Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie działania podjąć, aby zapobiec odejściom najbardziej wartościowych pracowników IT?
- jak sprawić, by praca była dla nich źródłem satysfakcji?
- jak im pokazać, że ci na nich zależy?
Niespodziewana utrata specjalisty IT, potrafi zdezorganizować pracę całego zespołu. Jeśli w dodatku odchodzi kluczowy pracownik, to w obecnej sytuacji na rynku pracy, kiedy rekrutacja na stanowiska IT w wielu przypadkach bywa wyzwaniem na miarę zdobycia ośmiotysięcznika, może dla firmy oznaczać poważne tarapaty. Oczywiście nie da się całkowicie uniknąć rotacji, jednak stosując określone strategie, możesz sprawić, że twoje top talenty będą mniej skłonne do przyjęcia oferty konkurencji.
Plan rozwoju skrojony na miarę
Z doświadczeń Teamquest wynika, że wielu kandydatów oczekuje w pracy inspirujących wyzwań oraz możliwości zawodowego rozwoju. To również jedne z najważniejszych czynników, dla których specjaliści o unikatowych na rynku pracy IT umiejętnościach decydują się zmianę pracodawcy. Dlaczego więc nie wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i nie zapewnić im tego, czego potrzebują? Jedną z możliwości jest wspólne stworzenie indywidualnego, długoterminowego planu rozwoju w firmie obejmującego obszary, którymi technologiczne perełki są najbardziej zainteresowane. Być może część z nich będzie widziała siebie w przyszłości na stanowiskach managerskich? Warto więc zapewnić im wsparcie w rozwoju umiejętności zarządzania i kompetencji miękkich. Większości będzie z pewnością zależeć na rozwoju eksperckim. Docenią zatem sfinansowanie branżowego certyfikatu, możliwość udziału w konferencjach czy szkoleniach pozwalających pogłębić techniczne umiejętności. Twoi najlepsi specjaliści nie będą rozglądać się za pracą u konkurencji, jeśli to, czego potrzebują, znajdą u ciebie!
Szczere uznanie
Czy twoi kluczowi pracownicy IT wiedzą, ile dla ciebie znaczą? Podwyżka, premie finansowe czy atrakcyjne benefity są oczywiście czytelnym dowodem uznania, jednak na dłuższą metę nie zbudują lojalności. Aby zatrzymać w firmie największe talenty musisz sprawić, aby czuli się cenieni, szanowani i byli świadomi tego, jaką wartość wnoszą nie tylko do zespołu, ale i w rozwój całej firmy. Zorientuj się, w jaki sposób chcą być doceniani. Jednych usatysfakcjonuje publiczna pochwała, drugich nominacja do branżowej nagrody, dla jeszcze innych najwyższym dowodem uznania będzie okazanie zaufania i przydzielenie atrakcyjnego choć wymagającego projektu oraz swoboda przy jego realizacji. Pamiętaj o tym, że wygłaszane opinie i pochwały na temat pracy muszą być szczere. Nie wątp w to, że top talenty będą w stanie dostrzec różnice pomiędzy autentycznym uznaniem a próbą przypodobania lub manipulacji.
Oczy (i uszy) szeroko otwarte
Bądź wnikliwym obserwatorem i uważnie słuchaj tego, co mają do powiedzenia twoi najcenniejsi specjaliści. Jeżeli tylko dasz im szansę i pozwolisz dojść do głosu, dowiesz się wiele na temat ich satysfakcji z pracy, potrzeb, oczekiwań i tego, co w firmie powinno ulec zmianom. Wiedza ta pozwoli ci trzymać rękę na pulsie i, kiedy trzeba, uprzedzać fakty. Wychodź z inicjatywą. Najlepszy pracownik właśnie został ojcem? Zaproponuj elastyczne godziny pracy. Masz sygnały, że twój top specjalista chciałby zarabiać więcej, nie czekaj aż sam poprosi cię o podwyżkę. Zaskocz go premią za ukończony właśnie projekt. Jeśli okaże się, że filar twoje zespołu postanowił szukać zaspokojenia swoich zawodowych frustracji gdzie indziej i już zaczął się rozglądać za pracą u konkurencji, na takie działania może stanowczo być za późno.
W sytuacji, kiedy statystyczny specjalista IT co dwa lata zmienia pracodawcę, zatrzymanie w firmie największych talentów staje się prawdziwym wyzwaniem. Choć wymaga to opracowania i wcielenia w życie przemyślanej strategii pochłaniającej czas i pieniądze, w dłuższej perspektywie to krok , który z całą pewnością opłaci się bardziej niż uruchomienia procesu rekrutacyjnego od nowa.