TeamQuest Blog

Jak współpracować z klientem? 5 złotych zasad dla programisty

Jak współpracować z klientem? 5 złotych zasad dla programisty

KBM , 12.12.2018 r.

Wbrew pozorom, praca developera nie polega wyłącznie na „klepaniu kodu” w samotności. Programowanie to zawsze część większego procesu, którego częścią jednokrotnie jest kontakt z klientem. Niezależnie od tego, czy projekt powadzony jest przez freelancera czy zespół w firmie, od umiejętności budowania relacji na linii zleceniodawca-wykonawca zależy niejednokrotnie powodzenie wdrożenia. O czym powinien pamiętać programista podczas współpracy z klientem?

Umowa to podstawa

Zaufanie jest niezbędne przy wzajemnej współpracy, dobrze mieć jednak wszystko spisane na papierze. Umowa daje pewność, że każda ze stron ma obowiązek wywiązać się z jej wzajemnych zapisów. To również podstawa do ewentualnych roszczeń. Warto pamiętać, że umowa nie musi mieć formy specjalnego dokumentu. Ustalenia zapisane w mailem również są egzekwowane przez sądy.

Node.js Developer 11000 - 23000 PLN

Praca zdalna
Aplikuj

Tester Manualny

Warszawa
Aplikuj

Odpowiedzialne obietnice

Klienci lubią słyszeć, że coś zostanie wykonane w terminie krótszym niż się spodziewali. Jeśli jednak przesadzimy z optymistycznymi prognozami, zadowolenie szybko może zmienić się w rozczarowanie. Dlatego mierzmy siły na zamiary i nie obiecujmy gruszek na wierzbie. Jeśli klient pyta, czy istnieje szansa na wykonanie danego zadanie w terminie, mówmy prawdę. Jeśli czujemy, że nam się to nie uda, zakomunikujmy to odpowiednio wcześniej i zaproponujmy rozwiązanie. Może wystarczy na przykład zmniejszyć zakres funkcjonalności w aplikacji? Nie ma nic gorszego niż obiecywanie gruszek na wierzbie.

Odpowiednia komunikacja

Komunikaty i standardy

Niedomówienia i niedopowiedzenia są jednym z najczęstszych powodów, dla których projekty IT kończą się niepowodzeniem. Komunikacja powinna być obustronna. Z jednej strony powinniśmy aktywnie słuchać klienta, z drugiej – przekazywać mu regularnie informacje na temat realizacji każdego etapu realizacji projektu. Nie chodzi oczywiście o to, aby natychmiast odpowiadać na każdego maila czy telefon. Warto jednak pamiętać, że zbyt długa zwłoka gra nie na naszą korzyść, lecz… konkurencji.

Senior React Developer 16000 - 25000 PLN

Praca zdalna
Aplikuj

DevOps Engineer

Praca zdalna
Aplikuj

Mid/ Senior Frontend developer 12000 - 18000 PLN

Praca zdalna
Aplikuj

Sztuka mówienia „nie”

Nie każdy pomysł klienta jest dobry. Dbanie o dobre relacje nie oznacza, że mamy się godzić na wszystko. Tym bardziej, jeśli prośba dotyczy zlecenia „na wczoraj”, rabatu czy kolejnej „drobnej” poprawki, która nie została przewidziana w umowie. Dlatego słowo „nie” ma we współpracy z klientem kluczowe znaczenie. Jeśli zleceniodawca nie ma racji, nie wahajmy się powiedzieć mu o tym. W końcu, jeśli ktoś decyduje się na współpracę z nami, chce również skorzystać z naszej wiedzy i na niej opierać swoje decyzje.

Strategia na strusia nie popłaca

Strategia

W każdym projekcie może coś pójść nie po naszej myśli. Najgorszą rzeczą, jaką możemy zrobić w takim przypadku, to udawać, że problemu nie ma. W relacji z klientem nie warto unikać trudnych tematów i milczeć na temat niekorzystnych faktów. Profesjonalistę można poznać m.in. po tym, że potrafi otwarcie przyznać się do błędu i zaangażować się w naprawienie go.

Jak widać, zasady współpracy z klientem są dość proste i oczywiste. Budowanie dobrej relacji powinno opierać się na wzajemnym słuchaniu, szacunku, transparentności i zaufaniu. Usatysfakcjonowany klient nie tylko zapłaci fakturę w terminie, ale również poleci nasze usługi dalej. Warto o tym pamiętać.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej