Z tego wpisu dowiesz się:
- jak poradzić sobie z hierarchicznością w firmie?
- jak zwiększyć zaangażowanie wśród współpracowników?
Mimo panującego już od lat trendu w kierunku spłaszczenia hierarchii w organizacjach, wiele średnich i dużych firm nierzadko nie nadąża za tymi zmianami. Aby sobie to uświadomić, wystarczy wziąć udział w jakimkolwiek zebraniu projektowym – jeśli nie ma leadera, najczęściej sam się wyłoni spośród uczestników. Bez niego spotkanie będzie po prostu nieefektywne. Sztywne struktury wciąż w większości organizacji mają się dobrze. Dlatego tak dużą rolę odgrywają managerowie, którzy mają wpływ na elastyczność swojego zespołu. W jaki sposób?
Nie ma świętych krów – wszyscy pracują tak samo
Nie powinno mieć znaczenia czy pracujesz 2 lata czy 3 miesiące. Każdy członek zespołu powinien wykonywać w równym stopniu tzw. „niechciane” zadania: umówienie spotkanie i wysłanie potwierdzeń e-mailem czy wpis na Slacku, zamówienie pizzy w piątek czy cokolwiek innego, co dotyczy zespołu.
Jasność odpowiedzialności
Kiedy zakresy obowiązków na stanowiskach nie są jasno opisane, zaczynają się problemy z tym, kto za co odpowiada. Pracownicy wyżej w hierarchii, dłużej zatrudnieni bądź bardziej asertywni – łatwo mogą odmówić wykonania jakiegoś zadanie bądź je opóźnić. Aby uniknąć takich sytuacji warto, aby IT Manager co jakiś czas dokonywał przeglądu zakresu obowiązków swoich pracowników.
Junior Developer też człowiek
![Developer Developer](/img/static/blog/developer.jpg.webp)
Jeśli młodzi członkowie zespołu odsuwani są od dyskusji, nie bierze się ich zdania pod uwagę albo wręcz nie zaprasza na spotkania, łatwo wywołać u nich demotywację. Bycie Juniorem nie oznacza przecież braku zaangażowania czy ciekawych pomysłów.
Miejsce siedzenia ma znaczenie
Warto również przyjrzeć się rozmieszczeniu współpracowników, temu kto, gdzie i z kim siedzi. Izolowanie się od reszty zespołu albo wybieranie najlepszych miejsc według stopnia hierarchii (formalnej lub nieformalnej) a nie według potrzeb projektowych, nie wpływa pozytywnie na pracę zespołu, utrudniając komunikację i usztywniając ją.
Liczy się szacunek
Źle pojmowana hierarchia charakteryzuje się tym, że lepiej traktuje się osoby znajdujące się wyżej w strukturze. Jeśli jest to immanentna cecha kultury organizacyjnej w firmie, może powodować liczne problemy. Każdy pracownik, niezależnie od jego miejsca w hierarchii powinien traktowany być z należytym szacunkiem i nie powinno być od tego odstępstw. Kluczową rolę w zespole czy dziale odgrywa jego manager, który może takie złe nawyki i praktyki zmienić, co niewątpliwie przyczyni się do poprawy atmosfery.
Sprawiedliwość w ocenie
Znane HR-we powiedzenie mówi, że przychodzi się do firmy a odchodzi od złego szefa. Liczne badania jednoznacznie pokazują, że jedną z ważniejszych przyczyn zmiany pracy jest brak sprawiedliwości ocen managera. Jeśli kryteria są uznaniowe, istnieje grupa pracowników, którzy niezależnie od jakości pracy i ich zaangażowania są lepiej oceniani. Taki manager nigdy nie zostanie prawdziwym leaderem dla swoich pracowników, a wręcz może przyczynić się do tego, że zaczną rozglądać się za pracą u konkurencji.
Mimo że w większości firm IT dąży się do braku hierarchiczności i stawia na samodzielność pracowników, sztywne struktury w mniejszym lub większym stopniu dotyczą wciąż bardzo wielu organizacji. Na szczęście każdy IT Manager ma pewien zakres decyzyjności i swobody w prowadzeniu swojego zespołu i ustalaniu zasad, dzięki czemu może on zwiększyć zaangażowanie zespołu i usprawnić komunikację. Dlaczego z tego nie skorzystać?