Złote kajdanki - lojalność do kupienia?12 października 2016

Złote kajdanki - lojalność do kupienia

Jak osłabić w pracowniku ochotę do szukania innej pracy? Założyć mu złote kajdanki! Niektóre firmy szukając metod na zatrzymanie u siebie najcenniejszych specjalistów sięgają po pakiety zachęt finansowych, które mają na długie lata związać ich z pracodawcą. Tylko czy strategia ta rzeczywiście spełnia swoją rolę?

Zniewolenie na własne życzenieZniewolenie na własne życzenie

Sfinansowanie drogiego szkolenia lub ekskluzywnych studiów, pracownicze programy emerytalne, odroczone premie czy programy opcji na akcje firmy w zamian za pozostanie w organizacji przez określony czas – to tylko niektóre z narzędzi, które mogą być elementami programów lojalnościowych wiążących pracownika z firmą za pomocą „mamony”. Niektóre z nich z definicji wyznaczają dłuższy horyzont czasowy, inne mogą wiązać się z podpisaniem tzw. „lojalki”, czyli umowy określającej m.in. czas, jaki pracownik musi pozostać w firmie po zakończeniu programu, aby „odpracować” świadczenie. Osoba, która przed upływem wyznaczonego okresu lojalnościowego odejdzie z pracy lub zostanie zwolniona z własnej winy, zobowiązuje się do zwrotu kosztów edukacji opłaconej przez firmę – w całości lub pomniejszonych proporcjonalnie do przepracowanego czasu. Pracownicy z reguły chętnie pozwalają sobie zakładać takie kajdanki. Praca w IT nie jest tu wyjątkiem. Wręcz przeciwnie – wysokie koszty kursów certyfikacyjnych sprawiają, że informatycy, szczególnie na początku drogi zawodowej, w zamian za udział w nich chętnie przystają na związanie się z daną firmą. W rezultacie trudniej jest im podjąć decyzję o zmianie miejsca zatrudnienia.

Lojalność zapisana w kontakcieLojalność zapisana w kontakcie

Stosowanie tego typu programów jako sposobu na zatrzymanie pracownika w firmie budzie wiele wątpliwości. Przede wszystkim, czy rzeczywiście pozwalają budować lojalność i stałe zaangażowanie pracownika? Ten sposób zachęty odwołuje się bowiem do metody „kija i marchewki” czyli motywacji zewnętrznej, która, jak wiadomo, w mniejszym stopniu warunkuje sukces niż chęć do działania wypływająca z potrzeby własnego rozwoju czy poczucia satysfakcji. Umowa o odpracowanie jakiegoś czasu „za coś” wydaje się więc pomysłem na krótko, wiążącym pracodawcę z pracownikiem tylko na czas jej trwania. Jeżeli pracownik już wcześniej myślał o odejściu ten sposób motywacji będzie tym bardziej nieskuteczny. Ryzyko, że po ustaniu umowy, zwiąże się z innym pracodawcą jest wysoce prawdopodobne.

Może zainteresuje Ciebie również oferta pracy:

Krępujące kajdanki czy korzystny dla obu stron kontrakt?

Naiwnością byłoby zatem sądzenie, że takie programy dadzą stuprocentową szansę zatrzymania w firmie kluczowych pracowników. Jeżeli jednak umowa oparta jest na rozsądnych warunkach uwzględniających równoważną relację pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, może przynieść wiele korzyści obu stronom. Dla firmy inwestycja w rozwój pracownika to sposób na stałe podnoszenie wartości kapitału intelektualnego, który w dłuższej perspektywie z pewnością zaprocentuje, dla pracownika z kolei to możliwość zwiększenie swojej wartości na rynku pracy, nie tylko wewnątrz organizacji, ale także poza nią. Wkładem organizacji w tę inwestycję jest sfinansowanie dodatkowej edukacji. Nic więc dziwnego, że oczekuje również wkładu z drugiej strony w postaci gwarancji, że z finansowanego programu skorzysta firma. Wielu pracowników przyjmuje to ze zrozumieniem i z chęcią przystaje na taki „układ” nie traktując go jako krępujące kajdanki.

Mimo tego, że umowy lojalnościowe pod pewnymi warunkami mogą przysłużyć się i pracodawcy i pracownikowi, traktowanie ich jako sposobu na zatrzymanie talentów w firmie to działanie krótkowzroczne. Warto pamiętać, że bez atmosfery budującej zaangażowanie wśród zespołu, ambitnych, rozwijających zadań i dobrej relacji z szefem, żadne złote kajdanki nie przyniosą pożądanego efektu.

Prześlij nam swoje CV

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu:

Jak zbudować markę dobrego pracodawcy? (część II)
Kiedy rekrutacja jest naprawdę irytująca
Małe błędy w rekrutacji IT, które słono kosztują
Rekruter – podstawa strategii employer branding
8 kroków do zwiększenia produktywności w pracy

Najnowsze komentarze

Igor Janicki
2017-05-25 22:22:28
White Bird
2017-05-24 19:54:14
Hubcio
2017-05-08 15:12:10
Uve
2017-04-24 21:58:14
Rollo
2017-04-14 19:50:55
muuu
2017-04-10 23:15:12
muuu
2017-04-10 23:06:08
muuu
2017-04-10 22:52:04
Uve
2017-04-06 13:31:03
Łukasz Kozioł
2017-04-02 07:18:35
Może zainteresuje Cię również:
1 Szukasz specjalistów IT?
Oddzwonimy do Ciebie!