Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie wyzwania stoją przed współczesnymi liderami IT?
- co wyróżnia najlepszych przywódców od przeciętnych managerów IT?
- które umiejętności warto rozwijać, by być bardziej efektywnym?
Choć liczbę książek i artykułów, jakie w ostatnich latach napisano na temat przywództwa w organizacjach można liczyć setkach, jeśli nie w tysiącach, wciąż trudno o jedną definicję lidera. Umiejętność tworzenia wizji, samodyscyplina, pewność siebie a jednocześnie pokora to tylko niektóre z cech charakteryzujących największych przywódców. Dynamiczny rozwój nowych technologii sprawia, że przed liderami IT stoją dodatkowe wyzwania. Jakie umiejętności i kompetencje w ich przypadku są dziś szczególnie istotne?
Samoświadomość
Wyjątkowi liderzy IT to osoby inteligentna emocjonalnie. Znają swoje mocne i słabe strony, co pozwala im osiągnąć wewnętrzną spójność. Oznacza to, że ich słowa i działania, niezależnie od miejsca i okoliczności, tworzą integralną całość i są odzwierciedleniem wyznawanych wartości. Samoświadomość sprawia, że zwykle są szczerzy w relacjach z innymi ludźmi, potrafią otwarcie komunikować swoje emocje i z przekonaniem mówić o swoich wizjach. Niejednokrotnie wykazują się dobrą intuicją, również w stosunku do ludzi. Wiedzą, jaki obrać kurs, bo na skomplikowane sytuacje patrzą w szerokim kontekście i potrafią zidentyfikować błędy percepcji, którym powszechnie podlegamy.
Ustawiczne uczenie się
W tak błyskawicznie rozwijającej się dziedzinie, jaką są nowe technologie, szczególnego znaczenia nabiera nieustanne dążenie do doskonalenia się i zdobywania nowej wiedzy. Dobrzy liderzy IT to osoby, które w zakresie merytorycznego przygotowania i umiejętności są przykładami dla swoich zespołów. Nie ma nic bardziej irytującego i demotywującego niż niedouczony szef. Dlatego kierujący zespołami IT powinni stale trzymać rękę na pulsie, dokształcać się, podnosić kwalifikacje i szlifować kompetencje tak, aby nie tylko stawać się autorytetami, ale również dążeniem do nauki „zarażać” członków swoich teamów.
Kompetencje komunikacyjne
Doskonale rozwinięte umiejętności komunikacyjne to kluczowa cecha managerów i liderów w każdej dziedzinie. W IT oznaczają one zdolność do współpracy z osobami z różnych działów, kultur i środowisk oraz porozumiewanie się w sposób zrozumiały dla innych. Najlepsi liderzy IT czują się równie komfortowo komunikując się zarówno z osobami na stanowiskach technicznych, kierownictwem wyższego szczebla jak i klientami czy użytkownikami końcowymi produktu. Potrafią wyjaśnić skomplikowane pojęcia w prostych słowach pomagając innym zrozumieć, czym zajmuje się ich dział. Stanowią pomost pomiędzy światem IT a tymi, dla których nowe technologie to dziedzina bardziej odległa.
Umiejętność tworzenia środowiska pracy sprzyjającego innowacjom
Od dzisiejszych liderów IT oczekuje się zdolności kreowania takich warunków pracy, które będą sprzyjały tworzeniu produktów i usług odróżniających się od konkurencji. Najlepsi liderzy IT wiedzą, że bez ryzyka nie ma innowacji, dlatego umożliwiają członkom swoich zespołów podejmowanie odważnych decyzji. Jednocześnie pielęgnują kulturę organizacyjną , w której jest miejsce na błędy i potknięcia a ich autorzy nie muszą obawiać się tego, że zostaną ukarani. Określenie granicy akceptowalnego ryzyka to w każdym przypadku niewątpliwie trudne zadanie. Jednak tylko tworząc bezpieczne środowisko pracy, w którym panuje otwarta komunikacja, wspiera się realizację pomysłów a niepowodzenia nie są piętnowane, można zachęcić ludzi do stawiania czoła trudnym projektom i próbowania swoich sił w nowych obszarach.
Oczywiście przepis na idealnego przywódcę w świecie IT nie istnieje. Ilu liderów, tyle stylów zarządzania. Wymienione kompetencje z całą pewnością warto jednak rozwijać pamiętając o tym, że nie można skutecznie kierować ludźmi, jeśli nie zarządza się sobą.
Jakimi jeszcze kompetencjami, waszym zdaniem, powinien wyróżniać się lider IT?