Blog IT, Blog Marketing

MVP - Minimum Viable Product

MVP - Minimum Viable Product

Marcin Sarna , 03.11.2021 r.

Wyjaśnimy co oznacza to pojęcie, szczególnie ważne dla startupów.

Produkt przed produktem

Budowanie startupu i rozpoczynanie pracy w IT jest trudne i wieloetapowe. Musisz wymyślić świetny pomysł na produkt, wyprodukować go i zainwestować w marketing, aby dostarczyć produkt na rynek. To klasyczna strategia startupów.

Jednak doświadczeni „startuperzy” mogą mieć inne zdanie, np. że budowanie produktu wcale nie jest konieczne. Co zaskakujące, to prawda: są marki, które odniosły sukces zaczynając od zera (np. Dropbox czy Pebble) a nie miały jeszcze żadnych swoich produktów, gdy zaczęły otrzymywać pierwsze, entuzjastyczne opinie.

Taki sukces to zasługa stworzenia MVP (Minimum Viable Product) jeszcze przed uruchomieniem pełnoprawnego rozwiązania.

Co to jest MVP?

W 2011 roku Eric Ries wydał swoją bestsellerową książkę The Lean Startup, w której objaśnił właśnie m.in. koncepcję MVP. Produkt o minimalnej opłacalności lub MVP to produkt z wystarczającą liczbą funkcji, aby przyciągnąć klientów, których można uznać za early adopters i zweryfikować dzięki temu pomysł na produkt na wczesnym etapie jego cyklu rozwoju. W branżach takich jak programowanie MVP może pomóc zespołowi w jak najszybszym otrzymywaniu zwrotnych informacji od użytkowników.

Mimo że koncepcja MVP może wydawać się prosta i całkiem popularna, niektóre firmy nadal jej nie rozumieją. Zamiast tworzyć początkową wersję swojego produktu o uproszczonej funkcjonalności, takie startupy albo tworzą gotowy już produkt, który jest zbyt skomplikowany aby pełnić rolę MVP albo wycinają kluczowe funkcje produktu. Tymczasem MVP powinien dostarczyć esencję produktu w jego najbardziej podstawowej formie.

Ponieważ metodologia zwinna (Agile) opiera się na walidacji i iteracji produktów w oparciu o opinie użytkownika, MVP odgrywa kluczową rolę w tym modelu tworzenia oprogramowania.

Jaki jest cel MVP?

Eric Ries tak opisuje cel MVP:

Jest to taka wersja czegoś nowego (co firma będzie sprzedawała), która umożliwia zespołowi zebranie maksymalnej ilości zweryfikowanych informacji o klientach przy jak najmniejszym nakładzie pracy.

Firma może zdecydować się na opracowanie i wydanie MVP ponieważ jej zespół produktowy chce:

  • Jak najszybciej wprowadzić produkt na rynek.
  • Przetestować pomysł we współpracy z prawdziwymi użytkownikami przed przeznaczeniem dużego budżetu na pełny rozwój produktu.
  • Dowiedzieć się czego oczekuje rynek a czego nie.

Startup

MVP może również pomóc zminimalizować czas i zasoby, które trzeba poświęcić na zbudowanie produktu, który nie odniesie sukcesu. A przypomnijmy, że porażki i bankructwa są praktycznie wpisane w ideę startupu.

Dostarczamy MVP klientom

Istnieje też takie pojęcie jak piecemeal MVP, którego używa się na określenie specyficznego rozwoju produktu a w zasadzie jego przedstawienia klientom poprzez zainwestowanie w produkt minimalnej kwoty (lub nawet właściwie niczego). Ideą takiego rozwoju jest wykorzystanie istniejących już narzędzi i rozwiązań. MVP składa się wówczas dosłownie z komponentów z wielu źródeł, które są łączone w celu stworzenia podstawy dla docelowego produktu.

Klasycznym przykładem takiego piecemeal MVP jest Groupon - marketplace, który łączy klientów z lokalnymi sprzedawcami detalicznymi, biurami podróży, sklepami spożywczymi itp. Racją bytu Groupona są ich tak zwane „oferty”, które są dostępne w atrakcyjnych cenach przez tylko jeden dzień. Co więcej oferta taka może być aktywowana dopiero po zakupie przez określoną liczbę osób. Po zakupie oferty Groupon otrzymujesz automatycznie wygenerowany plik PDF z kodem QR, który umożliwia uzyskanie rabatu.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej