Blog IT, Blog Marketing

Copywriting czy Content Marketing? Poznaj podobieństwa i różnice

Copywriting czy Content Marketing? Poznaj podobieństwa i różnice

Tomasz Staśkiewicz , 23.02.2022 r.

Na pierwszy rzut oka słowo „copywriting” przewija się dużo częściej w sieci niż content marketing. Wystarczy szybko przejrzeć ogłoszenia o pracę, które zaczynają się od: „Zatrudnię copywritera”, czy ogłoszenia w dedykowanych grupach na Facebooku. Mało osób wie, że osoba, której najczęściej szukają przedsiębiorcy, którzy dopiero chcą zacząć budować swoją markę w sieci, to nie copywriter, ale osoba zajmująca się content marketingiem, bądź oboma na raz. W tym artykule dowiesz się, jakie są podobieństwa i różnice pomiędzy copywriterem a conent marketingowcem, czym zajmują się osoby na tych stanowiskach oraz jakie są odpowiednie predyspozycje, by zostać specjalistą copy lub content.

  • Na czym polega praca copywritera?
  • Jakie cechy i umiejętności ma dobry copy?
  • Jak zacząć – przydatne wskazówki dla początkujących copywriterów
  • Czym jest content marketing?
  • Jakie są zasady tworzenia treści contentowych?
  • Jakie cechy powinny wyróżniać skutecznego specjalistę ds. contentu?
  • Czym jest copywriting?

Czym jest copywriting?

Prościej byłoby zacząć od tego, czym copywriting na pewno NIE JEST, ale wróćmy do początków. Za początki copywritingu uznaje się rok 1948, w którym David Ogilvy stworzył pierwszą agencję reklamową, która zajmowała się dostarczaniem treści sprzedażowych, bazujących na mechanizmach psychologicznych. Copywriting nie jest kopiowaniem tekstów, wbrew temu, co sugeruje nazwa. To kreatywne tworzenie komunikatów reklamowych, właściwie sprzedażowych w oparciu o:

  • psychologię reklamy, czyli wszystkie emocje, jakie klient musi poczuć, by zdecydować się na impulsywny zakup produktu lub usługi. Innymi słowy, copywriting to wywołanie chęci natychmiastowego zakupu, za pomocą odpowiedniej gry słów.
  • skuteczne CTA (czyli call-to-action), które jest reklamowym wezwaniem do działania;
  • język korzyści, dzięki któremu komunikat w odpowiedni sposób dotrze do świadomości konsumenta;
  • najnowsze trendy marketingowe.

To właśnie copywriting jest wykorzystywany w tworzeniu efektywnych reklam na Facebooku, Instagramie i Google Ads, a w przyszłości także na TikToku.

Kim jest copywriter?

To osoba, która tworzy kreatywne teksty reklamowe pod konkretne medium, które mają wywołać natychmiastowy efekt, nie są nastawione na zbudowanie długofalowej relacji z odbiorcą. Mają sprawić, że odbiorca po przeczytaniu tekstu nie będzie miał wątpliwości co do zakupu oferowanego produktu lub usługi i dokona transakcji. Teksty copywriterskie mają za zadanie sprzedawać.

W zależności od dziedziny, którą zajmuje się copywriter, można dokonać wewnętrznego podziału na:

  • copywritera kreatywnego, który tworzy slogany reklamowe, pisze scenariusze video, tworzy krótkie treści na newslettery i kampanie e-mailowe oraz treści reklamowe do reklam w social mediach. Często wymyśla również odpowiednio chwytliwe nagłówki w ofertach reklamowych, a jego praca w 90% polega na przewidywaniu reakcji klientów oraz odpowiednim komponowaniu treści.
  • copywritera SEO, który tworzy odpowiednio opracowane opisy produktowe, opisy kategorii oraz landing pages, by strona www, nad którą pracuje, osiągnęła jak najwyższą pozycję w Google. Tutaj przyda się co najmniej podstawowa, jak nie dobra znajomość zasad pisania pod SEO, by treści były zrozumiałe nie tylko dla botów, ale przede wszystkim dla odbiorców.

Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać copywriter?

Dobry copywriter niekoniecznie musi mieć doświadczenie w marketingu już na samym początku tej ścieżki. Jeśli wymyślanie krótkich i chwytliwych tekstów jest dla Ciebie czymś naturalnym, masz zdecydowanie dobry potencjał na pracę w copywritingu. To właśnie kreatywność jest najważniejsza w warsztacie copywritera, bo każde reguły dotyczące konstruowania CTA, czy działania psychologii reklamy można łatwo przyswoić.

Jako copywriter nie musisz tworzyć contentu. To jest podstawowy błąd, jaki jest często powielany w ogłoszeniach o pracę i grupkach dla copywriterów na Facebooku. Uściślając, Social Media Manager to osoba odpowiedzialna za kontakt z klientami, regularnym odpisywaniem na wiadomości oraz wymyślaniem tematów postów, jak i postowaniem. Copywriter układa treści reklamowe, jeżeli pracuje na własnej działalności, ma również bezpośredni kontakt z klientem. Content marketer odpowiada za wszystkie inne treści, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Terminowość i dokładność to główne cechy dobrego copy. Terminy gonią, teksty napisane „na już” często wymagają poprawek, klienci nie są zadowoleni ze współpracy. Terminy są po to, by ich dotrzymywać. Dokładne przygotowanie treści jest nie tylko oceną, którą osoba copy wystawia sama sobie, ale stanowi gwarancję długofalowej relacji z zadowolonymi klientami, a przecież o to właśnie chodzi, prawda?

Ponieważ copywriting wykorzystuje psychologiczny mechanizm gry na emocjach odbiorcy, zdecydowanie przydatną cechą u osoby piszącej treści reklamowe, jest empatia. To dzięki niej copywriter jest w stanie „wejść w buty” swojego odbiorcy i wywołać dokładnie taki efekt, jakiego potrzebuje. Empatycznym copywriterom dużo łatwiej jest również dotrzeć do określonej grupy docelowej, ze względu na łatwość dostosowania swoich treści do ich emocjonalnych potrzeb. W pracy nad sugestywnymi treściami reklamowymi trzeba dobrze rozeznać granicę, za którą kończy się autentyczność i mówienie językiem realnych korzyści, a zaczyna manipulacja.

Umiejętność szybkiego uczenia się i przyswajania wiedzy zdecydowanie pomoże początkującym copy oraz osobom z potencjałem, które nie mają doświadczenia w marketingu w szybki sposób przyswoić dynamiczne reguły, jakimi rządzi się digital marketing i webriting. Po odpowiednim przeszkoleniu można z powodzeniem zastosować nowo zdobytą wiedzę w praktyce.

Umiejętności negocjacyjne to mocna strona copywritera, który pracuje jako freelancer. W tym przypadku dobre relacje z klientami, które mogą zaowocować poleceniem wykonywanych usług, to być albo nie być. Konkurencja na rynku jest tak ogromna, że trzeba walczyć o każdego klienta, by móc się utrzymać. To właśnie dlatego próg wejścia do copywritingu zaczął się drastycznie obniżać, w momencie, w którym przedsiębiorcy wyczuli, że co niektórzy copy są w stanie wykonywać swoją pracę po znacznie zaniżonej cenie.

Odporność na stres przydaje się w każdej dziedzinie zawodowej, ale w pracy copywritera może być szczególnie potrzebna, zwłaszcza gdy nałożą się na siebie terminy i będzie trzeba efektywnie rozwiązać zaistniałą sytuację z korzyścią dla obu stron.

Jak zostać copywriterem?

Wbrew powszechnie panującej opinii, nie wystarczy umieć pisać. Oczywiście, naturalna zdolność projektowania tekstów jest przydatna, ale większe znaczenie będzie miała w content marketingu. W przypadku pracy copywritera ważne jest przyswojenie zasad ortograficznych, gramatycznych, podstawowej wiedzy na temat SEO oraz narzędzi wykorzystywanych w pracy. Warsztat można sobie odpowiednio wyćwiczyć. W jaki sposób?

Twórz treści codziennie

To nie jest żart. Chcesz zostać dobrym copywriterem? Pisz. Codziennie. Możesz spokojnie ominąć długie teksty literackie (chyba że lubisz) oraz artykuły mające więcej niż 5000 znaków. Skup się na tworzeniu skutecznych treści reklamowych. Wymyśl produkt (lub zainspiruj się już istniejącym), odpowiedniego odbiorcę (personę, czyli klienta idealnego) oraz antypersonę (osobę, która nigdy nie kupi oferowanego przez Ciebie produktu) i ćwicz się w projektowaniu sloganów reklamowych i treści do kampanii reklamowych na social mediach.

Czytaj porady

Nie musisz od razu zaczynać od kursów dla copy. W sieci znajdziesz wiele cennych porad, przygotowywanych przez doświadczonych copy, zwłaszcza na social mediach. Nie bój się pytać, zawsze możesz napisać do takiej osoby z prośbą o poradę w konkretnym temacie. Zanim zdecydujesz się na kupno płatnego kursu, wykorzystaj ogólnodostępne poradniki i content wideo.

Skorzystaj z kursu

Jeśli dojrzejesz do tej decyzji i będziesz przekonany, że copywriter to zawód dla Ciebie, możesz zakupić kurs. Pamiętaj, że obecnie w dobie boomu na teksty, które sprzedają, w sieci znajdziesz wiele kursów dla początkującego copy. Jak wybrać najbardziej efektywny? Czytaj opinie o kursie oraz osobie, która go przygotowuje. Zapoznaj się z komunikacją jej marki w sieci oraz sposobem, w jaki sprzedaje swoje usługi. Jeśli będzie dla Ciebie przekonujący i treściwy, zdecyduj się na jej zakup. W razie wątpliwości warto też skontaktować się bezpośrednio z twórcą kursu, aby wyjaśnić wątpliwości.

Zdobądź pierwszych klientów

Mając odpowiednio zbudowane zaplecze copywriterskie, możesz postarać się o zdobycie pierwszych klientów. Wykorzystaj do tego grupy na Facebooku, ale dokładnie zwróć uwagę na to, kogo szuka Twój potencjalny zleceniodawca. Możesz też zarejestrować się na portale aukcyjne dla copywriterów i w ten sposób zdobyć pierwsze zlecenia. Jeśli masz na to ochotę i pasjonują Cię social media, zacznij budować swoją markę i wyjdź z ofertą do szerokiego grona odbiorców.

Czym jest content marketing i jaką pracę wykonuje osoba zajmująca się contentem?

Content marketing, jak sama nazwa wskazuje, to konkretne treści, które jednak mają na celu nawiązanie długofalowej relacji z odbiorcami, w odróżnieniu od treści copywriterskich, których głównym zadaniem jest natychmiastowe wywołanie efektu, w postaci włożenia produktu do koszyka i sfinalizowania transakcji. Osoba zajmująca się content marketingiem jest nastawiona na budowanie więzi. Co to znaczy? Projektuje treści, które zaciekawią odbiorców i przyciągną ich uwagę na dłużej.

Treści, któe można zaliczyć do dziedziny content marketingu to: poradniki, artykuły blogowe na konkretne tematy, case studies, artykuły eksperckie i sponsorowane, infografiki, e-booki. Wszystkie te teksty są raczej dłuższą wypowiedzią pisemną od 5 do 12.000 znaków, co je odróżnia od krótkich tekstów reklamowych w copywritingu.

Główne zasady content marketingu

Jakie są główne zasady content marketingu?

  • pisz prosto i konkretnie, bez lania wody. Twoim celem jest wzbudzenie zainteresowania w odbiorcach, nie ich znudzenie;
  • daj realną wartość swoim odbiorcom (np. teksty poradnikowe);
  • wzmocnij wizerunek eksperta, budując treści eksperckie, w których podzielisz się wiedzą na konkretny temat;
  • projektuj wysokojakościowe treści, które będą odpowiedzią na pytania Twoich odbiorców;
  • sprzedawaj skutecznie produkty i usługi dzięki budowaniu wiarygodnego wizerunku marki oraz długofalowych relacjach z odbiorcami.

Skuteczność content marketingu jest problematyczna do zmierzenia, gdyż nie można jej jednoznacznie zmierzyć za pomocą konkretnych narzędzi analitycznych. Jednocześnie takie treści są potrzebne zarówno przedsiębiorcom, którzy sprzedają konkretne produkty czy usługi np., sklepom e-commerce, ale często także samym marketerom, którzy nieustannie budują wiarygodny wizerunek swojej marki.

Efekty treści content marketingowych są realne, ale rozłożone w czasie. Pracując nad budową zaufania w relacji z potencjalnymi klientami, twórca content marketingowy nie skupia się na wywołaniu u grupy docelowej kompulsywnej potrzeby zakupu, a na zbudowaniu autentycznego i wiarygodnego wizerunku, któremu można zaufać.

Cechy dobrego content marketingowca

Osoba zajmująca się contentem powinna być analityczna, aby przeprowadzać skuteczny research. Powinna znać zasady projektowania treści, orientować się w trendach SEO oraz dynamicznie zmieniających się procesach w branży marketingowej. Aby zbudować skuteczny wizerunek eksperta w konkretnej dziedzinie, powinna mieć szeroką wiedzę związaną z tym obszarem lub umiejętność wyszukiwania odpowiednich treści, które będą mogły posłużyć za inspirację. Pozostałe cechy dobrego content marketingowca są takie same jak cechy dobrego copy.

Jeśli lubisz pisać dłuższe formy tekstowe i dobrze się z tym czujesz, masz potencjał na content marketingowca. Krótsze formy reklamowe, oryginalne slogany i hasła to zdecydowanie domena copywritingu. Którą z nich wybierzesz?

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej