Z tego wpisu dowiesz się:
- w jaki sposób poinformować kandydata, że nie przeszedł pozytywnie rekrutacji?
- jak powinien wyglądać konstruktywny feedback?
- co zrobić, żeby nie stracić relacji z kandydatem?
Mimo że żaden specjalista IT nie może dziś narzekać na brak możliwości zatrudnienia, odrzucenie kandydatury nigdy nie jest przyjemne. Tym bardziej, jeśli rekruterowi udało się go przekonać o atrakcyjności oferty. Sposób przekazania negatywnego feedbacku szczególnie zapada w pamięci i może mieć wpływ nie tylko na to, czy dana osoba zdecyduje się kandydować w przyszłości, ale również, jaką opinię na temat pracodawcy przekaże innym. Jak zatem poinformować kandydata, że odpadł z rekrutacji? Przedstawiamy kilka wskazówek, o których warto pamiętać.
Po pierwsze: szacunek
Komunikowanie drugiej stronie słabych stron i błędów zawsze jest sprawą bardzo delikatną, wymagającą empatii i wyczucia. Wielu kandydatów może bowiem odbierać brak zatrudnienia jako porażkę. Jednakowa wiadomość do wszystkich, sprawiająca wrażenie wysłanej automatycznie, zwykle nie robi dobrego wrażenia. Dlatego wysyłając maile, warto dołożyć starań, aby do każdej osoby stworzyć spersonalizowany tekst. W przypadku kandydatów, o których wiemy, że zamiast emaila woleliby rozmowę, wykonanie telefonu, podczas które będzie możliwe zadanie pytań i rozwianie wątpliwości, będzie mile widziane.
Po drugie: konkrety
Niezależnie od formy, podczas przekazywania kandydatowi informacji zwrotnej, nie może zabraknąć uzasadnienia. Każda osoba biorąca udział w rekrutacji ma prawo wiedzieć, z jakich powodów nie została zatrudniona. Wiedza ta pozwoli jej lepiej przygotować się do rozmów w przyszłości. Wskazując obszary do poprawy należy unikać ogólników i sprzecznych informacji. Jeżeli na przykład na decyzji rekrutacyjnej zaważył wynik skill testu, warto konkretnie wskazać, jakiego poziomu znajomości danej technologii oczekuje firma. Z kolei w przypadku, kiedy to kompetencje „miękkie” okazały się niewystarczające, kandydat powinien się dowiedzieć, nad którymi z nich powinien popracować.
Po trzecie: profesjonalizm
Udzielając feedbacku trzeba liczyć się z tym, że reakcje kandydatów mogą być różne. Nie każdy lubi słuchać o swoich słabych stronach. Niejednokrotnie zdarza się, że wiadomość o odrzuceniu wywołuje wiele negatywnych emocji, zwłaszcza, jeśli udział w rekrutacji wymagał dużego zaangażowania a danej osobie szczególnie zależało na pracy. Chyba każdemu rekruterowi choć raz zdarzyło się, że rozczarowanie, żal i złość kandydata sprowadziły rozmowę z nim na niezbyt przyjemne tory. Najgorsze, co można zrobić w takiej sytuacji, to dać się sprowokować i wdać w słowne utarczki. Oznaką profesjonalizmu będzie tu zachowanie szacunku, spokoju i dystansu oraz… szybkie zakończenie rozmowy.
Skoro kandydat już raz zainteresował się pracą w danej firmie oznacza, że jest ona dla niego cennym pracodawcą. Negatywne wrażenia wyniesione z procesu rekrutacji mogą sprawić, że specjalista IT będzie wolał pozostać w obecnym miejscu pracy niż ponownie przechodzić przez to doświadczenie. Dlatego trenowanie umiejętności udzielania informacji zwrotnej i zachowania relacji z kandydatem powinny znaleźć się na „to-do” liście każdego rekrutera.