Z tego wpisu dowiesz się:
- jak poradzić sobie z hierarchicznością w firmie?
- jak zwiększyć zaangażowanie wśród współpracowników?
Mimo panującego już od lat trendu w kierunku spłaszczenia hierarchii w organizacjach, wiele średnich i dużych firm nierzadko nie nadąża za tymi zmianami. Aby sobie to uświadomić, wystarczy wziąć udział w jakimkolwiek zebraniu projektowym – jeśli nie ma leadera, najczęściej sam się wyłoni spośród uczestników. Bez niego spotkanie będzie po prostu nieefektywne. Sztywne struktury wciąż w większości organizacji mają się dobrze. Dlatego tak dużą rolę odgrywają managerowie, którzy mają wpływ na elastyczność swojego zespołu. W jaki sposób?
Nie ma świętych krów – wszyscy pracują tak samo
Nie powinno mieć znaczenia czy pracujesz 2 lata czy 3 miesiące. Każdy członek zespołu powinien wykonywać w równym stopniu tzw. „niechciane” zadania: umówienie spotkanie i wysłanie potwierdzeń e-mailem czy wpis na Slacku, zamówienie pizzy w piątek czy cokolwiek innego, co dotyczy zespołu.
Jasność odpowiedzialności
Kiedy zakresy obowiązków na stanowiskach nie są jasno opisane, zaczynają się problemy z tym, kto za co odpowiada. Pracownicy wyżej w hierarchii, dłużej zatrudnieni bądź bardziej asertywni – łatwo mogą odmówić wykonania jakiegoś zadanie bądź je opóźnić. Aby uniknąć takich sytuacji warto, aby IT Manager co jakiś czas dokonywał przeglądu zakresu obowiązków swoich pracowników.
Junior Developer też człowiek
Jeśli młodzi członkowie zespołu odsuwani są od dyskusji, nie bierze się ich zdania pod uwagę albo wręcz nie zaprasza na spotkania, łatwo wywołać u nich demotywację. Bycie Juniorem nie oznacza przecież braku zaangażowania czy ciekawych pomysłów.
Miejsce siedzenia ma znaczenie
Warto również przyjrzeć się rozmieszczeniu współpracowników, temu kto, gdzie i z kim siedzi. Izolowanie się od reszty zespołu albo wybieranie najlepszych miejsc według stopnia hierarchii (formalnej lub nieformalnej) a nie według potrzeb projektowych, nie wpływa pozytywnie na pracę zespołu, utrudniając komunikację i usztywniając ją.
Liczy się szacunek
Źle pojmowana hierarchia charakteryzuje się tym, że lepiej traktuje się osoby znajdujące się wyżej w strukturze. Jeśli jest to immanentna cecha kultury organizacyjnej w firmie, może powodować liczne problemy. Każdy pracownik, niezależnie od jego miejsca w hierarchii powinien traktowany być z należytym szacunkiem i nie powinno być od tego odstępstw. Kluczową rolę w zespole czy dziale odgrywa jego manager, który może takie złe nawyki i praktyki zmienić, co niewątpliwie przyczyni się do poprawy atmosfery.
Sprawiedliwość w ocenie
Znane HR-we powiedzenie mówi, że przychodzi się do firmy a odchodzi od złego szefa. Liczne badania jednoznacznie pokazują, że jedną z ważniejszych przyczyn zmiany pracy jest brak sprawiedliwości ocen managera. Jeśli kryteria są uznaniowe, istnieje grupa pracowników, którzy niezależnie od jakości pracy i ich zaangażowania są lepiej oceniani. Taki manager nigdy nie zostanie prawdziwym leaderem dla swoich pracowników, a wręcz może przyczynić się do tego, że zaczną rozglądać się za pracą u konkurencji.
Mimo że w większości firm IT dąży się do braku hierarchiczności i stawia na samodzielność pracowników, sztywne struktury w mniejszym lub większym stopniu dotyczą wciąż bardzo wielu organizacji. Na szczęście każdy IT Manager ma pewien zakres decyzyjności i swobody w prowadzeniu swojego zespołu i ustalaniu zasad, dzięki czemu może on zwiększyć zaangażowanie zespołu i usprawnić komunikację. Dlaczego z tego nie skorzystać?