Z racji tego, że reprezentuje firmę doradztwa personalnego TeamQuest, to skupię się przede na działaniach związanych z rekrutacją; to istotna część branży human resources.
Pozyskiwanie kandydatów na wakujące stanowiska pracy nie jest zadaniem prostym. Praca rekrutera to ciągła praca z ludźmi, z klientem lub kandydatem. Nierzadko trudno jest pogodzić interesy tych dwóch stron; interesy, które potrzebne są do tego, aby z powodzeniem zamknąć projekt rekrutacyjny. Poniżej 5 rzeczy o których musisz wiedzieć przed podjęciem pracy w HR:
1. O swoje miejsce musisz zawalczyć
Rekruter powinien być partnerem dla swojego klienta, czy też kandydata. To podstawa, aby w ten branży odnieść sukces. Realizowanie projektów rekrutacyjnych to ważne zadanie z punktu widzenia każdej organizacji. Oddanie procesów rekrutacyjnych osobie z zewnątrz wymaga zaufania, relacji na poziomie partnerstwa biznesowego. Jeśli decydujesz się na pracę w branży hr, to musisz postawić na budowanie relacji biznesowych opartych o profesjonalizm i zaufanie. Każdy klient ceni sobie partnerów o silnej osobowości.
2. Prowadzenie projektu rekrutacyjnego nie jest łatwym procesem
Rekrutacja to nie tylko przeglądanie CV. To wiele rozmów z potencjalnymi kandydatami, przekonywanie ich do uczestniczenia w projekcie rekrutacyjnym. To również skomplikowany proces komunikacyjny. Rekruter ma za zadanie tak umówić spotkanie kandydat – klient, aby obydwie strony były usatysfakcjonowane z jego terminu. Rekrutacja to również szybkie reagowanie na zdarzenia losowe; to również umiejętność postawienia się w roli dyplomaty, jeżeli „zainteresowane strony” mają problem z ustaleniem wspólnych warunków współpracy. Trudność realizowania procesów rekrutacyjnych polega również na tym, że rekrurter powinien znać branżę, w której poszukuje kandydatów.
3. Nastaw się na wskaźniki, na liczby
Wbrew pozorom rekruter nie musi posiadać jedynie rozwiniętych kompetencji personalnych, umiejętności współpracy z innymi. Pracę rekrutera można zmierzyć. Główne miary to czas prowadzenia projektu, czy ilość kandydatów przedstawionych do klienta. Jako przyszły rekruter musisz mieć świadomość tego, że będziesz musiał raportować wyniki swojej pracy do przełożonego, najczęściej w postaci liczbowej. Ile spotkań rekrutacyjnych przeprowadziłeś, z iloma potencjalnymi kandydatami rozmawiałeś, to podstawowe informacje zawarte w dziennym raporcie Twojej pracy.
4. Znajomość kultury organizacyjnej firmy klienta to część Twojej pracy
Jeżeli nie będziesz rozumiał specyfiki firmy swojego klienta, to nie będziesz mógł dostarczyć odpowiednio dopasowanych kandydatów. W najlepszym przypadku klient zatrudni rekomendowanego przez Ciebie kandydata; jednak w niedalekiej przyszłości możliwe, że będziesz musiał realizować ponownie ten sam projekt rekrutacyjny w ramach umowy gwarancyjnej. Dopasowanie kandydata do organizacji to ważne zadanie; nie jest to łatwe, ale konieczne z punktu widzenia Twojej efektywności i budowania relacji biznesowych z klientem.
5. HR-y to koszt
W prostym rozumieniu, działy związane z rekrutacją nie przynoszą zysku. Nie pracują w nim handlowcy, którzy przynoszą nowe zamówienia, czy też programiści tworzący systemy za które można wystawić fakturę. Rekruterzy niestety wciąż muszą udowadniać swoją ogromną rolę, jaka odgrywają w tworzeniu sukcesu organizacji. Jako przyszły rekruter musisz być przygotowany do tego, że często będziesz musiał walczyć o fundusze na Twoje działania. Na szczęście opinie o human resources zmieniają się na lepsze. Firmy zaczynają postrzegać pracę osób odpowiedzialnych za rekrutację jako inwestycję.
Praca rekrutera, czy szerzej w human resources to ciężka i odpowiedzialna praca. Jednak, co muszę podkreślić, to praca dająca ogromną satysfakcję i pole do rozwoju swoich umiejętności. Dobry rekruter to zajęty rekruter, nie każdy gotowy jest na takie wyzwanie.
Źródło: Pixabay