Internet rzeczy od kilku lat gości w niejednym polskim domu. Jeśli po przyjściu z pracy jednym kliknięciem telefonu włączasz nastrojową muzykę z wieży, zapalasz światła w całym domu i odpowiednio regulujesz ich jasność, korzystasz z IoT na co dzień. Trzeba pamiętać, że IoT oferuje znacznie więcej niż rozwiązania smart city, czy smart home także w branży biznesowej. W tym artykule przeczytasz, w jaki sposób IoT wpływa na komunikację marketingową i jakie perspektywy wiążą się z powszechnym użyciem IoT w przyszłości.
- Krótka historia Internet of Things;
- Jak IoT wpłynie na komunikację marketingową Twojej firmy?
- Jak znane marki wykorzystują IoT w praktyce?
- Pytania i wątpliwości o nową cyfrową rzeczywistość związaną z modelem M-2-M i cyfrową rewolucją: czy IoT to model komunikacji marketingowej przyszłości?
Krótka historia IoT
Po raz pierwszy nazwa Internet of Things została oficjalnie użyta w 1999 r. Odnosi się do środowiska, w którym wybrane przedmioty mogą się między sobą komunikować bez udziału człowieka. Sama idea komunikacji pomiędzy dwiema maszynami nie jest nowa, a dla niektórych badaczy IoT to po prostu kolejny krok w cyfrowej rewolucji. Dzięki wykorzystaniu IoT można stworzyć inteligentną infrastrukturę, dzięki której konkretne działania będą bardziej wydajne i efektywne. Główne obszary, w których IoT znalazło swoje zastosowanie to:
- transport i logistyka – automatyczne zarządzanie łańcuchem dostaw, bez konieczności pracy rąk ludzkich;
- przemysł energetyczny – monitorowanie potrzebnej ilości energii i dostosowywanie jej do wymagań rynku;
- budownictwo – rozwiązania smart home;
- handel oraz usługi – monitorowanie i zarządzanie miejscami parkingowymi, kontrola zużycia energii, sensory temperatury w ekspresach ciśnieniowych;
- motoryzacja – produkcja samochodów z wbudowaną geolokalizacją i urządzenia monitorujące stan pojazdu na bieżąco;
- ochrona zdrowia – monitorowanie stanu pacjentów;
- pozostałe obszary – zarządzanie biznesem, inteligentne miasta, zarządzanie obiektami oraz komunikacja marketingowa.
IoT w komunikacji marketingowej
Komunikacja marketingowa to klucz udanej strategii marketingu, która docelowo prowadzi do zwiększenia sprzedaży w konkretnej firmie i umożliwia zbudowanie stabilnej i silnej pozycji marki na rynku. Aby zapewnić spójność komunikacyjną, niezbędne było wdrożenie działań IoT, które pozwoliły przyspieszyć pewne procesy i odciążyć ludzi. W jakich obszarach marketingu obecnie wykorzystuje się IoT?
1. Optymalizacja i integracja grup docelowych
Dzięki geolokalizacji, którą można wybrać i dostosować korzystając z narzędzi, takich jak Google Ads, Facebook Ads, marketerzy trafniej zawężają obszar swoich działań reklamowych. Skutkiem czego dokładnie i precyzyjnie targetują reklamy do odpowiedniej grupy odbiorców. Geolokalizacja sprawdza się także w real-time marketingu, gdy klient przejdzie obok zainstalowanego beacona w sklepie, otrzyma natychmiastową wiadomość o aktualnych promocjach na asortyment na podstawie włączonej lokalizacji, historii zakupów etc. Wykorzystując połączenia pomiędzy maszynami, można w łatwy sposób zoptymalizować i zintegrować działania, aby tym samym uzyskać jak najlepsze efekty.
2. Precyzyjne komunikaty reklamowe
Aby reklama była skuteczna, należy odpowiednio dostosować zawarty w niej komunikat do danej grupy odbiorców. Dzięki IoT możliwe jest wyodrębnienie poszczególnych zachowań, wieku, przyzwyczajeń, aktywności w sieci, długości trwania pojedynczej sesji w celu jak najbardziej precyzyjnego dostosowania komunikatów reklamowych do odbiorców. Tę funkcję ma m.in. narzędzie analityczne Google Analytics, już niebawem w wersji Google Analytics 4.
3. Zbieranie danych klientów w RT
Dzięki rozbudowanej technologii IoT jest możliwe zbieranie danych od klientów w czasie rzeczywistym (RT), aby jeszcze dokładniej kierować komunikaty reklamowe do odpowiedniej grupy. Taka funkcja umożliwi zwiększenie ROI wydatków na reklamę oraz znacznie zmniejszy koszty operacyjne.
W oparciu o dane z urządzeń mobilnych i desktopowych marketerzy będą mogli analizować wszystkie kanały, jakimi poruszają się klienci w sieci, zanim zdecydują o zakupie konkretnego produktu czy usługi. Analizując te trendy na bieżąco, osoby odpowiedzialne za remarketing i komunikaty reklamowe mogą na bieżąco je dostosowywać do aktualnych potrzeb odbiorców. Reklamy remarketingowe, które wyświetlają się na głównych serwisach społecznościowych klientom odwiedzającym witrynę z aktywnym kodem śledzącym Google Ads, jak i precyzyjna analiza ścieżek i zachowań zakupowych klientów nie byłaby możliwa bez udziału IoT.
4. Wyzwolenie prawdziwego potencjału social mediów
To, że w social mediach tkwi bardzo duży potencjał marketingowy, wiadomo już od dawna. Wyzwolenie potencjału, jaki tkwi w aktywnym budowaniu świadomości marek, nie wyglądałoby tak samo, bez IoT. Prowadząc konta biznesowe na Facebooku i Instagramie, oprócz spójnie graficznej komunikacji, ważne jest, by obudować zdjęcia i grafikę odpowiednią treścią.
Dzięki IoT możesz zainwestować w narzędzia, które zmierzą zaangażowanie obserwatorów na Twoim koncie Instagramowym, a nawet dokładnie określa przedział wiekowy i zainteresowania odbiorców. Dzięki temu tworząc strategię contentową, można ją dokładnie dostosować do tego, co wybrana grupa docelowa ogląda, lubi, kupuje i czym się interesuje w sieci. Czy łatwo jest wyobrazić sobie marketing bez IoT?
Przykłady zastosowania IoT w komunikacji marketingowej znanych marek
Jakie znane marki mają na swoim koncie sukcesy związane z wdrożeniem IoT do komunikacji marketingowej? Firma NIKE, jeden z największych producentów obuwia sportowego na świecie, wyprodukowała model z wbudowanym sensorem ruchu, który łączył się z aplikacją w telefonie, informując o ilości kroków i liczbie spalonych kalorii. Mikrofalówka od Xiaomi ma wbudowaną aplikację mobilną do sterowania funkcjami, podobnie jak urządzenie Thermomix, do przyrządzania potraw.
Dla fanów elektrycznych szczoteczek ORAL B wypuszczono linię szczoteczek z możliwością integracji z aplikacją na telefonie. Dzięki temu osoba poznaje swój styl mycia zębów oraz otrzymuje cenne wskazówki, korzystając z aplikacji. Jeśli obawiasz się, że Twój portfel może zostać zgubiony lub skradziony, firma Woolet wypuściła na rynek portfele z czujnikami, które łączą się z dedykowaną im aplikacją na telefonie. Dzięki temu powiązaniu z łatwością ustalisz lokalizację portfela w razie kradzieży lub zgubienia, a kiedy będzie poza zasięgiem, dostaniesz powiadomienie.
Niektóre samochody klasy premium np. Skoda posiadają wbudowaną możliwość lokalizacji wolnego miejsca na parkingu, co przydaje się w szczególnie zatłoczonych miejscach. Co więcej, za pomocą specjalnej aplikacji właściciel może w dowolnym momencie sprawdzić, czy zamknął wszystkie drzwi i okna w samochodzie oraz jaki jest stan paliwa w baku. Coraz większą popularnością cieszą się także różne rozwiązania smart home – za pomocą maleńkiego procesora Raspberry Pi możesz zmienić swój dom w zdalnie sterowaną twierdzę! Jeżeli do tej pory widziałeś podobne rozwiązania tylko na filmach science-fiction, dziś część z nich już jest dostępna od ręki!
Wątpliwości dotyczące zastosowania IoT w komunikacji marketingowej oraz przyszłość podobnych rozwiązań
Wraz z rozwojem Internet of Things w komunikacji marketingowej pojawiło się wiele pytań o to, czy wciąż można mówić o komunikacji, mając na myśli brak czynnika ludzkiego w działaniach związanych z IoT. Jeśli ww. działania mają pomóc w dotarciu do większej grupy docelowej, pomóc przekonać klienta do podjęcia decyzji o świadomym zakupie konkretnego produktu konkretnej marki, to z całą pewnością można mówić o IoT w komunikacji marketingowej.
Co więcej, działania IoT, które przynoszą korzyści firmie, powodują wzmocnienie zarówno samej komunikacji marketingowej, jak i całej strategii marketingowej firmy. Tam, gdzie można wdrożyć pełną automatyzację (np. w kampaniach e-mailowych), odzyskuje się wiele cennego czasu, który można przeznaczyć na efektywne działania w innym obszarze marketingu.
Technologia IoT, która również funkcjonuje w branży IT w komunikacji w chmurze, drastycznie zmieniła całą dotychczasową komunikację marketingową, jej wszystkie elementy, takie jak: odbiorców, kanały przekazu, treści komunikatów, spójność wizualną, sprzężenie zwrotne. IoT osadza komunikację marketingową w zupełnie nowej rzeczywistości cyfrowej – bardziej efektywnej, precyzyjnej, dokładnej, nieograniczonej czasem i przestrzenią. Rzeczywistość marketingowa w modelu M-2-M (Machine-to-Machine) wymusza zupełnie nową strategię biznesową, z naciskiem na reagowanie na zmiany w RT, aby wyprzedzić działania konkurencji. Czy jesteś gotowy na krok w cyfrową przyszłość?