Wyjaśnimy co oznacza to pojęcie, szczególnie ważne dla startupów.
Produkt przed produktem
Budowanie startupu i rozpoczynanie pracy w IT jest trudne i wieloetapowe. Musisz wymyślić świetny pomysł na produkt, wyprodukować go i zainwestować w marketing, aby dostarczyć produkt na rynek. To klasyczna strategia startupów.
Jednak doświadczeni „startuperzy” mogą mieć inne zdanie, np. że budowanie produktu wcale nie jest konieczne. Co zaskakujące, to prawda: są marki, które odniosły sukces zaczynając od zera (np. Dropbox czy Pebble) a nie miały jeszcze żadnych swoich produktów, gdy zaczęły otrzymywać pierwsze, entuzjastyczne opinie.
Taki sukces to zasługa stworzenia MVP (Minimum Viable Product) jeszcze przed uruchomieniem pełnoprawnego rozwiązania.
Co to jest MVP?
W 2011 roku Eric Ries wydał swoją bestsellerową książkę The Lean Startup, w której objaśnił właśnie m.in. koncepcję MVP. Produkt o minimalnej opłacalności lub MVP to produkt z wystarczającą liczbą funkcji, aby przyciągnąć klientów, których można uznać za early adopters i zweryfikować dzięki temu pomysł na produkt na wczesnym etapie jego cyklu rozwoju. W branżach takich jak programowanie MVP może pomóc zespołowi w jak najszybszym otrzymywaniu zwrotnych informacji od użytkowników.
Mimo że koncepcja MVP może wydawać się prosta i całkiem popularna, niektóre firmy nadal jej nie rozumieją. Zamiast tworzyć początkową wersję swojego produktu o uproszczonej funkcjonalności, takie startupy albo tworzą gotowy już produkt, który jest zbyt skomplikowany aby pełnić rolę MVP albo wycinają kluczowe funkcje produktu. Tymczasem MVP powinien dostarczyć esencję produktu w jego najbardziej podstawowej formie.
Ponieważ metodologia zwinna (Agile) opiera się na walidacji i iteracji produktów w oparciu o opinie użytkownika, MVP odgrywa kluczową rolę w tym modelu tworzenia oprogramowania.
Jaki jest cel MVP?
Eric Ries tak opisuje cel MVP:
Jest to taka wersja czegoś nowego (co firma będzie sprzedawała), która umożliwia zespołowi zebranie maksymalnej ilości zweryfikowanych informacji o klientach przy jak najmniejszym nakładzie pracy.
Firma może zdecydować się na opracowanie i wydanie MVP ponieważ jej zespół produktowy chce:
- Jak najszybciej wprowadzić produkt na rynek.
- Przetestować pomysł we współpracy z prawdziwymi użytkownikami przed przeznaczeniem dużego budżetu na pełny rozwój produktu.
- Dowiedzieć się czego oczekuje rynek a czego nie.
MVP może również pomóc zminimalizować czas i zasoby, które trzeba poświęcić na zbudowanie produktu, który nie odniesie sukcesu. A przypomnijmy, że porażki i bankructwa są praktycznie wpisane w ideę startupu.
Dostarczamy MVP klientom
Istnieje też takie pojęcie jak piecemeal MVP, którego używa się na określenie specyficznego rozwoju produktu a w zasadzie jego przedstawienia klientom poprzez zainwestowanie w produkt minimalnej kwoty (lub nawet właściwie niczego). Ideą takiego rozwoju jest wykorzystanie istniejących już narzędzi i rozwiązań. MVP składa się wówczas dosłownie z komponentów z wielu źródeł, które są łączone w celu stworzenia podstawy dla docelowego produktu.
Klasycznym przykładem takiego piecemeal MVP jest Groupon - marketplace, który łączy klientów z lokalnymi sprzedawcami detalicznymi, biurami podróży, sklepami spożywczymi itp. Racją bytu Groupona są ich tak zwane „oferty”, które są dostępne w atrakcyjnych cenach przez tylko jeden dzień. Co więcej oferta taka może być aktywowana dopiero po zakupie przez określoną liczbę osób. Po zakupie oferty Groupon otrzymujesz automatycznie wygenerowany plik PDF z kodem QR, który umożliwia uzyskanie rabatu.