Trwa wyścig o miano najlepszej chińskiej platformy fintech.
Giganci rynku
Podczas gdy Ant Group przyciąga uwagę świata swoją rekordową pierwszą ofertą publiczną, która została nagle odwołana przez Pekin, inwestorzy i analitycy przyglądają się interesom Tencent, głównego rywala Ant w Chinach.
Taka analiza jest jednak trudna, nie tylko dlatego, że Tencent posiada wiele różnych nieruchomości ale głównie dlatego, że - w przeciwieństwie do Ant – Tencent nie ma jednej marki ani struktury operacyjnej (przynajmniej nie takiej, która jest oczywista dla świata zewnętrznego). Bez wątpienia jednak działalność fintechowa Tencent - od bezpośrednich operacji, takich jak WeChat Pay, po duże inwestycje strategiczne i rynki zewnętrzne - jest czymś porównywalnym pod względem wielkości do Ant, a niektóre sektory działalności w Tancent są nawet większe.
Ant nie lubi porównań
W odpowiedzi udzielonej we wrześniu tego roku chińskiemu organowi nadzorującemu, kontrolowany przez Jacka Ma gigant fintech, wspierany przez Alibaba, powiedział, że jest „nieporównywalny” z WeChat Pay, narzędziem należącym do WeChat, flagowego komunikatora Tencent. Według Ant:
W dziedzinie płatności cyfrowych i usług handlowych jest wielu graczy na całym świecie, w tym WeChat Pay firmy Tencent. Jednak usługi płatnicze oferowane przez te firmy różnią się od naszych płatności cyfrowych i usług handlowych. Nie są porównywalne. Jeśli chodzi o finanse cyfrowe, nasz sposób pracy z instytucjami finansowymi i ich obsługi, a także model przychodów są nowatorskie i nie mają odpowiednika.
Sprawdź oferty pracy na TeamQuest
Ant jest pionierem w rozszerzaniu integracji finansowej w Chinach, gdzie miliony osób nadal pozostają poza oficjalnym systemem bankowym, ale Tencent nadrobił zaległości w finansach cyfrowych i poczynił duże postępy, zwłaszcza w płatnościach elektronicznych.
Czym się w zasadzie zajmują?
Znasz je pewnie lepiej niż mógłbyś przypuszczać.
Obie firmy oferowały konsumentom najpierw sposób płacenia cyfrowo, chociaż marki „Alipay” i „WeChat Pay” nie odzwierciedlają zakresu usług reklamowanych obecnie przez platformy. Alipay, flagowa aplikacja Ant, to obecnie kompleksowy rynek, na którym można sprzedawać produkty własne Ant oraz niezliczone produkty innych firm, takie jak mikropożyczki i ubezpieczenia. Aplikacja, podobnie jak WeChat Pay, umożliwia także powiększanie listy usług publicznych, umożliwiając użytkownikom przeglądanie ich podatków, płacenie rachunków za media, rezerwowanie wizyt w szpitalu i nie tylko.
Konkurent Tencent osadza swoje usługi finansowe w funkcjach płatności WeChat (WeChat Pay) i innej popularnej aplikacji tego giganta, komunikatora QQ. Dlatego historycznie trudno byłoby ustalić, ile Tencent zarabia na fintech. Odzwierciedla to zresztą wewnętrzny model rywalizacji w Tencent, gdzie działy i zespoły często zaciekle rywalizują ze sobą, zamiast aktywnie współpracować.
Ilość użytkowników czyli: to są Chiny, tu będą duże liczby
Aplikacja Alipay odnotowała w czerwcu 80 milionów sprzedawców miesięcznie. Spośród 1 miliarda użytkowników rocznie, 729 milionów dokonało transakcji w co najmniej jednej „usłudze finansowej” za pośrednictwem platformy. Podobnie jak w przypadku relacji PayPal-eBay, Alipay ogromnie korzysta z tego, że jest domyślnym procesorem płatności dla rynków Alibaba, takich jak Taobao.
Od 2019 roku ponad 800 milionów użytkowników i 50 milionów sprzedawców korzystało z WeChat do płacenia co miesiąc, co stanowi dużą część z 1,2 miliarda aktywnych użytkowników tego komunikatora. Nie jest jasne, ile osób wypróbowało inne produkty fintech firmy Tencent, chociaż firma oświadczyła na przykład, że około 200 milionów osób korzystało z usługi zarządzania majątkiem w 2019 roku.