139 milionów płatnych subskrybentów, dostępność w 190 krajach, 5400 pracowników w różnych oddziałach – Netflix, bo o nim mowa, jest firmą, której globalnego sukcesu nie sposób kwestionować. Co za nim stoi? Jednym z czynników, które miały na niego największy wpływ, niewątpliwie była świadomie zaplanowana i budowana przez lata kultura organizacyjna, której zasady zostały zebrane w słynnym dokumencie Netflix Culture Deck. Miała być ona z jednej strony silna, z drugiej – wspierać pracowników w osiąganiu wysokich wyników. Za jedną z najważniejszych postaci, która przyczyniła się do budowy takiej kultury, uważa się Patty MacCord, która miała też olbrzymie wsparcie w osobie jednego z założycieli oraz CEO Netflixa – Reeda Hastingsa. Czego o zarządzaniu zespołem można nauczyć się od jednej z największych i najpopularniejszych platform VOD?
Nie skupiaj się na benefitach
W odróżnieniu od powszechnego dążenia pracodawców do wdrażania coraz to nowych, wyszukanych benefitów pozapłacowych, Netflix stara się płacić pracownikom znacznie więcej niż konkurencja. Zdaniem zarządzających firmą jest to znacznie bardziej motywujące niż przeciętna pensja połączona z dodatkowymi świadczeniami. Panuje tu przekonanie, że najlepszym benefitem, jaki można dać swoim pracownikom, jest… otoczenie ich doskonałymi współpracownikami.
Postaw na najlepszych
W Netflix ogromną wagę przywiązuje się do rekrutacji. Założeniem firmy jest mieć w swoim zespole najdoskonalszych pracowników, jakich można znaleźć na rynku pracy. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że w przeciwieństwie do wielu pracodawców, Netflix nie ma również problemu ze zwalnianiem osób, którzy nie spełniają wygórowanych oczekiwań. Odchodzącym specjalistom oferowana jest wysoka odprawa, a na ich miejsce zatrudniani są lepsi następcy. Managerowie są głęboko przekonani, że jeden doskonały pracownik ze świetną pensją przyniesie firmie dużo więcej korzyści niż dwóch przeciętnych, ze średnim wynagrodzeniem.
Stwórz zespół, dla którego liczą się osiągnięcia
Zdaniem Patty McCord, rolą liderów jest stworzenie świetnych zespołów, które będą osiągały wysokie wyniki. W jej opinii, managerowie powinni skupiać się na transparentnej komunikacji, wyzwaniach, jakie stoją przed firmą, działem czy zespołem, pokazywaniem szerszego kontekstu, w jakim pracuje dany team. W ten sposób wszyscy będą dzielić tą samą wizję i mieli jeden wspólny cel, do którego będą dążyć.
Daj pracownikom wolność
Zamiast ścisłych, skomplikowanych procedur postępowania, Netflix promuje zdrowy rozsądek. Przykładem tego mogą być dni wolne – każdy pracownik może je wziąć, kiedy ma takie życzenie. Może również pojawiać się w biurze, o której tylko chce godzinie. Co więcej – może mieć taką ilość (płatnego!) urlopu, ile potrzebuje. Managerowie nie skupiają się na mikrozarządzeniu, ale za to twardo oczekują wysokich wyników.
Wspieraj częsty feedback
Firma odeszła od cyklicznych ocen okresowych na rzecz feedbacku natychmiastowego. Managerowie Netflix wychodzą z założenia, że lepiej od razu wyrazić swoją opinię na temat pracy podwładnego niż pozostawić go bez jasnych wskazówek. W firmie wysoko ceniona jest również uczciwość, czego konsekwencją jest to, że informacja zwrotna może być udzielana również w szerszym gronie pracowników i podczas spotkań zespołu.
Daj możliwość rozwijania się
Firma daje wolność nie tylko, jeśli chodzi o czas i miejsce, z którego się pracuje, ale również nie narzuca szkoleń i nie posiada formalnego systemu rozwoju. Mocno natomiast wspiera wszystkich pracowników, aby sami podnosili swoje kwalifikacje i kompetencje.
Jak widać, Netflix promuje rewolucyjne rozwiązania nie tylko na płaszczyźnie biznesowej, ale również na polu HR, idąc pod prąd wielu obowiązującym obecnie trendom. Oczywiście to, że wprowadzenie w życie pionierskich pomysłów w przypadku tej firmy zaowocowało sukcesem, nie oznacza, że równie dobrze sprawdzą się one także w innych branżach. Na pewno warto jednak obserwować poczynania Netflixa, a to, co z całą pewnością warto od niego przejąć, to odwaga w poszukiwaniu własnej drogi w zarządzaniu, która będzie spójna z celami biznesowymi i kulturą organizacyjną firmy.