Blog IT, Blog Marketing

Microsoft: poznajcie WinUI, przyszłość projektowania interfejsów na Windowsie

Microsoft: poznajcie WinUI, przyszłość projektowania interfejsów na Windowsie

Maciej Olanicki , 17.03.2020 r.

Microsoft uruchomił nową stronę internetową w całości poświęconą WinUI 3.0, frameworkowi, który ma w przyszłości stanowić standard w projektowaniu interfejsów graficznych dla aplikacji kierowanych na Windowsa. Już teraz można zapoznać się z wersjami alpha, które umożliwiają tworzenie GUI dla aplikacji UWP, zaś lada moment ma się także pojawić obsługa silnika WebView.

Nie powinno dziwić, że w kwestii języka wzornictwa WinUI 3.0 nie stanowi żadnej rewolucji i podąża śladami wyznaczonymi przez popularyzowany przez Windowsa 10 Fluent Design. Mowa zatem o interfejsach elementach interfejsu dość minimalistycznych, z bogatymi animacjami, które sprawdzą się na urządzeniach różnej klasy, także ekranach dotykowych. Kwestią otwartą jest, czy WinUI przyczyni się do zażegnania bodaj największej bolączki powłoki Windowsa 10, czyli momentami wręcz rażącej niekonsekwencji. Wynika ona bowiem nie z możliwości narzędzi czy bibliotek programistycznych, lecz dychotomii pomiędzy UWP oraz Win32.

Zobacz też: GitHub przejmuje npm. Imperium Microsoftu rozrasta się

Nie jest to wykluczone, gdyż dzięki WinUI będzie można przygotować GUI zarówno dla Universal Windows Platform, jak i Win32. Framework ma także zaoferować możliwość stopniowej, płynnej migracji z między innymi MFC, Winforms, Silverlighta czy WPF. Co ciekawe, Microsoft deklaruje, że nie będzie wymuszał aktualizacji do nowej wersji. To deweloperzy będą decydować, z którego wydania WinUI będą korzystać w swoich projektach. Co może się okazać z czasem ważne, frameworkiem będzie można się posługiwać zarówno w pracach nad interfejsami dla Windowsa 10, jak i nowej odmiany przeznaczonej na urządzenia z dwoma ekranami, czyli Windowsa 10X. Z czasem możliwości mają adaptować się do nowych klas sprzętu.

Zobacz też:Microsoft pracuje nad nowym językiem programowania wzorowanym na Ruście

Mimo eksperymentów z Rustem, a nawet pracami nad własnym językiem podobnym do Rusta, programiści Microsoftu napisali Rusta w C++, co ma przełożyć się na jego wysoką wydajność i dostępność nawet na niezaawansowanych pod względem specyfikacji komputerach. Obsługiwane języki programowania to jak dotąd C++, C#, Visual Basic, a także, dzięki Reactowi, JavaScript. Dzięki współpracy ze wspomianym React Native, Uno czy Xamarinem interfejsy przygotowane w WinUI będziemy mogli zobaczyć także poza ekosystemem Windowsa. Premiery stabilnej wersji spodziewać mamy się jeszcze w pierwszej połowie 2020 roku.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej