Newspack – nowy CMS Wordpressa finansowany przez Google

Maciej Olanicki , 14.01.2019 r.
newspack2

Pozycja WordPressa na rynku systemów zarządzania treścią jest niezachwiana, mimo że konkurencja nierzadko oferuje znacznie wyższy poziom. Szczególnie, jeśli mamy na myśli poziom bezpieczeństwa. Teraz jednak na horyzoncie pojawił się nowy gracz – Newspack. Co ciekawe, za jego rozwój także odpowiada Wordpress.

Newspack – nowy CMS finansowany przez Google

Newspack to system CMS kierowany do twórców serwisów informacyjnych, dostarczających publicystykę i dziennikarstwo lokalne. Na razie o technikaliach nie wiadomo w zasadzie nic, gdyż Newspack nie jest ogólnodostępny. Wordpress ogłosił jedynie uruchomienie naboru do zamkniętych testów. Aby do nich dołączyć, konieczne jest spełnienie wymogów nie tylko technicznych, ale także merytorycznych. W udostępnionym pod adresem newspack.blog kwestionariuszu WordPress skrupulatnie wypytuje o profil publikowanych treści, czytelników, strategię wzrostu i kondycję finansową.

Skąd takie ograniczenia? Newspack ma być narzędziem, zapewne łączonym z ofertą hostingową, wykorzystywanym przez małe lokalne redakcje z ograniczonym budżetem – oferować możliwie jak najwięcej (i jak najsolidniej) za niewielką cenę. Przedsięwzięcie jest bowiem sowicie dofinansowywane przez Google (1,2 mln dolarów), Instytut Dziennikarstwa Lenfesta (400 tys.) oraz inne organizacje zabiegające o wysoką jakość dziennikarstwa. Oczywiście nie jest to pierwszy przypadek, kiedy Google dofinansowuje przedsięwzięcia dziennikarskie – od lat korporacja utrzymuje Digital News Innovation Fund, z którego dotąd wypłacono 94 mln euro na rzecz 461 podmiotów w 29 krajach Europy.

Wsparcie dla lokalnych redakcji

Z kwestionariusza można wywnioskować, że udostępnienie Newspacka ma być swojego rodzaju inwestycją w niewielkie lokalne przedsięwzięcia, które mają ogromny potencjał jako samorządowa czwarta władza. Z reguły jednak te inicjatywy są ściśle ograniczone finansowo, zaś ich członkowie wręcz dokładają do utrzymania swojego medium. Newspack ma przyjść z pomocą i dostarczać usługę na najwyższym poziomie przynajmniej w jednym, lecz kluczowym aspekcie – systemie zarządzania treścią.

Największą niewiadomą jest to, czy nowy CMS jest jakkolwiek interesujący technicznie, czy też stanowi po prostu wariant WordPressa kierowany do ściśle określonej grupy w ramach projektu współfinansowanego z zewnętrznymi organizacjami. Na wyjaśnienie tej i innych kwestii dotyczących Newspacka będziemy musieli zaczekać przynajmniej do lipca. Wówczas mają zostać wybrane zgłoszenia serwisów, które przystąpią do testów. Zgłoszenia są zbierane do 1 lutego. Przez okres trwania testów (do stycznia 2020 roku) Newspack będzie bezpłatny, następnie redakcje zapłacą 1 tys. dolarów miesięcznie.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT: