Blog IT, Blog Marketing

Jak przyjmować krytykę, aby stawać się coraz lepszym programistą?

Jak przyjmować krytykę, aby stawać się coraz lepszym programistą?

TeamQuest 12.02.2018 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak się zachować otrzymując negatywny feedback?
  • co zrobić, żeby niepochlebna ocena nie działała demotywująco?
  • w jaki sposób krytyczne uwagi przekuć na swój sukces?

Krytyka to groźny przeciwnik każdej pracy twórczej. Jest również nieodłącznym elementem w pracy programisty. Wysokie standardy w branży IT sprawiają, że powszechną praktyką są m.in. code review, czyli poddawanie ocenie przez innego developera fragmentu kodu, aby upewnić się, że jest on odpowiednio wysokiej jakości. Sytuacje, kiedy okazuje się, że trzeba coś poprawić nie należą do rzadkości. Najgorsze, co programista może wtedy zrobić to obrazić się. Dlatego kluczowa jest umiejętność zmierzenia się z negatywną oceną i wykorzystanie jej do tego, aby stawać się coraz lepszym specjalistą. Tylko jak to zrobić?

Oddziel krytykę od wypowiadającej ją osoby

Dlaczego relacje między programistami i testerami bywają dalekie od ideału? Pierwsi często traktują drugich jak wrogów. Tymczasem zakładanie, że negatywny feedback to nic innego jak efekt czystej złośliwości, do niczego nie prowadzi. Jeśli krytyka jest konstruktywna, nie powinno mieć znaczenia, kto ją wypowiada.

Zatrzymaj pierwszą reakcję

Pierwsze wrażenie

Słysząc krytyczne uwagi na swój temat, zwykle zaczynają nam puszczać nerwy. Nie pozwól sobie jednak na działanie pod wpływem emocji. Weź głęboki oddech, odczekaj i zdystansuj się. Wysłuchaj krytyki do końca, dając tym samym rozmówcy do zrozumienia, że traktujesz go poważnie, a samemu zyskując czas na ochłonięcie i przemyślenie dalszych kroków.

Zrozum zarzuty

Jeśli czujesz się zupełnie zaskoczony krytycznymi słowami, poproś rozmówcę o czas do namysłu lub sprawdzenie faktów. W sytuacji, kiedy ocena wydaje ci się zbyt ogólnikowa lub niesprawiedliwa, poproś o doprecyzowanie. O ile masz taką możliwość, „prześpij się z problemem” i zastanów, na ile feedback ten rzeczywiście jest słuszny.

Zareaguj asertywnie

Pewny siebie

W zależności od tego, jak oceniasz słuszność zarzutów, dopasuj swoją reakcję. Jeśli jesteś przekonany o swojej racji, możesz na przykład powiedzieć: „Dziękuję za informację, ale pozwól mi zachować swoje zdanie”. Jeśli natomiast negatywna ocena twojej pracy jest trafna, zaakceptuj ją bez okazywania poczucia winy. Zapewnij, że w przyszłości będziesz bardziej uważał. Reagując w dojrzały sposób powstrzymasz nawet tych, których krytyka jest daleka od konstruktywności, a miała na celu jedynie wyładowanie niezadowolenia.

Wykorzystaj szansę

Zaakceptuj to, że nie jesteś idealny a jedynym sposobem, żeby się czegoś nauczyć jest popełnianie błędów, wyciągnięcie wniosków i ruszenie naprzód. Potraktuj więc krytykę jako okazję do lepszego poznania siebie i inspirację do rozwoju. Co może być cenniejszego niż wskazanie obszarów do poprawy?

Nikt nie lubi krytyki, nawet tej konstruktywnej. Jeśli jednak spojrzymy na nią jak na prezent, który ma służyć naszemu rozwojowi i sprawić, że staniemy się lepszymi specjalistami, dużo łatwiej będzie nam ją przyjąć. Warto ją docenić.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej