TeamQuest Blog

Flutter pozwoli na tworzenie oprogramowania na Windowsa, Linuksa i macOS-a

Flutter pozwoli na tworzenie oprogramowania na Windowsa, Linuksa i macOS-a

Maciej Olanicki , 26.04.2019 r.

Pod koniec zeszłego roku Google udostępniło nowe SDK, Flutter. Korporacja ma wobec niego ambitne plany – aktualnie ma służyć przede wszystkim tworzeniu multiplatformowych aplikacji mobilnych, docelowo zaś być podstawowym SDK w erze post-androidowej, czyli po premierze systemu nazywanego dziś Fuchsia OS. Ale to nie wszystko. Flutter pozwoli wkrótce także rozwijać oprogramowanie desktopowe.

Flutter

Dowiadujemy się tego z notatki opublikowanej przez Stuarta Morgana z Google na GitHubie:

Trwają prace nad poszerzeniem możliwości Fluttera o wsparcie desktopów jako środowiska docelowego, co pozwoli deweloperom tworzyć aplikacje na macOS-a, Windowsa i Linuksa. Na dłuższą metę, wysiłek ten doprowadzi nas do w pełni zintegrowanego rozwiązania, gdzie flutter create, flutter run</code i flutter build będą działać na pulpitach tak, jak na platformach mobilnych, ale na razie prace wciąż są w toku.

Morgan podzielił się także nieco bardziej szczegółowymi informacjami o etapie prac na konkretnych pulpitowych systemach operacyjnych. Prace nad desktopowym API w ogóle w zasadzie dopiero zostały rozpoczęte, wciąż nie ma mowy o stabilności ABI, Google nie gwarantuje także wstecznej kompatybilności API, a nawet zapowiada, że zmiany mogą się pojawić bez ostrzeżenia.

Możemy się spodziewać, że najszybciej wdrożona zostanie obsługa API macOS-a, a to za sprawą współdzielenia klas z iOS-em. W przypadku Windowsa i Linuksa Google stosuje na razie zamienniki w postaci bibliotek GLFW. Na Windowsie Flutter pozwoli na pracę nad oprogramowaniem zarówno Win32, jak i UWP. Na Linuksie Google zapowiada kompatybilność z GTK+, Qt oraz wxWidgets oraz Motif.

Zobacz też: Flutter 1.2 nadszedł w parze z Dartem 2.2 – co nowego przygotowało Google?

Dostęp do Fluttera jest bezpłatny, SDK dystrybuowane jest na licencji zbliżonej do BSD. Bazuje na autorskim języku Google, Darcie oraz silniku renderującym Skia, oferuje renderowanie interfejsów w 60 klatkach na sekundę, docelowo będzie to 120 klatek. Flutter umożliwia kompilowanie kodu do natywnych programów działających na procesorach ARM zarówno na Androidzie, jak i iOS-ie.

Więcej informacji, dokumentację oraz linki do instalatorów znaleźć można na oficjalnej stronie SDK.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej