Wbrew pozorom napisanie dobrego, czyli profesjonalne CV, nie jest niczym trudnym. Wystarczy przede wszystkim kierować się zasadą, że dokument ma za zadanie w możliwie w jak najszybszym czasie przedstawić naszą sytuację zawodową. Rekruter, w trakcie wstępnego przeglądania dokumentów aplikacyjnych, nie ma czasu na doszukiwanie się interesujących go treści. Z otrzymanego dokumentu chce sprawnie wydobyć interesujące go informacje.
O tworzeniu CV napisano już grube tomy poradników. Według mnie główną zasadą, jaka powinna przyświecać przy jego redakcji to przede wszystkim:
- Czytelność
- Prostota
- Zawarcie tylko kluczowych i niezbędnych informacji.
Przykład właśnie takiego dokumentu chciałbym przedstawić poniżej. Takie CV lubię najbardziej przeglądać.
Jak widzicie, moje wzorcowe CV posiada wyraźnie zaznaczone moduły, które zawierają różne typy treści. Na samej górze znajdują się dane kontaktowe. W naszym dokumencie powinna znajdować się informacja o miejscu zamieszkania, jak również kod pocztowy. Coraz więcej firm wykorzystuje parser CV, który automatyzuje proces wprowadzania informacji na temat kandydata do bazy. Rekruter nie jest kadrowcem, nie potrzebuje zatem pełnego adresu. Niezbędne są jedynie dane kontaktowe, jak również wspomniany wcześniej kod pocztowy i miejscowość.
Tworząc CV możemy powinniśmy kierować się następującymi zasadami:
Zasada 1: Tworzymy moduły zawierające różne informacje
Zasada 2: Piszemy jedynie te informacje, które są niezbędne z punktu widzenia procesu rekrutacji
Przy opisywaniu naszych dotychczasowych miejsc pracy, ważne, aby każde z nich posiadało:
1. nazwę stanowiska,
2. organizację / firmę zatrudnienia,
3. opis stanowiska pracy.
To bardzo ważne, ponieważ niejednokrotnie możemy się spotkać z CV, w którym znajduje się jedynie informacja o zajmowanych stanowiskach pracy. To stanowczo za mało, ponieważ stanowisko stanowisku nierówne.
Podkreślić należy również i to, że nasze obowiązki zawodowe najlepiej jest zapisać w postaci listy. Taki sposób zapisu bardzo dobrze prezentuje informacje, jak również wprowadza pewien porządek. Kolejność opisywania stanowisk pracy to od najnowszego do najstarszego.
Zasada 3: Nasze doświadczenie zawodowe powinno być opisane za pomocą zajmowanych stanowisk pracy, z opisem wykonywanych obowiązków, jak również nazwą firmy w której pracowaliśmy
Posiadane kwalifikacje, umiejętności, których nie zapisaliśmy przy opisywaniu stanowiska pracy, możemy zawrzeć w osobnym module. Mogą się w nim znaleźć informacje o odbytych szkoleniach, posiadanych certyfikatach etc.
Zasada 4: Opisz posiadane kwalifikacje i umiejętności.
Zasada 5: Wymień technologie i języki programowania, które znasz
Zasada ostatnia i dotycząca przede wszystkim kandydatów związanych z branżą IT. Warto w osobnym punkcie wymienić technologie i języki programowania. Nie muszą być one szczegółowe opisane. Warto je po prostu wymienić. W ten sposób rekruter posiada szybki dostęp do interesujących go informacji.
Wiele szkół pisania CV mówi o tym, że warto pisać o swoich zainteresowaniach. Mnie osobiście ich brak nie przeszkadza. Uważam, że lepiej nie pisać o nich w ogóle, niż pisać nieprawdę.
Dodatkowe rady
- Rzeczą niezbędną jest wpisywanie okresów zatrudnienia, czy też edukacji. Pomaga to w określeniu posiadanego doświadczenia zawodowego.
- Jeżeli ukończyliśmy studia wyższe, to informacją zbędną jest zapis o szkole średniej
- Jeżeli decydujemy się na załączenie zdjęcia, niech będzie ono profesjonalne. Zdjęcia z wakacji nie do końca nadają się do dokumentów aplikacyjnych.
Powodzenia !