Z tego wpisu dowiesz się:
- czym wiąże się korzystanie z wideorekrutacji?
- w jaki sposób metoda ta pomaga usprawnić proces rekrutacyjny?
- dlaczego warto ją stosować w rekrutacji IT?
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, zmienia się również codzienna praca rekruterów. Jeszcze niedawno rozmowa kwalifikacyjna odbywała się niemal wyłącznie w siedzibie pracodawcy, dziś coraz więcej firm w proces selekcji kandydatów decyduje się włączyć nowoczesne narzędzia. Jednym z nich jest wideorozmowa rekrutacyjna. O jej rosnącej popularności świadczą wyniki badania przeprowadzonego przez Green Job Interview, w świetle których aż 74 proc. pracodawców korzystało z tej metody, natomiast 90 proc. z nich planuje to zrobić w najbliższej przyszłości. Wciąż nie jesteś przekonany do wideorekrutacji? Być może poniższe argumenty rozwieją twoje wątpliwości.
Brak barier terytorialnych
Wśród największych korzyści rozmowy rekrutacyjnej online jest możliwość przeprowadzenia jej z dowolnego miejsca. Pozwala to rekrutować osoby z dowolnych zakątków świata bez konieczności odbywania długich podróży. Ma to szczególne znaczenie w branży IT, gdzie krótki czas rekrutacji ma kluczowe znaczenie a pracodawcy niejednokrotnie szukają kandydatów w odległych od swoich siedzib miastach czy krajach.
Oszczędność czasu
Wymieniając zalety wideorozmowy nie sposób nie wspomnieć o oszczędności czasu. Fakt, że na spotkanie z rekruterem nie trzeba udawać się do siedziby firmy, jest szczególnie wygodny dla kandydatów. Przeważająca większość specjalistów IT jest już bowiem gdzieś zatrudniona i aby pójść na rozmowę kwalifikacyjną, musiałaby za każdym razem brać wolny dzień w dotychczasowej pracy. Rekruter z kolei nie musi przejmować się straconym czasem na spotkania z kandydatami, którzy już po kilku pierwszych minutach okazują się nieodpowiedni.
Niskie koszty
To argument, który w największym stopniu przekonuje osoby decyzyjne w firmie. Rekrutacja IT to kosztowny proces. Tym bardziej, jeśli jest prowadzona poza siedzibą firmy. Kandydaci natomiast, szczególnie na wstępnym etapie rekrutacji, nie zawsze są skłonni, aby pokonywać duże odległości tylko po to, aby porozmawiać z rekruterem. Tymczasem rozmowa z użyciem kamer, Internetu i laptopa nie wymaga dużych kosztów i specjalnych przygotowań. Dodatkowo może być sposobem na to, aby zachęcić do aplikowania kandydatów pasywnych.
Spełnienie oczekiwań kandydatów
Wśród dzisiejszych kandydatów największą grupę stanowią Millenialsi oraz wchodzący właśnie na rynek pracy przedstawiciele pokolenia Z. Dla generacji tych kontakt online jest czymś zupełnie naturalnym. Wielu z nich brakuje również czasu na dojazdy we wskazane prze rekrutera miejsce. Nic więc dziwnego, że mając do wyboru spotkanie w cztery oczy z rekruterem lub wideo rozmowę – w większości przypadków wybiorą drugą opcję.
Korzyści employerbrandingowe
Umożliwienie kandydatom odbycia rozmowy rekrutacyjnej online pomaga również budować markę pracodawcy. Firma, która korzysta z tego narzędzia postrzegana jest jako innowacyjna, podążająca za nowymi trendami oraz szanująca czas potencjalnych pracowników. Nie trzeba dodawać, jak duże znaczenie ma dbanie o taki wizerunek w branży IT, w której konkurencja firm o wartościowych kandydatów jest ogromna.
Wideorozmowa to niezwykle użyteczne i wygodne narzędzie HR, które niesie ze sobą mnóstwo korzyści. Oczywiście nic nie zastąpi rozmowy w cztery oczy, szczególnie w finalnym etapie, jednak dzięki tej metodzie już na wstępnym etapie można poznać kandydata i zweryfikować umiejętności, co zaoszczędzi czas każdej ze stron.