Zarządzanie przez zaufanie10 maja 2017

Zarządzanie przez zaufanie

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czy zaufanie w firmie to wyłącznie „zbędny luksus”?
  • w jaki sposób budować kulturę zaufania?
  • jakich zachowań unikać, by pracownicy nie przestali nam ufać?


Zaufanie to jest jedną z podstawowych więzi międzyludzkich, niezależnie od kultury. Dotyczy to również firm. Nie sposób wyobrazić sobie w firmie np. IT team leadera, który nie ma zaufania wśród swoich podwładnych. Staje się wtedy bowiem osobą posiadającą tylko władzę formalną – wynikającą ze struktury oraz regulaminu. Bez zaufania do managera nie można przeprowadzać skutecznie zmian w zespole, wprowadzać innowacji i czerpać z pracy satysfakcji. Nic dziwnego, że największe sukcesy odnoszą te firmy, które budują swoją kulturę na zaufaniu. Jak to robią?

Każdy kierownik czy manager pragnący być leaderem – musi swoją pozycję oprzeć na zaufaniu. Jest to proces nierzadko długotrwały, w wielu wypadkach wymaga znacznych korekt w podejściu i zachowaniu samego zainteresowanego. Jednak jeśli uda się w zespole zbudować wysoki poziom zaufania, nie tylko pracuje się tam bardziej efektywnie i z większym zaangażowaniem, ale również po prostu przyjemnie. Dlatego, każdy manager powinien rozważyć poniższe techniki budowy zaufania w swoim zespole:

Dotrzymuj obietnic

Dotrzymywanie składanych pracownikom obietnic to podstawa sukcesu. W przypadku, kiedy nie jest to możliwe, wytłumacz dlaczego tak się stało (lub stanie) a nie inaczej. Obiecuj tylko te rzeczy, które są realne.

Komunikuj się wprostKomunikacja

Wyjaśnianie, tłumaczenia czy też komunikowanie się z pracownikami w sposób niejasny, pokrętny wzbudza podejrzliwość i osłabia zaufanie. Dlatego bardzo istotne jest, aby komunikacja z zespołem była jasna, a odpowiedzi na pytania które mu są zadawane, na tyle szczegółowe, na ile to możliwe.

Doceniaj pracę i osiągnięć zespołu

Pokazywanie osiągnięć, wymienianie pracowników z imienia i nazwiska pokazuje, że manager zauważa sukcesy pojedynczych pracowników, potrafi je docenić.

Pokaż swoją „ludzką twarz”

Każdy jest tylko człowiekiem i ma prawo do pomyłki, do tego by czegoś nie widzieć – manager również. Okazanie pracownikom swojej słabości, przyznanie się do błędów a potem wyciągniecie wniosków z tych lekcji, będzie tylko z korzyścią dla relacji na linii manager – zespół.

Nie kłam

Lepiej jest nie powiedzieć wszystkiego niż kłamać. Kłamstwa w firmie często wychodzą w najmniej oczekiwanych momentach, co nierzadko rujnuje zaufanie do managera oraz jego reputację.

Rozwijaj sięRozwijaj się

Dbanie o stały rozwój swoich umiejętności, nie tylko tych związanych z techniczną wiedzą, ale również tzw. „miękkich kompetencji”. W ten sposób nie tylko zyskasz szacunek swoich podwładnych, ale sprawisz, że będą ufać twoim zdolnościom sprostania coraz to nowym wyzwaniom.

Zaufanie pomiędzy pracownikami a ich szefem jest kluczowe, aby zespół odnosił sukcesy, a praca dawała przyjemność. Dlatego każdemu managerowi powinno zależeć na budowanie relacji opartych na zaufaniu. Jak to w życiu: buduje się je długo, nieraz szybko traci. Ale lepiej stracić i próbować znowu budować niż nigdy nie mieć zespołu, który ma zaufanie do swojego szefa.

Twoja opinia jest dla Nas Ważna

Oceń ten wpis
Prześlij nam swoje CV

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu:

Telefony sprzedażowe w branży rekrutacyjnej

8 pytań, których lepiej nie zadawać swoim współpracownikom

Taktyka na pracownika czyli jak pokonać opór wobec zmian w firmie

Sztuka urlopowania. O czym pamiętać, aby rzeczywiście wypocząć?

Słownik rekrutacji (część III)

Najnowsze komentarze

Katarzyna Dynek
2017-12-01 13:46:11
Marek Dzimra
2017-11-02 13:50:29
Mirosław
2017-10-20 13:39:50
Madziak56
2017-10-01 19:55:25
Marek Dzimra
2017-09-05 09:38:05
Marek Dzimra
2017-08-03 15:17:36
muuu
2017-06-26 13:44:39
muuu
2017-06-26 13:32:22
Marcin Górnicki
2017-06-25 23:29:23
Marcin Górnicki
2017-06-25 23:28:25
Może zainteresuje Cię również:
1 Szukasz specjalistów IT?
Oddzwonimy do Ciebie!