatywnych działań?
- w jaki sposób firmy największe technologiczne wspierają innowacyjność w swoich zespołach?
Kreatywność jest jednym z najczęściej wymienianych słów, kiedy mówi się o czynnikach sukcesu firmy. O tym, jak ważną rolę odgrywa, świadczy fakt, że duża część technologicznych gigantów dokłada starań, aby włączyć ją w swoją kulturę organizacyjną. Mimo że kreatywność w dużej mierze jest cechą wrodzoną, bez odpowiednich warunków w firmie pracownicy nie zrobią w niej użytku. Dlatego warto zadbać o kilka rzeczy, które ją wspierają i ułatwiają.
Umożliwienie interakcji między pracownikami
W wielu firmach praca zorganizowana jest w taki sposób, że pracownicy z różnych działów praktycznie przez cały dzień nie mają ze sobą styczności. W takim środowisku trudno jest generować pomysły, prowadzić dyskusje czy robić burzę mózgów. Jednym z najważniejszych czynników wspierających innowacyjność jest bowiem swobodna i nieskrępowana komunikacja, która pozwala spojrzeć na dany problem różnych perspektyw. Ogromne znaczenie ma tu aranżacja biura. Duża liczba osobnych pomieszczeń buduje atmosferę zamknięcia, w której każde drzwi symbolicznie oznaczają wejście do cudzej przestrzeni, gdzie czujemy się tylko gościem lub, co gorsza, petentem.
Brak kar za podejmowanie ryzyka
Kreatywność ściśle związana jest z podejmowaniem ryzyka. Jeśli za błędy z nią związane firma karze pracowników lub też kultura firmy nastawiona jest na stabilizację, pracownicy dostosują się do tego i nie będą inicjować innowacyjnych projektów w obawie przed negatywną oceną ze strony kierownictwa i współpracowników. Dlatego, aby podnieść innowacyjność firmy, warto stworzyć takie warunki, w których różnorodność i swobodne dyskusje będą wspierane a generowanie nowych pomysłów nie tylko nie będzie karane, ale stanie się częścią kultury organizacyjnej.
Dbanie o dobrą atmosferę
Kultura firmy, w której ceni się rozsądek i powagę może hamować kreatywność. Z tego względu tak ważna jest dobra atmosfera w pracy. Wiele badań psychologicznych pokazało jednoznacznie, że pozytywne nastawienie pracowników ułatwia innowacyjne pomysłów. Dobry nastrój powoduje, że pracownicy są bardziej elastyczni w podchodzeniu do problemów i tworzenia nowych rozwiązań oraz bardziej skłonni do szukania różnych alternatyw. Nie bez powodu swobodna, dobra atmosfera w pracy jest charakterystyczna dla firm technologicznych.
Brak pośpiechu
W natłoku codziennych obowiązków, na projekty i działania kreatywne może po prostu zabraknąć czasu. Dlatego managerowie powinni zadbać o to, aby w przypadku najbardziej innowacyjnych projektów, pracownicy mieli czas na tworzenie nowych pomysłów, dyskusje i rozmowy oraz, co niemniej istotne, bez nadmiernego pospiechu mogli poszerzać swoją wiedzę w danym zakresie.
Wspieranie różnorodności
Wśród pracowników o podobnym wykształceniu, pochodzeniu czy wieku szybciej dochodzi do tworzenia więzi zespołowych i jednomyślności, co tym samym utrudnia generowanie pomysłów, gdyż dane problemy widziane są tylko z jednej perspektywy. Dlatego tak istotne jest zatrudnianie pracowników o bardzo różnych cechach osobowościowych i z różnymi doświadczeniami a także tworzenie zespołów projektowych, w których będzie zachowana różnorodność.
Nie da się nauczyć pracowników kreatywności. Można jednak (i warto) stworzyć w organizacji takie warunki, które będą ją wspierać. Dzięki temu firma nie tylko lepiej wykorzysta potencjał swojego zespołu, ale również pracownicy będą postrzegać ją w korzystniejszym świetle. To z kolei znajdzie odbicie w pozytywnym wizerunku pracodawcy na zewnątrz. Czy w przypadku firm z branży IT nie o to właśnie chodzi?