Z tego wpisu dowiesz się:
- jak w nietypowy sposób firmy starają się przyciągać kandydatów IT?
- które kreatywne kampanie rekrutacyjne stały się inspiracją dla innych?
Rosnące zapotrzebowanie rynku na specjalistów IT w połączeniu z niewystarczającą ilością kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem sprawiają, że rekrutacje IT należą do najtrudniejszych. Standardowe ogłoszenia o pracę w przypadku programistów, którzy najczęściej są już gdzieś zatrudnieni i nie poszukują aktywnie pracy, nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, dlatego też rekruterzy coraz częściej uciekają się do nieszablonowych i coraz to odważniejszych sposobów na przyciągnięcie do siebie top talentów. Przedstawiamy subiektywną listę 5 wyjątkowo kreatywnych kampanii rekrutacyjnych w branży IT.
Tajemnicze billboardy
Nieszablonowe kampanie rekrutacyjne w IT mają swoją długą tradycję. Nie będzie zaskoczeniem, że pionierem w tym obszarze było Google. Otóż w 2004 gigant z Mountain View na kilkunastu billboardach w Stanach Zjednoczonych umieścił zadanie matematyczne. Na plakatach nie zmieszczono żadnej informacji, kto jest jego autorem ani czemu ma ono służyć. Ci, którzy zdecydowali się na wysłanie rozwiązania, otrzymywali link do strony internetowej, gdzie widniała informacja „Gratulujemy! Przeszedłeś do drugiego etapu” oraz kolejne zadanie. Osoby, które i tym razem udzieliły poprawnej odpowiedzi zostawały, tym razem już oficjalnie, zapraszane na spotkanie z rekruterem Google.
At Twitter, the Future is You!
Wśród pomysłodawców kampanii mających na celu przyciągnięcie nowych, uzdolnionych pracowników nie mogło zabraknąć Twittera. Szczególny rozgłos zyskał stworzony przez niego filmik rekrutacyjny, który… był parodią pracy w ćwierkającym serwisie. W niestandardowy sposób pokazano w nim kulturę organizacyjną a jednocześnie wyśmiano sztampę, w którą często zdarza się popadać pracodawcom i rekruterem. Pomysł był odważny. Jednych zachwycił, innych zdegustował. Ryzyko się jednak opłaciło. W branży bardzo szybko zaczęto mówi o nietypowym filmiki a w ciągu zaledwie kilku dni od publikacji na YouTube obejrzało go prawie pół miliona osób.
Autobusowa rekrutacja
Po nietypowy sposób na powiększenie swojego IT sięgnęła również australijska firma Atlassian. Otóż w kampanii, której adresatami byli programiści Java i programiści JavaScript, postawiono… autobus. Pojazd z napisem „Europe we’re coming to steal your geeks” wyruszył do Europy zatrzymując się pod siedzibami firm zatrudniających specjalistów o pożądanych kwalifikacjach. Zainteresowani mogli na pokładzie autobusu nie tylko dowiedzieć się więcej o całej akcji, ale również od razu… odbyć rozmowę kwalifikacyjną. Wybranym programistom zaoferowano pracę w Australii pokrywając wszystkie koszty relokacji. Wysiłek nie poszedł na marne. W ciągu 15 dni udało się zrekrutować 15 programistów!
Do you know Java?
Kreatywnych kampanii rekrutacyjnych nie brakuje również w Polsce. Jedną z pierwszych, która swoją formą wywołała niemałe zdziwienie wśród społeczności IT, była przeprowadzona w 2006 roku akcja firmy Transition Technologies, która szukała pracowników do nowo otwartego centrum informatycznego w Łodzi. W całym mieści rozwieszono wówczas billboardy z napisem „Do you know Java? Work with the best to be the best!”, które skłoniły wielu developerów do tego, by dowiedzieć się czegoś więcej o przedsięwzięciu.
Kasa za programistę
Wśród rodzimych twórców kreatywnych kampanii rekrutacyjnych nie może zabraknąć Luxoftu. Do historii przeszły już zrealizowane przez tę krakowską firmę przedsięwzięcia takie jak rozdawanie pączków zachęcających do udziału w rekrutacji, rozbicie namiotu na przystanku Woodstock czy kampanie z wykorzystaniem grywalizacji. Najwięcej emocji wzbudza jednak prowadzony przez firmę program referencyjny. Żeby z niego skorzystać nie trzeba być nawet pracownikiem Luxoftu. Jeśli polecony informatyk dostanie się na staż można otrzymać 500 zł. Za specjalistów średniego szczebla można otrzymać kilka tysięcy złotych, a za managerów 10 tysięcy! Co ciekawe, w sytuacji kiedy rekrutacja jest pilna stawki podwajają się.
Przykłady z tego zestawienia pokazują, że w przypadku branży IT standardowe metody przyciągania kandydatów przestają obowiązywać a coraz większe znaczenie mają kreatywność oraz zasady marketingu.