Blog IT, Blog Marketing

Pracownik zdalny - najbardziej pożądane cechy

Pracownik zdalny - najbardziej pożądane cechy

TeamQuest 17.10.2016 r.

Praca zdalna wśród specjalistów IT staje się codziennością i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się zatrzymać. Już dla co dziesiątego zatrudnionego w tej branży jest to jedyna forma pracy. Natomiast zdecydowana większość decyduje się na nią w części. Zatrudnienie pracownika na odległość pozwala obniżyć koszty i powiększyć pulę talentów. Jakich cech szukać u kandydata podczas rekrutacji, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że sprawdzi się w pracy zdalnej?

Inteligencja emocjonalna

Dlaczego pracownik na odległość miałby być inteligentny emocjonalnie? Otóż, mimo że pracuje z domu, jest on częścią większego zespołu, który ma grać do jednej bramki, jeśli chodzi o realizację celów firmy. Zdolność do rozpoznawania uczuć swoich i innych wiąże się z szeregiem kompetencji, takich jak umiejętność współpracy z innych, unikanie konfrontacji, dążenie do jasnej, pełnej szacunku komunikacji (również online) oraz nawiązywania i utrzymywania relacji. Choć czynniki te mają duże znaczenie niezależnie od formy pracy, to w przypadku pracowników wykonujących swoje obowiązki poza biurem są szczególnie istotne, ze względu na brak codziennego, naturalnego kontaktu, bieżącej wymiany informacji i pozawerbalnego przekazu.

Umiejętność zarządzania czasem

Umiejętność zarządzania czasem

Osoby pracujące na odległość muszą same siebie motywować i organizować swój czas pracy. To od ich wewnętrznej dyscypliny i tego, jak rozłożą sobie zadania w ciągu dnia, zależy efektywność ich pracy. Dlatego umiejętność oszacowania czasu potrzebnego do zakończenia zadania a następnie trzymanie się priorytetów są tu tak ważne. Bez tego trudno będzie takiemu pracownikowi utrzymać wysoki poziom pracy.

Samodzielność i wytrwałość

W pracy zdalnej nieoceniona jest również tzw. siła charakteru rozumiana tutaj jako połączenie pasji, samodzielność oraz wytrwałość przy realizacji celów długoterminowych. Od tych czynników zależy, czy pracownik będzie w stanie solidnie wykonać projekt od A do Z, czy też efekty jego pracy pozostawią wiele do życzenia i trafią do poprawy. Potknięcia w każdym długoterminowym projekcie są nie do uniknięcie, pytanie jednak, czy pracownik jest na tyle samodzielny i kompetentny, aby rozwiązać je przy minimalnych dyrektywach z zewnątrz.

Doświadczenie pracy z domu

Doświadczenie pracy z domu

Często pracownicy nie do końca zdają sobie sprawę z tego, z czym się wiąże praca zdalna. Czasami to przerasta ich wyobrażenia. Izolacja, lodówka co chwila zachęcająca do przerwy na przekąskę, trudności z samomotywacją lub zwyczajna niechęć do odległego środowiska pracy – to tylko przykłady tego, czym osoby rozpoczynające przygodę z pracą na odległość mogą czuć się zaskoczone. Praca z domu czy z innych odległych od biura miejsc jest zdecydowanie nie dla każdego. Dlatego doświadczenie w tego typu projektach jest pożądane choćby dlatego, żeby mieć pewność, że chęć kandydata do pracy zdalnej nie jest tymczasowym zapałem, który sprawi, że za moment będziemy musieli szukać nowego pracownika.

Gotowość do rozwoju

Zdalny pracownik to zawsze część większego zespołu. Jeżeli mamy zamiar, podobnie jak w przypadku pracowników, którzy pracują na miejscu, inwestować w jego rozwój, warto wcześniej się upewnić, czy jest on gotowy do kształcenia ustawicznego i chce rosnąć razem z firmą.

Kwestia zaufania (a raczej jego braku) to podstawowy problem, z jakim przychodzi się mierzyć pracodawcy w przypadku pracowników na odległość. Dlatego oprócz kompetencji związanych z danym stanowiskiem, na etapie rekrutacji warto bliżej przyjrzeć się predyspozycjom kandydata do tego rodzaju współpracy tak, aby obie strony uniknęły rozczarowań.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej