Blog IT, Blog Marketing

SalesForce – wielkie możliwości w jednej chmurze. Rozmowa z administratorem SalesForce

SalesForce – wielkie możliwości w jednej chmurze. Rozmowa z administratorem SalesForce

TeamQuest 22.01.2018 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Czym SalesForce różni się od innych podobnych platform?
  • Jakie są zalety SalesForce dla użytkownika?
  • Kto może korzystać z platfomy SalesForce?

W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić sprawnie działający biznes bez specjalnych rozwiązań IT, do których należą platformy CRM, czyli systemy zarządzania relacjami z klientem. Ostatnio wśród wielu platform CRM jak w Polsce, tak i na całym świecie wyróżnia się i zyskuje coraz większą popularność SalesForce. Aby dowiedzieć sie dlaczego SalesForce jest tak lubiany przez specjalistów i użytkowników, jak wygląda praca z tą platformą "od kuchni" oraz czy tylko grube ryby biznesu mogą pozwolić sobie na takie rozwiązanie, porozmawialiśmy z jednym z naszych kandydatów.

SalesForce to pierwszy CRM w całości funkcjonujący w chmurze, co oznacza, że dla korzystania z tego systemu wymagana jest jedynie przeglądarka i podłączenie do internetu. Aby w pełni korzystać z tej platformy nie trzeba instalować żadnych programów ani wtyczek, i na tym polega główna zasada SalesForce – No Software. Do głównych zalet SalesForce również zaliczane są łatwość w użyciu i integracji, innowacyjność, szeroki zakres propozycji do różnego rodzaju potrzeb, innowacyjność, szybkość i bezpieczeństwo. O tych i innych aspektach i ciekawostkach pracy z SalesForce opowiedział nam Pan Paweł Relidzyński, administrator SalesForce, który niedawno za pośrednictwem TeamQuest rozpoczął pracę w dużej międzynarodowej firmie w Krakowie.

Jak wygląda Pana praca na co dzień?

W naszym zespole zajmujemy się konfiguracją i rozwiązywaniem problemów wynikających ze zgłoszeń błędów bądź problemów. Próbujemy rozwiązać taki problem sami jeżeli jest to w naszych kompetencjach. Jeżeli sprawa jest trudniejsza, odsyłamy to do zespołu developerów, którzy zajmują się już gruntowną rekonfiguracją całego programu. Te osoby znają się na poziomie bardzo głębokim jeśli chodzi o sposób funkcjonowania aplikacji. My działamy raczej na froncie, rozmawiamy z osobami, które zgłaszają nam problemy i próbujemy dojść do jakiegoś rozwiązania. Staramy się wybrać najlepsze z możliwych rozwiązań, które pasowałoby nie tylko w danej sytuacji, ale też aktywnie próbujemy uniknąć problemów w przyszłości, aby ten problem już się nie powtarzał.

Czym SalesForce różni się od innych podobnych platform?

SalesForce jest systemem do zarządzania zasobami w chmurze. Chodzi o to, że nie trzeba instalować żadnej aplikacji na komputerze użytkownika. System jest dostępny z każdego zakątka świata gdzie jest jakiekolwiek łącze internetowe. Można powiedzieć, że SalesForce różni się od innych aplikacji podobnych do niego tym, że jest on centralizowanym systemem na zasadzie, że wszystko co mamy w SalesForce jest potencjalnie dostępne dla wszystkich użytkowników. Na przykład, jeżeli pewien użytkownik coś zrobił w SalesForce gdzieś w USA, to użytkownik w Indii czy w Polsce będzie w stanie to odczytać bez żadnego problemu, oczywiście, jeśli ma dostęp do tego dokumentu, w czasie rzeczywistym. W innych programach, które nie są oparte na chmurze, trzeba byłoby najpierw zapisać tę zmianę i wysłać do systemu centralnego, a osoba po drugiej stronie musiałaby najpierw ściągnąć to na swój komputer i dopiero potem otworzyć. SalesForce daje możliwość dostępu do danych natychmiastowo, wystarczy tylko łącze internetowe i urządzenie, które mogłoby podłączyć się do internetu. Może to być komputer, ale też może to być tablet bądź telefon. Ze względu na to, ze system SalesForce jest systemem przeglądarkowym, każde urządzenie, na którym działa jakakolwiek przeglądarka, może z tej platformy korzystać.

Czy z tego powodu SalesForce jest łatwiejszy dla supportu i użytkowników?

Przede wszystkim systemem SalesForce można sterować, zarządzać z każdego miejsca na świecie, więc nie trzeba mieć na miejscu w danej firmie osób, które musiałyby działać na komputerach użytkowników. Można zmniejszyć liczbę pracowników w konkretnej firmie do kilku osób, które zarządzają Saleforce'm. Podam taki przykład: w innych systemach CRM jeżeli mamy bazę danych naszych klientów na jednym systemie, nazwijmy to "program A", to musimy zazwyczaj używać "programu B", aby tabelkę, którą wyciągamy poprzez "program C" z "programu A" zmienić w jakiś raport, jakiś grafik, i te trzy systemy muszą współpracować ze sobą. A do tego już potrzebujemy trzy biura wsparcia, które muszą się tymi programami zajmować i rozwiązywać problemy w trzech różnych aplikacjach, a to z kolei oznacza, że będzie o wiele więcej pracy. A SalesForce pozwala na stworzenie takiego raportu w kilka kliknięć bezpośrednio w aplikacji.

Jak często i w jaki sposób zmienia się ta platforma?

SalesForce cały czas się rozwija poprzez tak zwany release. Taki release, czyli wyjście w świat nowej wersji aplikacji zdarza się nieregularnie w większoszci platform, a SalesForce jest aktualizowany trzy razy w roku i trzy razy roku punktualnie jest wydawany release, do którego trzeba się dostosować. To może stać się wyzwaniem dla osoby, która z tym systemem pracuje, ponieważ aby utrzymać certyfikaty wiedzy trzeba cały czas się szkolić. Gdybym skończył pracę w SalesForce w tym roku i chciałbym wrócić do niego za trzy lata, musiałbym przejść nowe szkolenia, ponieważ dużo rzeczy prawdopodonie by się zmieniło. Pracowałem jako użytkownik SalesForce parę lat temu i wtedy, na przykład, szata graficzna była kompletnie inna. Około roku temu została wydana nowa szata grafczna, która przyspiesza pracę, jest lżejsza dla systemu, jest o wiele szybsza w użytkowaniu, ale już jest całkowicie inna niż ta, na której pracowałem kilka lat temu. Jest to zmiana na dobre, ale jest to zmiana, więc, żeby się orientować w tych zmianach, trzeba się szkolić.

Jakie są wiadomości, nowości na tym rynku?

Na codzień są wydawane tak zwane korekty, i takie korekty są rozpatrywane poprzez agentów SalesForce i na bieżąco są poprawiane niektóre elementy, które wejdą do kolejnego release. Coraz więcej firm korzysta z SalesForce, który w ciągu pięciu lat stał się wiodącym CRM na rynku, wiec każda z tych firm wnosi coś do SalesForce. Każda z firm ma setki, tysiące pracowników, i każdy z tych pracowników może dodać coś od siebie, może wymyśleć własny sposób na zrobienie pewnych rzeczy w tym systemie. SalesForce będąc centralizowanym systemem w chmurze pozwala na wymianę idei i pomysłów, przez co bardzo łatwo jest znaleźć jakieś nowe rozwiązanie na danny problem. Ze względu na to, że jest to jeden program którego używają w tej chwili już miliony osób, każda z tych osób może napisać do działu wsparcia SalesForce i powiedzieć: "słuchajcie, ten guzik, który u wszystkich działa tak, mógłby działać inaczej". I jeżeli dział wsparcia SalesForce rozpatrzy taką ideę i będzie uważał, że taka zmiana byłaby dobra, to jak najbardziej zastosuje tę zmianę, która dla wszystkich użytkowników SalesForce może okazać się zmianą pozytywną. Można powiedzieć, że SalesForce jest tworzony przez użytkowników.

A co Pan dodałby do SalesForce od siebie?

Jednym z pomysłów, który chciałbym zaproponować dla łatwiejszej nauki nowych użytkowników byłaby opcja włączenia zmiany widoku aplikacji od wersji pierwotnej. Im bardziej w firmie odchodzi się od takiej podstawowej wersji, tym dla nowego pracownika, który miałby tym zarządzać, będzie trochę trudniej się dostosować, żeby zrozumieć jak do działa w momencie kiedy wchodzi do firmy. Mój plan byłby taki, żeby można było włączyć widok pokazujący jak wyglądałby system gdyby nie był zmieniony. Albo dodać możliwość włączać i wyłączać poszczególne sekcje, które pokazywałyby jak to wygłądało wcześniej, a jak wygląda teraz i dlaczego to tak wygląda. Każdą zmianę można wprowadzić w SalesForce na kilka sposobów, ale nie zawsze ten sposób jest jawny. Czasem nie wiadomo dlaczego jeden użytkownik może dostać się do danego dokumentu, a drugi nie może. Z takimi problebami często się borykamy w naszej pracy. Więc, możliwe, że takie rozwiązanie, które pokazywałoby co dokładnie zostało zmienione, co działa w danej chwili inaczej, mogłoby się przydać dla tych, którzy dopiero zaczynają pracę w nowej firmie.

Co się dzieję obecnie na rynku pracy specjalistów SalesForce?

Ostatnio pojawia się coraz więcej ofert dla takich specjalistów. Ta platforma jest obecnie używana przez dużo różnych firm w Polsce, i te firmy potrzebują kogoś kto umie tym systemem zarządzać. Dla kogoś, kto szuka pracy w SalesForce rynek pracy w Krakowie i w Warszawie też jest wschodzący i będzie wschodził dopóki SalesForce nie zostanie albo zastąpiony konkurencją, albo jeżeli ten system kiedyś okaże się zbyt łatwy do konfiguracji.

Czy taka łatwość pracy z SalesForce może stać się problemem?

Chodzi o to, że im łatwiej jest coś robić, tym mniej osób się do tego potrzebuje. Jeżeli kiedyś do stworzenia programu komputerowego potrzebowaliśmy zespołu kilkunastu informatyków, to teraz czasem nawet nastolatek bez wykształcenia wyższego może stworzyć aplikację jeśli nauczy się języka programowania i może dużo na tym zarobić. SalesForce dąży też do tego, żeby taki system CRM mógłby być obslugiwany z łatwością. Trzeba oczywiście mieć jakąś wiedzę, ale już nie jest to wykształcenie wyższe, które trzeba posiadać, żeby zaangażować się w taki program.

Czy SalesForce ma obecnie poważną konkurencję?

Jest kilka platform CRM, ale nie mogę zindentyfikować jednej, która zawierałaby wszystkie komponenty, które zawiera SalesForce. Myślę, że największą konkurencję dla SalesForce stanowi ServiceNow. Niektóre firmy używają obu systemów. To jest też kwestia tego, że firmy mają różne potrzeby i różne możliwości, dużo też zależy od kontraktów, od umów firm z dostawcami CRM.

Jakie umiejętności są potrzebne dla pracy z SalesForce?

Powiem tak - jeżeli osoba jest w stanie korzystać z komputera i zna angielski, to może sobie poradzić. Dla nauki SalesForce bardzo przydatna jest platforma Trailhead. Jak mówiłem wcześniej, SalesForce jest stworzony dla ludzi, tak, aby każdy mógł korzystać z tego systemu. Podam znowu przykład – mamy dwie firmy, gdzie pierwsza to megakorporacja, która ma siedziby na całym świecie, zarabia ogromne kwoty, a drugi podmiot – to pani, która jest na emereturze, szydełkuje, tworzy obrazki i sprzedaje to. Obie te instytucji mogą skutecznie używać SalesForce i zarządzać nim z łatwością.

Nie będzie takie rozwiązanie zbyt kosztownym dla tej pani?

Licencja SalesForce jest dostosowywana do potrzeb konkretnej osoby lub firmy, więc zawsze można znaleźć rozwiązanie w przystępnej cenie. Osoby, które sprzedają produkt SalesForce, też są w stanie nie żądać pieniędzy od razu, tylko już po uzyskaniu przez firmę jakichś korzyści. SalesForce jest w pewnym sensie darmowy. Można korzystać z niego używając go do nauki, można stworzyć swój model biznesowy. Ale kiedy już się zarabia więcej dzięki SalesForce, to oczywiście powinno się za to płacić.

Też masz ciekawe doświadczenie z SalesForce lub innymi podobnymi systemami? A może szukasz nowych możliwości i interesujących propozycji zawodowych? Skontaktuj się z nami!

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej