Z tego wpisu dowiesz się:
- dlaczego warto w ogłoszeniu o pracę zamieszczać informację o zarobkach?
- w jaki sposób widełki płacowe wpływają na przebieg procesu rekrutacji?
- dlaczego tajemnica wokół wynagrodzenia nie służy firmie?
Wysokość wynagrodzenia to w Polsce wciąż temat tabu. Liczne badania wykazują, że zdecydowana większość z nas życzyłaby sobie, aby publikowanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę stało się standardową praktyką, podobnie, jak ma to miejsce w krajach zachodnich. Mimo wielu zmian, jakie w tym obszarze zaszły na przestrzeni ostatnich lat, wciąż jednak tylko co piąty rodzimy pracodawca decyduje się na odkrycie przed kandydatem swoich kart. Masz wątpliwości, czy ujawnianie wysokości wynagrodzenia może przynieść korzyści firmie? Spróbujemy cię do tego przekonać.
Krótszy czas rekrutacji
Komu zdarzyło się brać udział w wieloetapowym procesie rekrutacyjnym po to, by na końcu dowiedzieć się, że proponowane wynagrodzenie mieści się znacznie poniżej jego oczekiwań, ten wie, jak frustrujące jest to doświadczenie. Podawanie widełek płacowych sprawia, że już na etapie ogłoszenia o pracę widać, czy istnieje pole do porozumienia się w kwestiach finansowych pomiędzy obydwiema stronami. W ten sposób kandydat oszczędza czas rezygnując ze starań o stanowisko, które nie będzie go pod tym kątem satysfakcjonować, rekruter natomiast nie marnuje godzin na spotkania z osobami, które mogą zrezygnować podczas finalnego etapu obejmującego ustalanie warunków zatrudnienia.
Oszczędność kosztów
Opłata za publikację oferty pracy w serwisie ogłoszeń to niewiele w porównaniu z kosztami, jakie generują analiza CV, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych oraz sam proces wdrożenia pracownika w nowe obowiązki. Przejrzystość w kwestii wynagrodzenia nie tylko sprawia, że rekruter ma do rozważenia mniej (za to dużo bardziej wartościowych) kandydatur, ale również zmniejsza ryzyko sytuacji, kiedy to osoba dowiadująca się o warunkach finansowych podczas ostatniego etapu rekrutacji, przyjmuje propozycję pracy nie przestając jednocześnie szukać dla siebie lepszych alternatyw. Kiedy je znajdzie, odchodzi.
Konkurencyjność
Publikacja informacji o wynagrodzeniu to również sposób na pozytywne wyróżnienie się firmy. Większość ogłoszeń o pracę jest bowiem bardzo podobnie do siebie skonstruowanych pod względem opisu wymagań czy obowiązków i nie jest łatwo na tym polu uzyskać przewagę. Dotyczy to zwłaszcza sektora nowych technologii, gdzie o pozyskanie odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów wciąż jest bardzo trudno. Podawanie widełek pozwala ponadto dołączyć do grona firm, które nie mają nic do ukrycia ani przed kandydatem ani przed konkurencją i w otwarty sposób walczą o pracowników.
Korzyści employer brandingowe
Ujawnianie stawek, jakie ma do zaoferowania firma, wpływa również korzystnie na jej wizerunek jako pracodawcy. Organizacja taka postrzegana jest przez potencjalnych kandydatów nie tylko jako innowacyjna i „idąca z duchem czasu”, ale również uczciwa i szanująca ich czas. Nie trzeba dodawać, że w branżach takich jak IT, gdzie mamy do czynienia z rynkiem kandydata, taka opinia może mieć decydujący wpływ na zaakceptowanie lub odrzucenie oferty pracy od konkretnego pracodawcy.
Widełki płacowe to jedna z najważniejszych informacji dla kandydata. Firmy, które ich nie ujawniają, wiele tracą. Na szczęście liczba świadomych tego pracodawców rośnie. I choć trudno liczyć na to, że zwroty takie jak „atrakcyjne” czy „konkurencyjne” wynagrodzenie, zupełnie znikną w niedługim czasie z ogłoszeń o pracę, warto mieć nadzieję, że staną się co najmniej tak rzadkie, jak dziś podawanie informacji o zarobkach.