Blog IT, Blog Marketing

Zarządzanie przez zaufanie

Zarządzanie przez zaufanie

TeamQuest 09.05.2017 r.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czy zaufanie w firmie to wyłącznie „zbędny luksus”?
  • w jaki sposób budować kulturę zaufania?
  • jakich zachowań unikać, by pracownicy nie przestali nam ufać?

Zaufanie to jest jedną z podstawowych więzi międzyludzkich, niezależnie od kultury. Dotyczy to również firm. Nie sposób wyobrazić sobie w firmie np. IT team leadera, który nie ma zaufania wśród swoich podwładnych. Staje się wtedy bowiem osobą posiadającą tylko władzę formalną – wynikającą ze struktury oraz regulaminu. Bez zaufania do managera nie można przeprowadzać skutecznie zmian w zespole, wprowadzać innowacji i czerpać z pracy satysfakcji. Nic dziwnego, że największe sukcesy odnoszą te firmy, które budują swoją kulturę na zaufaniu. Jak to robią?

Każdy kierownik czy manager pragnący być leaderem – musi swoją pozycję oprzeć na zaufaniu. Jest to proces nierzadko długotrwały, w wielu wypadkach wymaga znacznych korekt w podejściu i zachowaniu samego zainteresowanego. Jednak jeśli uda się w zespole zbudować wysoki poziom zaufania, nie tylko pracuje się tam bardziej efektywnie i z większym zaangażowaniem, ale również po prostu przyjemnie. Dlatego, każdy manager powinien rozważyć poniższe techniki budowy zaufania w swoim zespole:

Dotrzymuj obietnic

Dotrzymywanie składanych pracownikom obietnic to podstawa sukcesu. W przypadku, kiedy nie jest to możliwe, wytłumacz dlaczego tak się stało (lub stanie) a nie inaczej. Obiecuj tylko te rzeczy, które są realne.

Komunikuj się wprost

Komunikacja

Wyjaśnianie, tłumaczenia czy też komunikowanie się z pracownikami w sposób niejasny, pokrętny wzbudza podejrzliwość i osłabia zaufanie. Dlatego bardzo istotne jest, aby komunikacja z zespołem była jasna, a odpowiedzi na pytania które mu są zadawane, na tyle szczegółowe, na ile to możliwe.

Doceniaj pracę i osiągnięć zespołu

Pokazywanie osiągnięć, wymienianie pracowników z imienia i nazwiska pokazuje, że manager zauważa sukcesy pojedynczych pracowników, potrafi je docenić.

Pokaż swoją „ludzką twarz”

Każdy jest tylko człowiekiem i ma prawo do pomyłki, do tego by czegoś nie widzieć – manager również. Okazanie pracownikom swojej słabości, przyznanie się do błędów a potem wyciągniecie wniosków z tych lekcji, będzie tylko z korzyścią dla relacji na linii manager – zespół.

Nie kłam

Lepiej jest nie powiedzieć wszystkiego niż kłamać. Kłamstwa w firmie często wychodzą w najmniej oczekiwanych momentach, co nierzadko rujnuje zaufanie do managera oraz jego reputację.

Rozwijaj się

Rozwijaj się

Dbanie o stały rozwój swoich umiejętności, nie tylko tych związanych z techniczną wiedzą, ale również tzw. „miękkich kompetencji”. W ten sposób nie tylko zyskasz szacunek swoich podwładnych, ale sprawisz, że będą ufać twoim zdolnościom sprostania coraz to nowym wyzwaniom.

Zaufanie pomiędzy pracownikami a ich szefem jest kluczowe, aby zespół odnosił sukcesy, a praca dawała przyjemność. Dlatego każdemu managerowi powinno zależeć na budowanie relacji opartych na zaufaniu. Jak to w życiu: buduje się je długo, nieraz szybko traci. Ale lepiej stracić i próbować znowu budować niż nigdy nie mieć zespołu, który ma zaufanie do swojego szefa.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej