Blog IT, Blog Marketing

Design Sprint. Szalona 8 (Crazy 8), kiedy warto z niej skorzystać?

Design Sprint. Szalona 8 (Crazy 8), kiedy warto z niej skorzystać?

Tomasz Staśkiewicz , 09.02.2022 r.

Czym jest pojęcie sprintu? To nazwa określająca kilkutygodniowy proces zaplanowanych prac nad projektem, którego celem nadrzędnym jest dostarczenie gotowego produktu do klienta. Każdy sprint jest poszczególnym etapem prac nad konkretnym projektem, samo tworzenie projektu dopuszcza kilka sprintów w trakcie. To właśnie ten rodzaj sprintu był inspiracją dla Jake’a Knappa, twórcy pojęcia Design Sprint, czyli sprintu projektowego.

W tym artykule dowiesz się, czym jest design sprint, crazy 8, prototypowanie.

Czym jest pojęcie sprintu? To nazwa określająca kilkutygodniowy proces zaplanowanych prac nad projektem, którego celem nadrzędnym jest dostarczenie gotowego produktu do klienta. Każdy sprint jest poszczególnym etapem prac nad konkretnym projektem, samo tworzenie projektu dopuszcza kilka sprintów w trakcie. To właśnie ten rodzaj sprintu był inspiracją dla Jake’a Knappa, twórcy pojęcia Design Sprint, czyli sprintu projektowego.

Czym jest sprint projektowy?

Jak wspomnieliśmy, twórcą modelu Design Sprintu jest Jake Kappa, który w pracuje dla Google’a jako designer. Sprint projektowy powstał z potrzeby jak najefektywniejszego sposobu na zarządzanie projektem i zadaniami projektowymi. Jak się okazało, metoda sprintu projektowego potrafi przynieść pierwsze efekty już na samym początku prac projektowych, przyspieszając tym samym ich realizację. Na czym polega metoda DS?

Opiera się na dynamicznym rozwiązywaniu problemów i projektowaniu nowych pomysłów. W skład DS wchodzą: projektowanie, prototypowanie oraz testowanie pomysłów. W praktyce wygląda to w ten sposób, że zespół osób pracujących nad projektem, w ciągu kilku dni intensywnie rozwija projekt i szuka jak najefektywniejszych rozwiązań, by szybko i łatwo dostarczyć go do klienta. Na DS składają się następujące etapy:

  • zrozumienie projektu, w którym zadaje się pytania dotyczące zarówno celu projektowego, jak i możliwości przyspieszenia jego realizacji np. w jaki sposób? Kto? Dlaczego? Po co? W pierwszym etapie konieczna jest także wstępna analiza danych środowiskowych i opracowanie persony (idealnego użytkownika projektu, do którego będzie dostarczony);
  • zdefiniowanie projektu — to etap, w którym ustala się główne założenia i cele projektu oraz przeprowadza się „burzę mózgów”, dzięki której powstaje kilka wersji idealnej wizji produktu. Oczywiście, nie wszystkie są zgodne z założeniami projektowymi, dlatego po wybraniu najlepszej z nich, trzeba jeszcze raz spisać wszystko na papierze lub tablicy i stworzyć fizyczne pojęcie projektu.
  • prototypowanie to także etap, w którym osoby zaangażowane nad pracami projektowymi tworzą pierwszą wersję gotowego projektu, np. programiści tworzą kod, UX/UI designerzy pierwszy szablon etc.
  • testowanie to ostatni etap DS, w którym testuje się stworzony wcześniej prototyp, weryfikuje wcześniejsze założenia o projekcie oraz wyłapuje błędy i nieprawidłowości w jego działaniu.

Design Sprint jest wyzwaniem, które przyniesie niewyobrażalne efekty, gdy realnie uda się w ciągu kilku dni zaprojektować prototyp, wyłapać błędy i zaproponować ich rozwiązania. Wspólna praca zespołowa pozwala również zacieśnić więzi pomiędzy osobami skupionymi wokół konkretnego projektu, usprawnia komunikację pomiędzy różnymi działami w firmie, a także pozwala poczuć się każdej osobie częścią czegoś ważnego, co skutecznie motywuje do pracy.

Czym jest Szalona 8?

Szalona ósemka, a właściwie Crazy 8, jest narzędziem, które chętnie wykorzystuje się w trakcie Design Sprintu. Jeśli gonią Cię terminy, potrzebujesz świeżego spojrzenia na dotychczasową pracę nad projektem lub napotkałeś problem, który wydaje się nie do rozwiązania, to narzędzie pomoże Ci skutecznie rozwiać wątpliwości, zmienić perspektywę, a nawet znaleźć rozwiązanie dla nurtującego problemu.

W tym modelu każdy członek zespołu ma tylko osiem minut na przedstawienie swoich koncepcji, planów, wątpliwości związanych z pracą nad projektem na kartce papieru lub tablicy. Wszystkie pomysły zostaną zebrane w całość i zestawione ze sobą po upłynięciu 8 minut. Czas nie może zostać ani skrócony, ani wydłużony. Czy można wpaść na rewolucyjny pomysł w tak krótkim czasie? Oczywiście! Koncepcja ośmiominutowej „burzy mózgów” działa tak dobrze właśnie dlatego, że nie ma czasu na racjonalizowanie założeń projektowych i rozsądek. W tak krótkim czasie do głosu dochodzi podświadomość i wyobraźnia, rodzą się najbardziej szalone (a przy tym efektywne) idee.

Nie ma tu miejsca na krytykę i ocenę, dokładne rysunki i dopieszczone elementy. Wszystko jest surowe i nieoszlifowane. Dzięki temu można wpaść nie tylko na kontrowersyjne pomysły, ale w osiem minut możesz przeprowadzić prawdziwą rewolucję! Co więcej, to narzędzie sprawdzi się również w przypadku pracy zdalnej, dzięki specjalnym szablonom do Crazy 8, każdy członek zespołu może w tym samym czasie z nich korzystać.

Kiedy warto wykorzystać metodę Crazy 8?

Ta metoda zdecydowanie przydaje się w projektowaniu i prototypach UX/UI. Można użyć modelu Crazy 8 w projektowaniu stron www, sklepów e-commerce i wszystkich projektów, które wykorzystują User Experience. W UX to klient znajduje się w centrum prac projektowych, jest jego głównym użytkownikiem, dlatego można również zaprosić klienta do udziału w tej nieszablonowej „burzy mózgów”, dzięki której będzie mógł zweryfikować swoje oczekiwania i potrzeby związane z gotowym produktem.

Chociaż zarówno Crazy 8, jak i Design Sprint nie sprawdzi się w każdym projekcie, warto z niego korzystać wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Pracujesz nad rozbudowaną strategią marketingową? A może projektujesz sklep www dla nowego klienta? Wykorzystaj metodę Crazy 8 i wpadnij na najbardziej szalone i skuteczne pomysły w 8 minut!

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej