Pod koniec zeszłego roku Google udostępniło nowe SDK, Flutter. Korporacja ma wobec niego ambitne plany – aktualnie ma służyć przede wszystkim tworzeniu multiplatformowych aplikacji mobilnych, docelowo zaś być podstawowym SDK w erze post-androidowej, czyli po premierze systemu nazywanego dziś Fuchsia OS. Ale to nie wszystko. Flutter pozwoli wkrótce także rozwijać oprogramowanie desktopowe.
Dowiadujemy się tego z notatki opublikowanej przez Stuarta Morgana z Google na GitHubie:
Trwają prace nad poszerzeniem możliwości Fluttera o wsparcie desktopów jako środowiska docelowego, co pozwoli deweloperom tworzyć aplikacje na macOS-a, Windowsa i Linuksa. Na dłuższą metę, wysiłek ten doprowadzi nas do w pełni zintegrowanego rozwiązania, gdzieflutter create
,flutter run</code i [code=inline]flutter build
będą działać na pulpitach tak, jak na platformach mobilnych, ale na razie prace wciąż są w toku.
Morgan podzielił się także nieco bardziej szczegółowymi informacjami o etapie prac na konkretnych pulpitowych systemach operacyjnych. Prace nad desktopowym API w ogóle w zasadzie dopiero zostały rozpoczęte, wciąż nie ma mowy o stabilności ABI, Google nie gwarantuje także wstecznej kompatybilności API, a nawet zapowiada, że zmiany mogą się pojawić bez ostrzeżenia.
Możemy się spodziewać, że najszybciej wdrożona zostanie obsługa API macOS-a, a to za sprawą współdzielenia klas z iOS-em. W przypadku Windowsa i Linuksa Google stosuje na razie zamienniki w postaci bibliotek GLFW. Na Windowsie Flutter pozwoli na pracę nad oprogramowaniem zarówno Win32, jak i UWP. Na Linuksie Google zapowiada kompatybilność z GTK+, Qt oraz wxWidgets oraz Motif.
Zobacz też: Flutter 1.2 nadszedł w parze z Dartem 2.2 – co nowego przygotowało Google?
Dostęp do Fluttera jest bezpłatny, SDK dystrybuowane jest na licencji zbliżonej do BSD. Bazuje na autorskim języku Google, Darcie oraz silniku renderującym Skia, oferuje renderowanie interfejsów w 60 klatkach na sekundę, docelowo będzie to 120 klatek. Flutter umożliwia kompilowanie kodu do natywnych programów działających na procesorach ARM zarówno na Androidzie, jak i iOS-ie.
Więcej informacji, dokumentację oraz linki do instalatorów znaleźć można na oficjalnej stronie SDK.