Błędy zdarzają się nawet najlepszym. Gorzej, kiedy nie zdajemy sobie z nich sprawy lub nie chcemy się do nich przyznać, bo wtedy nie jesteśmy w stanie ich uniknąć. Efekt? Słabsza jakość kodu, nieporozumienia w zespole, produkt niespełniający oczekiwań klienta. Przyjrzyjmy się najpowszechniejszym grzechom, jakie mają na swoim sumieniu programiści, niezależnie od technologii, w jakie pracują.
Niekorzystanie z systemu kontroli wersji
W każdym projekcie zachodzi niejednokrotnie konieczność przywrócenia pliku do wcześniejszej wersji. Można to oczywiście robić na wiele sposobów, jak choćby poprzez kopiowanie plików z konkretnych katalogów. Takie rozwiązanie obarczone jest jednak nie tylko mało produktywne, ale również ryzykowne. Wystarczy jedna pomyłka, aby zaprzepaścić obecne lub poprzednie wersje. Z pomocą przychodzą takie narzędzia jak Git czy Mercurial. Nieużywanie ich to powód to posypania głowy popiołem…
Nieprawidłowe nazywanie zmiennych
Zmienne można nazywać w dowolny sposób. Przypadkowe nazwy to jednak duże zagrożenie dla czytelności wydajności kodu. Owszem, mogą działać w przypadku małego fragmentu kodu, jednak nie podczas pracy zespołowej nad projektem. Podstawowa zasada? Nazwy zmiennych powinny być oczywiste, krótkie i czytelne, pozwalające na jednoznaczną identyfikację.
Niestaranna dokumentacja
Przygotowywanie dokumentacji to dla wielu programistów zło konieczne, które powoduje reakcję alergiczną. Tymczasem im dokładniej tworzona dokumentacja od samego początku projektu, tym praca będzie przebiegała sprawniej i efektywniej a osoby, które w przyszłości będą rozwijały aplikację, będą miały ułatwione zadanie. Dobra dokumentacja to taka, która jest jasna, spójna, pozbawiona błędów i… regularnie aktualizowana.
Niespójne formatowanie
O tym, jak istotne dla czytelności kodu jest formatowanie, nie trzeba nikogo przekonywać. Istnieje wiele konwencji formatowania źródeł programów. Najważniejsze jednak jest, aby przyjęte standardy stosowane były konsekwentnie.
Dołączanie zbyt wielu bibliotek
Trudno wyobrazić sobie pracę programisty bez korzystania z zewnętrznych bibliotek open source. Developer ma ich do wyboru całe mnóstwo. Ich głównym zadaniem jest skrócenie czasu tworzenia kodu i uproszczenie go. Jednym z błędów popełnianych przez programistów jest dodawanie zbyt wielu zależności, co może stanowić zagrożenie dla kodu w postaci wolniejszego czasu kompilacji i uruchamiania.
Nieodpowiedni wybór struktur danych
Implementacja programu stawia programistę przed wyborem różnych struktur danych, czyli mechanizmów przechowywania w uporządkowany sposób informacji. To na nich operują algorytmy. Zła decyzja w tej kwestii sprawia, uzyskanie pożądanego efektu jest niemożliwe.
Brak obsługi wyjątków
Bugi są nieodłącznym elementem każdej aplikacji, niezależnie od nakładów finansowych czy liczby programistów zaangażowanych w jej powstanie. Wielu developerów z powodu pośpiechu lub braku wystarczających umiejętności, często marginalizuje ten problem. Tymczasem aplikacja musi być zawsze stabilna i odporna na błędy. Dlatego kluczowa jest dobra obsługa wyjątków, która pozwala zapanować nad działaniem programu w przypadku wystąpienia sytuacji wyjątkowych czy niespodziewanych.
Dobre intencje nie zawsze są wystarczające, aby uniknąć popełniania powyższych błędów. Każdemu programiście zdarzyło się przynajmniej raz „zgrzeszyć” na jeden z tych sposobów. Oczywiście uświadomienie sobie tego, że popełniło się błąd jest istotne, najważniejsze jednak jest to, aby w nim nie tkwić.