Z tego wpisu dowiesz się:
- jaki powinien być idealny admin?
- których cech szczególnie szukają pracodawcy podczas rekrutacji administratorów?
- czy masz predyspozycje do pracy w tym zawodzie?
Działająca dotychczas sprawnie drukarka odmawia posłuszeństwa tuż przed kluczową prezentacją? Nie możesz się zalogować do komputera na 15 minut przed rozpoczęciem wideokonferencji? Wszyscy znamy to uczucie paniki towarzyszące podobnym zdarzeniom. Trudno dziś wyobrazić sobie funkcjonowanie firmy bez kogoś, kto wie, co mogło być przyczyną tych problemów i będzie w stanie uratować sytuację. Taką osobą jest administrator, który na co dzień czuwa na tym, aby wszystko działało sprawnie a wykonywanie zadań w firmie było jak najbardziej ułatwione. Jakimi cechami powinien się wyróżniać?
Gotowość do ciągłej nauki
Nowe technologie to jedna z najszybciej rozwijających się branż. Oznacza to, że chcąc odnieść sukces jako administrator, podobnie jak w przypadku innych specjalistów IT, trzeba liczyć się z koniecznością permanentnego uczenia się. Studia informatyczne (pożądane przez większość pracodawców w przypadku tej specjalizacji) to zdecydowanie za mało. Trudno wyobrazić sobie dobrego administratora, który nie inwestuje w siebie, nie czyta fachowej literatury i nie uzupełnia swoich wiadomości podczas specjalistycznych kursów i certyfikowanych szkoleń.
Umiejętność rozwiązywania problemów
Ogromną część pracy administratora stanowi wykrywanie i usuwanie technicznych problemów związanych z działaniem firmowej sieci. Wymaga to nie tylko fachowej wiedzy i umiejętności zastosowania jej w praktyce, ale również zdolności do krytycznego, logicznego myślenia, priorytetyzownia zadań oraz podejmowania trafnych decyzji pod presją czasu. Od tego bowiem niejednokrotnie zależy, jak poważne będą konsekwencje powstałej awarii.
Zdolności komunikacyjne
Administratorzy IT w bardzo wielu firmach nie cieszą się dobrą sławą. Stosowany przez nich hermetyczny język i przekonanie, że „prościej nie da się tego wyjaśnić” są źródłem wielu barier. Dlatego od administratorów oczekuje się wysoko rozwiniętych zdolności komunikacyjnych i umiejętności do przekazywania technicznej wiedzy w przystępny sposób. Wbrew stereotypom, to dziś jedne z najważniejszych wyznaczników wartości pracownika IT.
Dbałość o szczegóły
Każdy błąd w systemie to przerwa w pracy, a co za tym idzie mniejsze zyski. Dlatego jakiekolwiek przestoje są niedopuszczalne. Admin musi mieć oczy i uszy szeroko otwarte. To do niego należy wychwycenie ważnych informacji, które mogą umknąć uwadze innych. Musi wiedzieć, w jaki sposób poprowadzić rozmowę i jakie zadać pytania, aby klient lub pracownik firmy dokładnie wyjaśnił swój problem. Drobny szczegół może zadecydować o tym, jak szybko uda mu się rozwiązać problem.
Wiedza biznesowa
Umiejętności techniczne to nie wszystko. Szczególnie pożądani przez pracodawców są ci specjaliści, których wiedza informatyczna idzie w parze z rozumieniem reguł biznesu. Nic dziwnego. Branża IT obecnie praktycznie podlega biznesowi a jej celem jest realizacja konkretnych zadań, które mają usprawnić funkcjonowanie firmy i podnieść jej efektywność. Posiadanie przynajmniej podstawowej wiedzy z tego zakresu ułatwia obustronne zrozumienie i usprawnia komunikację.
Jak widać, nawet ponadprzeciętne umiejętności techniczne na stanowisku administratora IT nie wystarczą. Jest to funkcja niezwykle odpowiedzialna i z pewnością nie każdy informatyk nadaje się do jej pełnienia. To również ważna przyczyna tego, że wielu pracodawców ma dziś niemałe problemy z rekrutacją administratorów a sama profesja jest jedną z najbardziej pożądanych na rynku pracy.