Jak pokonać powakacyjny blues i bezboleśnie wrócić do pracy?29 sierpnia 2016

Jak pokonać powakacyjny blues i bezboleśnie wrócić do pracy

Choć nieustające wakacje są marzeniem niejednego pracownika, w praktyce niewielu może sobie na nie pozwolić. Nawet najdłuższy urlop kiedyś się kończy a powrotowi do codziennej, firmowej rutyny niejednokrotnie towarzyszą negatywne emocje. Co zrobić, żeby pourlopowa rzeczywistość i związane z nią podjęcie na nowo codziennych obowiązków w pracy były jak najmniej bolesne?

Badania przeprowadzone przez grupę naukowców Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu w Rotterdamie dowiodły, że największego poczucia szczęścia związanego z wakacyjnym wyjazdem doświadczamy na etapie jego planowania. Po urlopie, zarówno u tych osób, które spędziły wakacje aktywnie, poza miejsce zamieszkania, jak i tych, które odpoczywały w domu, poziom zadowolenia jest podobny. Ci pierwsi jednak częściej i intensywniej doświadczali spadku formy w związku z powrotem do pracy. Badania Brytyjczyków z kolei pokazują, że tylko co czwarty pracownik wraca wypoczęty po urlopie. 80% z nich doświadcza objawów tzw. back to work blues. Trudności z koncentracją, kiepski nastrój, brak zainteresowania zawodowymi obowiązkami, bóle głowy a nawet utrata apetytu, to tylko niektóre z symptomów, które mogą towarzyszyć przestawianiu z trybu wakacyjnego na codzienny. Oto kilka sposobów, jak można im zaradzić:

Odeśpij wakacjeOdeśpij wakacje

Urlop warto tak zaplanować, żeby wrócić z wojaży dzień lub dwa przed rozpoczęciem firmowych obowiązków. Czas ten dobrze jest przeznaczyć na oswojenie z codziennością, od której tymczasowo byliśmy oderwani i zaplanowanie zadań w pierwszych dniach w pracy. Regenerację sprzed podjęciem nowych zawodowych wyzwań zapewni organizmowi odpowiednia ilość snu.

Nastaw się pozytywnie

Nie warto z góry zakładać, że pierwszy dzień po urlopie będzie koszmarem. Negatywne nastawienie sprawi, że zadziała efekt samospełniającej się przepowiedni i powrót do firmy rzeczywiście okaże się nieznośny. Pomyśl o pozytywnych aspektach, tego, co cię czeka. Na pewno jest coś, co lubisz w swojej pracy. Nie zapominaj również o współpracownikach darzonych przez ciebie sympatią, którzy z pewnością z chęcią wysłuchają twoich opowieści z wakacji.

Przeczytaj również:

Zorganizuj miejsce pracy

Uporządkuj swoje biurko i otaczającą cię przestrzeń. Eksperci przekonują, że praca w czystym, dobrze zorganizowanym otoczeniu jest nie tylko przyjemniejsza, ale również poprawia naszą samodyscyplinę i koncentrację, a co za tym idzie, efektywność.

Adaptuj się stopniowoAdaptuj się stopniowo

Nagła zmiana trybu życia z właściwego wakacjom błogiego lenistwa na tryb codziennej „pracowej” aktywności w zdecydowany sposób może przyczynić się do obniżenia psychicznego komfortu. Dlatego warto dać sobie czas na przystosowanie i nie wchodzić od razu na najwyższe obroty. Przygotuj sobie plan działania i hierarchię spraw, którymi trzeba się zająć w pierwszej kolejności. Do swoich obowiązków wracaj stopniowo i powoli, inaczej szybko poczujesz się przytłoczenie nadmiarem zaległości a w konsekwencji – zniechęcenie.

Zaplanuj weekend lub urlopZaplanuj weekend lub urlop

Pamiętając o tym, że to właśnie planowanie wypoczynku uszczęśliwia nas najbardziej, zastosuj metodę klina i tuż po powrocie do pracy, zacznij obmyślać plan kolejnego urlopu lub choćby weekendu, który w końcu może być wakacjami w wydaniu mini. Ten sposób konfrontacji z pourlopowym stresem pozwala na nowo poczuć powiew przygody i sprawić, że codzienne obowiązki staną się mniej uciążliwe. A przede wszystkim – jest naprawdę skuteczny! A co, jeśli te sposoby zawiodą? Cóż, pozostaje nam zaakceptować to, że jak każdy blues, tak i ten powakacyjny, prędzej czy później minie. Jak zresztą co roku.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu:

Wiedza o rynku pracy – podstawa employer branding w firmie rekrutacyjnej
Jak poprawić złe „pierwsze wrażenie” ?
Coworking czyli biurko na godziny

Najnowsze komentarze

PiotrLenarczyk
2017-01-07 18:12:04
muuu
2017-01-06 16:56:13
modusstu
2016-12-29 13:56:01
Frank
2016-12-08 12:02:13
mistrzM
2016-10-28 22:22:58
Zenon Cyngwajs
2016-10-05 12:45:48
Lukasz
2016-09-26 15:20:41
Igor Janicki
2016-09-21 18:31:11
Lech Dutkiewicz
2016-09-15 12:47:46
Maciek Küdlik
2016-09-06 12:30:20
Może zainteresuje Cię również: