Projekty rekrutacyjne powinny być mierzone. Dzięki liczbom możemy bowiem oszacować koszty związane z danym projektem, czy też ocenić pracę poszczególnych rekruterów. Poniżej chciałbym Wam zaprezentować kilka miar, które można zastosować w projektach rekrutacyjnych:
Czas trwania projektu
To czas mierzony od momentu otrzymania zlecenia na prowadzenie danego projektu rekrutacyjnego, do momentu podpisania umowy /kontraktu pomiędzy kandydatem a naszym klientem. Jeżeli projekt przewiduje obsadzenie kilku wakatów, to czas należy liczyć do momentu zatrudnienia ostatniego kandydata. Zasada ta nie powinna oczywiście obowiązywać, jeżeli dla danego klienta prowadzimy rekrutację ciągłą na określony rodzaj stanowiska pracy.
Porównywanie różnych projektów tą miarą powinno uwzględniać dostępność kandydatów, jak również szczególne warunki projektu, takie jak konieczność przeprowadzania dodatkowych testów, czy spotkań z klientem.
Źródła kandydatów
Dobry rekruter to taki, który wyszukuje potencjalnych kandydatów w wielu źródłach. Duża baza kandydatów to dobra rzecz, jednak nie powinno się zawężać poszukiwań tylko do rekordów już zapisanych w bazie.
Każde podsumowanie projektu powinno zawierać informacje:
- Ilu kandydatów pochodziło z każdego źródła?
- Z jakich źródeł pochodzili kandydaci na krótkiej liście?
- Jakiego źródło pozwoliło na zamknięcie projektu rekrutacyjnego?
Taka wiedza pozwala oszczędzić nasz czas i energię; skupiamy się jedynie na efektywnych źródłach kandydatów.
Koszt prowadzonego projektu
To jedna z ważniejszych miar w projektach rekrutacyjnych. Pozwala ona bowiem na ocenę potencjału współpracy z danym klientem. Pozwala również na podjęcie decyzji, czy w przyszłości prowadzenie projektów rekrutacyjnych na dane stanowisko będzie opłacalne i tym samym podejmowane.
Do kosztów projektów należy wliczyć między innymi:
- Koszty publikacji ogłoszeń rekrutacyjnych
- Roboczogodziny rekrutera, które zostały przeznaczone na jego realizację
- Koszty związane z przeprowadzaniem ewentualnych testów
Wszystkie koszty odejmuje się od kwoty, jaką zapłaci klient za dany projekt rekrutacyjny.
Koszt utrzymania projektu po jego zakończeniu
Czy projekt rekrutacyjny wymagał realizowania gwarancji i tym samym wyszukiwania nowego kandydata? Ta miara głównie dotyczy odpowiedzi na to pytanie. Każdy projekt rekrutacyjny powinien być sprawdzany pod tym kątem. Tą miara możemy również liczyć czas, jaki jest poświęcany na ewentualną obsługę projektu po jego zakończeniu; wszelkiego typu kontakty z klientem, z kandydatem pod kątem zakończonego projektu, czy wreszcie pracę związane z przygotowanie dokumentów.
Źródło: Pixabay