Ogłoszenie o pracę to wciąż najpopularniejsza forma poszukiwania kandydatów na wakujące stanowisko pracy. Firmy chętnie wybierają taką formę pozyskiwania kandydatów:
- Publikacja ogłoszenia jest stosunkowo tania w porównaniu z innymi formami rekrutacji;
- Opublikowane ogłoszenie pozwala na sprawdzenie, czy kandydaci o wymaganych kwalifikacjach są dostępni na rynku;
- to również reklama, czy znak że firma się rozwija i potrzebuje kolejnych pracowników.
Ogłoszenie o pracę spełnia zatem wiele dobrych funkcji z punktu widzenia firmy. Jednak jego forma, treść może mieć również wpływ na postrzeganie firmy na rynku pracy. Wszak jest to wizytówka przedsiębiorstwa, która wyświetla się potencjalnemu kandydatowi. To szansa, aby zaprezentować się jako organizacja przyjazna pracownikowi, nastawiona na innowacje, czy ceniąca współpracę z najlepszymi specjalistami. Jak firm będzie postrzegana przez kandydatów, zależy zatem w dużym stopniu od treści i formy ogłoszenia o pracę.
Opis firmy
Ogłoszenie o pracę powinno zaczynać się od kilku zdań opisujących firmę, która szuka pracownika. Organizacja posiada możliwość krótkiego przedstawienia swojego profilu działalności, czy wyróżniających ją cech. To również miejsce, w którym można wskazać powody szukania nowych pracowników. Zdanie „ze względu na dynamiczny rozwój”, nie jest do końca trafione. Z jednej strony pojawia się w prawie każdym ogłoszeniu, a z drugiej strony jest zdaniem bardzo ogólnym. O wiele lepszym rozwiązaniem jest wskazanie obszarów, w których firma się rozwija i do których potrzebuje nowych pracowników.
Opis firmy, a w zasadzie jego treść, to istotny element ogłoszenia o pracę. Te kilka zdań powinno zawierać możliwie dużo interesujących z punktu widzenia kandydata informacji. Opis nie może być dłuższy niż kilka zdań, ponieważ niewielu będzie zainteresowanych jego przeczytaniem.
Nazwa stanowiska pracy
Wiele mówi się i pisze o nazewnictwie stanowisk pracy. To tak naprawdę trudne zadanie. Z jednej strony nazwa stanowiska powinna oddawać rzeczywisty zakres obowiązków pracownika; a z drugiej wpisywać się w politykę nazewnictwa prowadzoną przez przedsiębiorstwo. Należy mieć również świadomość tego, że nazwa stanowiska pracy powinna przyciągać potencjalnych kandydatów. Z tego też powodu kwestie związane z nazywaniem stanowisk nie należą do najłatwiejszych.
Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystywanie nazw, które są używane „na rynku”. Takie rozwiązanie jest dobre przynajmniej z dwóch powodów: 1) Nazwa jest powszechnie znana, przez co bezpieczna w swojej formie. Firma, która używa danej nazwy nie musi obawiać wpadki, błędu związanego z niewłaściwym nazwaniem danego stanowiska. 2) Kandydaci z reguły wyszukują ogłoszeń o pracę po nazwie stanowiska. Użycie powszechnie znanej i używanej nazwy pozwala na łatwiejsze wyszukanie danego ogłoszenia.
Oczywiście nie można być więźniem powszechnie używanych nazw. Jeżeli firma jest bardzo innowacyjna, wprowadza nowe usługi na rynek lub po prostu chce być postrzegana jako nowoczesny pracodawca (employer branding) to warto pokusić się o tworzenie własnych nazw stanowisk. Jednak w takim wypadku warto mieć na względzie pewien umiar i krytyczne podejście. Warto taką nazwę przedyskutować w większym gronie.
Często pojawia się pytanie. Czy używać nazw polskich, czy angielskich. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Panuje zasada, że używamy polski nazw stanowisk. Wyjątkiem są ogłoszenia o pracę, które wymagają od kandydatów biegłości w znajomości języka angielskiego. W takim przypadku z reguły całe ogłoszenie napisane jest w języku angielskim, aby zaakcentować konieczność znajomości języka. Od tej zasady pojawia się jednak pewne odstępstwo. Jest ono szczególnie widoczne w branży IT, gdzie można spotkać z nazwami stanowisk typu java deweloper lub iOS deweloper, które są kalkami językowymi lub hybrydami języka polskiego z angielskim.
Jeżeli interesują Ciebie wpisy o employer branding, to koniecznie przeczytaj:
Wizerunek firmy doradztwa personalnego, czyli hr employer branding
Wiedza o rynku pracy – podstawa employer branding w firmie rekrutacyjnej