Możemy mieć świetną ofertę pracę: ambitny zakres obowiązków, czy duży budżet; jeżeli jednak popełnimy kilka błędów to skutecznie możemy zniechęcić kandydatów do prowadzonego przez nas projektu rekrutacyjnego. Oto lista tychże błędów:
1. Długi czas oczekiwania
Czas to pieniądz. Czas zyskuje na znaczeniu różnie w kontekście prowadzonych projektów rekrutacyjnych. Kandydaci oczekują szybkiej informacji zwrotnej na temat wyników selekcji. Z tego też powodu w jak najmniejszym stopniu powinieneś wykorzystywać zwyczajowy, 2 – tygodniowy czas na zakończenie pierwszego etapu rekrutacji. Jako doświadczony rekruter z góry wiesz, czy dany kandydat jest odpowiedni, czy też nie na dane stanowisko pracy.
2. Brak informacji dla kandydata przed spotkaniem
Jeżeli udało się Tobie umówić spotkanie z kandydatem, to powinieneś wysłać do niego wiadomość z informacjami dotyczącymi prowadzonego projektu rekrutacyjnego. Doskonałym rozwiązaniem jest przesłanie dokładnego miejsca i terminu rozmowy rekrutacyjnej, jak również dokładnego opisu stanowiska pracy. Dzięki takiemu zabiegowi, pokazujesz, że zależy Tobie na podjęciu współpracy z kandydatem. Dodatkowo brak wysłania podsumowania rozmowy może również przyczynić się do zwiększenia prawdopodobieństwa tego, że kandydat na przykład pomyli terminy spotkania.
3. Niedopowiedzenia. Zmiany ustaleń
Rzeczą niedopuszczalną jest przedstawienie stanowiska pracy niezgodnego z rzeczywistością. Jest to po prostu kłamstwo. Kandydat musi mieć świadomość, jak będzie wyglądał jego zakres obowiązków etc. Kłamstwo ma krótkie nogi, zatem wcześniej, czy później wyjdzie na jaw. Często musimy realizować trudne projekty rekrutacyjne, jednak nie jest to usprawiedliwienie do koloryzowania naszej oferty pracy. To się nie opłaca.
4. Niedawanie czasu do zastanowienia
Zmiana pracy to poważna decyzja. Jeżeli nie dasz kandydatowi czasu do namysłu i będziesz na niego naciskał w sprawie przyjęcia swojej oferty, zniechęcisz go do siebie. Chyba nikt z nas nie lubi osób natrętnych. Podejdź do tego w sposób profesjonalny. Uświadom kandydata, że projekt rekrutacyjny dobiega końca i potrzebujesz jego decyzji w ustalonym terminie. Po przekroczeniu tego terminu możesz zadzwonić do kandydata i spytać o jego decyzję.
5. Obrażanie się na kandydata
Masz prawo czuć złość, jeżeli kandydat zrezygnuje z Twojej oferty pracy, ponieważ kontroferta obecnego pracodawcy okazała się lepsza.
Nie powinieneś jednak okazywać złości, a zrozumienie. Badania pokazują, że blisko 75% kandydatów po przyjęciu kontroferty i tak rezygnuje z obecnej pracy po około 3 miesiącach. Zatem duża szansa, że Twój kandydat wróci do Ciebie w niedługim czasie; o ile byłeś dla niego miły.
Źródło: Pixabay