Z tego wpisu dowiesz się:
- czy zaufanie w firmie to wyłącznie „zbędny luksus”?
- w jaki sposób budować kulturę zaufania?
- jakich zachowań unikać, by pracownicy nie przestali nam ufać?
Zaufanie to jest jedną z podstawowych więzi międzyludzkich, niezależnie od kultury. Dotyczy to również firm. Nie sposób wyobrazić sobie w firmie np. IT team leadera, który nie ma zaufania wśród swoich podwładnych. Staje się wtedy bowiem osobą posiadającą tylko władzę formalną – wynikającą ze struktury oraz regulaminu. Bez zaufania do managera nie można przeprowadzać skutecznie zmian w zespole, wprowadzać innowacji i czerpać z pracy satysfakcji. Nic dziwnego, że największe sukcesy odnoszą te firmy, które budują swoją kulturę na zaufaniu. Jak to robią?
Każdy kierownik czy manager pragnący być leaderem – musi swoją pozycję oprzeć na zaufaniu. Jest to proces nierzadko długotrwały, w wielu wypadkach wymaga znacznych korekt w podejściu i zachowaniu samego zainteresowanego. Jednak jeśli uda się w zespole zbudować wysoki poziom zaufania, nie tylko pracuje się tam bardziej efektywnie i z większym zaangażowaniem, ale również po prostu przyjemnie. Dlatego, każdy manager powinien rozważyć poniższe techniki budowy zaufania w swoim zespole:
Dotrzymuj obietnic
Dotrzymywanie składanych pracownikom obietnic to podstawa sukcesu. W przypadku, kiedy nie jest to możliwe, wytłumacz dlaczego tak się stało (lub stanie) a nie inaczej. Obiecuj tylko te rzeczy, które są realne.
Komunikuj się wprost
Wyjaśnianie, tłumaczenia czy też komunikowanie się z pracownikami w sposób niejasny, pokrętny wzbudza podejrzliwość i osłabia zaufanie. Dlatego bardzo istotne jest, aby komunikacja z zespołem była jasna, a odpowiedzi na pytania które mu są zadawane, na tyle szczegółowe, na ile to możliwe.
Doceniaj pracę i osiągnięć zespołu
Pokazywanie osiągnięć, wymienianie pracowników z imienia i nazwiska pokazuje, że manager zauważa sukcesy pojedynczych pracowników, potrafi je docenić.
Pokaż swoją „ludzką twarz”
Każdy jest tylko człowiekiem i ma prawo do pomyłki, do tego by czegoś nie widzieć – manager również. Okazanie pracownikom swojej słabości, przyznanie się do błędów a potem wyciągniecie wniosków z tych lekcji, będzie tylko z korzyścią dla relacji na linii manager – zespół.
Nie kłam
Lepiej jest nie powiedzieć wszystkiego niż kłamać. Kłamstwa w firmie często wychodzą w najmniej oczekiwanych momentach, co nierzadko rujnuje zaufanie do managera oraz jego reputację.
Rozwijaj się
Dbanie o stały rozwój swoich umiejętności, nie tylko tych związanych z techniczną wiedzą, ale również tzw. „miękkich kompetencji”. W ten sposób nie tylko zyskasz szacunek swoich podwładnych, ale sprawisz, że będą ufać twoim zdolnościom sprostania coraz to nowym wyzwaniom.
Zaufanie pomiędzy pracownikami a ich szefem jest kluczowe, aby zespół odnosił sukcesy, a praca dawała przyjemność. Dlatego każdemu managerowi powinno zależeć na budowanie relacji opartych na zaufaniu. Jak to w życiu: buduje się je długo, nieraz szybko traci. Ale lepiej stracić i próbować znowu budować niż nigdy nie mieć zespołu, który ma zaufanie do swojego szefa.