Powszechnie znane powiedzenie, mówiące o tym, że przychodzi się do firmy a odchodzi od szefa, jest wciąż aktualne. Zła współpraca z przełożonym to jeden z głównych powodów, dla których profesjonaliści rozważają zmianę pracy. Z kolei trudno nie zgodzić się z tym, że nic tak nie ułatwia życia w firmie, jak bycie w kręgu zaufanych osób szefa. Na szczęście na jakość wzajemnych relacji, nawet z najtrudniejszym menedżerem, mamy ogromny wpływ. Pozostaje pytanie, jak to zrobić?
Postaw na pracowitość
Najbardziej oczywistym sposobem na to, aby zyskać uznanie i szacunek szefa, jest po prostu… dobrze pracować. Skoncentruj się zatem na swoich obowiązkach i staraj się wykonywać je najlepiej jak potrafisz. Pokaż się jako osoba pełna inicjatywy i pomysłów. Nie trać czasu na plotki i zbyt długie przerwy na posiłek. Jeśli nawet w luźniejsze dni nie dasz po sobie poznać, że się nie nudzisz i potrafisz znaleźć sobie dodatkowe zajęcie, twoje akcje u szefa z całą pewnością wzrosną.
Komunikuj rozwiązania, nie problemy
Ostatnią rzeczą, o jakiej każdy przełożony chciałby usłyszeć, to kolejny kłopot, z którym trzeba się zmierzyć. Czy jest się czemu dziwić? Aby to zrozumieć, wystarczy każdy problem pomnożyć przez liczbę osób w zespole. Dlatego zanim zdecydujesz się zakomunikować jakąś trudność, sprawdź najpierw, czy nie jesteś w stanie samodzielnie znaleźć z niej wyjścia a do szefa iść jedynie ze sprawami, które przekraczają twoje kompetencje. Przedstawienie gotowych propozycji rozwiązań trudnej sytuacji sprawi, że w oczach szefa możesz tylko zyskać.
Krytykuj z głową
Otwarte krytykowanie działań i decyzji przełożonego oraz wytykanie mu błędów to prosta droga do wykluczenia się z grona zaufanych osób, którymi się otacza. Nie oznacza to oczywiście, że nie możesz mieć odmiennego zdania. Podczas rozmowy z szefem warto jednak w szczególny sposób ważyć słowa. Jest różnica w powiedzeniu „Mylisz się” a „Ciekawa propozycja, ale widzę jeszcze inną możliwość”, prawda?
Dowiedz się, co jest dla szefa ważne
Menedżerowie cenią pracowników, którzy podejmują starania, aby zrozumieć ich punkt widzenia. Dlatego dowiedz się, na czym twojemu szefowi zależy i jakie są jego cele. To wymaga umiejętności uważnego słuchania i czytania „między wierszami”. Można również zapytać przełożonego wprost, co się dla niego liczy. Dołożenie starań, aby wyjść naprzeciw jego potrzebom i oczekiwaniom z pewnością zostanie zauważone i przyczyni się do zbudowanie lepszych relacji.
Bądź ambasadorem marki
Każdemu szefowi zależy na tym, aby firma była pozytywnie postrzegana na zewnątrz. Angażując się w budowanie dobrego wizerunku marki, masz szansę być postrzegany jako lojalny i godny zaufania pracownik. Jak to zrobić? Udzielaj się w social media. Komentuj wpisy na firmowych kanałach i udostępniaj na prywatnym profilu ogłoszenia o pracę. Pokaż potencjalnym kandydatom, że firma, w której pracujesz jest przyjaznym miejscem, do którego chętnie się przychodzi a pracownicy są doceniani. Poświęć również trochę czasu, żeby pomóc nowym członkom zespołu wdrożyć się w obowiązki, aby ich praca mogła szybciej przynieść korzyści firmie. Możesz być pewien, że szef doceni twoje wsparcie, tym bardziej, jeśli będzie wykraczać ono poza twoje codzienne obowiązki.
Dobre relacje na linii pracodawca-pracownik leżą w interesie obu stron. Choć każdy szef i każda firma są inne, zawsze warto dołożyć starań, aby były one jak najlepsze. Oczywiście prosta recepta na sukces nie istnieje i zdarza się, że pomimo wysiłków, nie ma szans na dobrą komunikację. Wtedy nie pozostaje nic innego jak zacząć rozglądać się za ofertami pracy u konkurencji…