Sukces realizowanych projektów rekrutacyjnych zależy w dużym stopniu od kultury, która tworzona jest przez pracowników organizacji, którzy chcą być jej częścią i rozwijać ją. Wiele mówi się o wadze kultury organizacyjnej; jednak prawdziwym wyzwaniem nie jest samo jej tworzenie, a ciągłe rozwijanie przy zaangażowaniu całej firmy. Kultura organizacyjna nie może być tworzona w opozycji do pracowników; będzie ona traktowana jako sztuczny, narzucony byt z którym nikt nie chce się utożsamiać. Nawet najlepsze zasady pracy i kooperacji nie sprawdzą się, jeżeli nie będą podzielane przez wszystkich członków firmy.
Kultura organizacyjna to wspomniany wcześniej szkielet. Jej cechy decydują o tym, czy pracownicy będą zmotywowani do wykonywania codziennych obowiązków zawodowych; czy będą utożsamiali się z firmą i ją rozwijali. To z kolei ma wpływ na poziom rotacji pracowników; pracownik zadowolony ze swojej firmy i zasad w niej panujących rzadziej będzie myślał o zmianie pracodawcy. Tym samym konieczność realizowania niespodziewanych projektów rekrutacyjnych spada.
Właściwe zarządzanie kulturą organizacyjną ma duży wpływ na realizowanie projektów rekrutacyjnych
Zadowolony i usatysfakcjonowany pracownik to najlepsza reklama dla firmy jako pracodawcy. W tym przypadku obowiązuje podobna zasada jak w sprzedaży. Zadowolony klient „przynosi” kolejnych klientów, niezadowolony zniechęca następnych. W dobie powszechnego dostępu do Internetu, informacje o charakterze firmy szybko dostają się na rynek pracy. Zainteresowanie najlepszych specjalistów pracą dla takiej organizacji może diametralnie spaść.
Prowadzenie projektów rekrutacyjnych wynika z kultury organizacyjnej, a właściwie z jej zasad. Dlaczego? Kilka najistotniejszych przykładów poniżej:
- Decyzja o uruchomieniu projektu rekrutacyjnego zapada w sposób świadomy. Na jej kształt ma wpływ nie tylko bezpośredni przełożony, ale również dział human resources. Takie rozwiązanie pozwala na lepsze zdefiniowanie wymaganych kompetencji od kandydatów.
- Projekt rekrutacyjny odbywa się według profesjonalnych reguł. Kandydat ma świadomość, że spotyka się z profesjonalistami w swojej dziedzinie. Przepływ informacji między rekruterem a kandydatem odbywa się płynnie i bez zakłóceń.
- Kandydat angażuje się w projekt rekrutacyjny; zależy mu na ofercie pracy i podjęciu kooperacji. Nawet jeżeli przedstawiona oferta pracy będzie mniej satysfakcjonująca finansowo, kandydat skłonny będzie przyjąć taką ofertę.
Firmy dostrzegają rolę employer brandingu – czyli wizerunku firmy na rynku pracy. Nie są jednak świadome, że nie można go zbudować za pomocą reklam. To właśnie kultura organizacyjna kształtuje pozytywny wizerunek pracodawcy. Nie buduje się jej łatwo i szybko, jednak z punktu widzenia dzisiejszej i przyszłej rzeczywistości rynku pracy, dobra kultura organizacyjna to priorytet każdej firmy.
Jeżeli interesują Ciebie tematyka kultury organizacyjnej to przeczytaj wpisy: