Pracodawcy, którzy w ostatnim czasie stanęli przed koniecznością zatrudnienia na wolne lub nowoutworzone stanowisko programisty, wiedzą jak trudne to wyzwanie. Szacuje się, że w Polsce brakuje już 50 tys. specjalistów z sektora IT. Z drugiej strony liczne badania wykazują, że wskaźnik rotacji w tej branży jest jednym z najwyższych. Wobec tej sytuacji, zatrzymanie u siebie kompetentnego specjalisty IT coraz częściej wymaga od firm przemyślanej strategii.
Rynek pracownika
Sektor informatyczny to nie tylko w Polsce ale i w całej Europie rynek pracownika. Wykwalifikowanych, doświadczonych programistów nieustannie brakuje, dlatego to oni wciąż dyktują warunki i wybierają sobie pracodawców. Informatycy to obecnie jeden z najlepiej opłacanych zawodów. Dotyczy to zwłaszcza wysoko wyspecjalizowanych pracowników jak, jedni z najbardziej poszukiwanych, programiści Java. Z obserwacji rynku pracy wynika, że to właśnie zaoferowanie wyższego wynagrodzenia jest najczęściej stosowanym sposobem zatrzymania specjalistów IT. Ale czy wystarczającym?
Specjalistom IT pieniądze szczęścia nie dają
Jak przekonują naukowcy z Woodrow Wilson School Uniwersytetu Princeton – roczne wynagrodzenie na poziomie 75 tysięcy dolarów to maksymalna kwota, która może mieć wpływ na poczucie szczęścia. Zarobki powyżej tego pułapu nie maja już wpływu na zadowolenie pracownika z życia. Częściowo potwierdza to raport opublikowany przez firmę Sedlak&Sedlak, z którego wynika, że dla pracowników sektora IT zarobki nie są tak istotnym czynnikiem, jak mogłoby się wydawać, jeśli chodzi o decyzję o pozostaniu w organizacji. Dużo większe znaczenie mają dla nich pozapłacowe formy wynagrodzenia w postaci różnego rodzaju benefitów, ale przede wszystkim… świadomość bycia docenianym i szanowanym (40 % badanych). Równie ważne są perspektywy własnego rozwoju i uczestniczenia w ciekawych projektach a także możliwość zmiany wykonywanej pracy bez konieczności zmiany firmy.
Odchodzi się od szefa i… współpracowników
W sektorze IT pracownicy bardzo często działają w zespołach realizując wielomiesięczne projekty w kraju i za granicą, dlatego wsparcie współpracowników jest dla nich ogromną wartością. We wspomnianym raporcie 10 % badanych wskazało dobre relacje z kolegami z pracy jako czynnik mający wpływ na decyzję o pozostaniu w firmie. Jeszcze większe znaczenie ma relacja z szefem. Aż dla 20 % biorących udział w badaniu złe układy z przełożonym byłyby przyczyną zmiany pracy.
Elastyczna forma współpracy
Szukając sposobów zatrzymania w firmie specjalisty IT, coraz więcej pracodawców decyduje się na elastyczną formę współpracy lub możliwość pracy zdalnej. Jak się okazuje takie rozwiązanie dla dużej grupy specjalistów jest cenioną wartością. W badaniu przeprowadzonym przez firmę Regus, 68 proc. respondentów potwierdza, że czynnik ten pozwala zatrzymać pracowników w firmie. Z kolei 58 proc. badanych pozostałoby dłużej na poprzednim stanowisku, gdyby oferowało ono możliwość elastycznej pracy.
Rozwiązania szyte na miarę
Ilu pracowników, tyle powodów, żeby zmienić pracę. Wydaje się, że najskuteczniejsze sposoby na zatrzymanie pracownika IT w firmie to te, które celują w konkretne przyczyny, dla których dany pracownik zamierza opuścić szeregi firmy. Narzędziem, które pozwala zorientować się w jego zamiarach jest regularne przeprowadzanie badań satysfakcji pracowników. Mając wiedzę na temat tego, co można zmienić, aby zatrzymać cennego specjalistę, możemy w razie potrzeby odpowiednio wcześniej zareagować.