Z tego wpisu dowiesz się:
- czy nacisk na kompetencje miękkie w IT to wymysł czy konieczność?
- jakie nietechniczne umiejętności są kluczowe w pracy specjalistów IT?
- które z nich warto rozwijać, aby podnieść swoją wartość na rynku pracy?
Praca w IT wciąż postrzegana jest głównie jako podwórko dla umysłów ścisłych i analitycznych. Myśląc o kompetencjach niezbędnych do pracy w tej branży rzadko kiedy przychodzą do głowy takie cechy jak zdolność do dzielenia się wiedzą i przemawiania w atrakcyjny sposób, kreatywność czy „lekkie pióro”. Tymczasem znaczenie kompetencji miękkich u specjalistów IT rośnie i staje się nie mniej istotne niż umiejętność programowania w Java czy znajomość AngularJS. Które nietechniczne cechy mają dziś największe znaczenie?
Komunikatywność
Wbrew powszechnym wyobrażeniom, praca w IT wymaga nieustannych interakcji z ludźmi. Dlatego niezależnie od stanowiska i specjalizacji niezwykle istotne jest, by wiedzieć, w jaki sposób skutecznie komunikować się z osobami na wszystkich szczeblach organizacji. Od tego bowiem zależy powodzenie projektu. Umiejętność jasnego i klarownego wypowiadania się (również pisemnie) oraz wyjaśniania w prosty sposób skomplikowanych problemów technicznych jest kluczowa szczególnie u specjalistów kontaktujących się z klientami, którzy często mają niewielką wiedzę z zakresu IT i branżowy żargon jest dla nich zupełnie niezrozumiały.
Umiejętność pracy zespołowej
Powstanie nowego produktu IT nigdy nie jest dziełem jednej osoby, ale efektem współdziałania całego zespołu. Trudno wyobrazić sobie efektywną współpracę specjalistów IT bez zdolności do proszenia o pomoc przy rozwiązywaniu technicznych problemów oraz wychodzenia z inicjatywą, kiedy to inni członkowie teamu potrzebują wsparcia. Umiejętność gry do jednej bramki niejednokrotnie jest bardziej cenna dla pracodawców niż dążenie do indywidualnego sukcesu.
Umiejętność publicznego występowania
Praca w branży IT wymaga komunikacji z różnymi grupami osób. Niezależnie od tego, czy pojawia się potrzeba zaprezentowania osiągnięć zespołu zarządowi firmy, wyjaśnienia nowych procedur w dziale czy poprowadzenia wewnętrznego szkolenia, dobrze jest umieć zrobić to w sposób jak najbardziej profesjonalny i atrakcyjny dla słuchaczy.
Twórcze podejście do rozwiązywania problemów
Praca specjalisty IT w ogromnej mierze polega m.in. na przewidywaniu potencjalnych problemów, zapobieganiu im a w razie ich wystąpienia podejmowaniu odpowiednich działań zmierzających do ich szybkiego rozwiązania. Głównie dotyczą one kwestii technicznych, ale także procedur czy procesów, które mogą wpłynąć na jakość produktu i zadowolenie klienta. To oczywiście wymaga wiedzy, umiejętności analitycznych i priorytetyzowania zadań. Ale nie tylko. Szczególnie pożądane są innowacyjność i kreatywność pozwalające stawić czoło najbardziej nieprzewidzianym i rzadkim problemom.
Zdolność do dzielenia się wiedzą
Jednym ze sposobów na rozwiązanie problemu niewystarczającej liczby specjalistów IT na rynku pracy a także na zwiększenie potencjału całego zespołu są programy mentorskie, na które decyduje się coraz większa rzesza firm. Umiejętności i chęci do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem pozwalające pełnić funkcję mentora to jedna z cech, które docenią nie tylko pracodawcy, ale również młodsi koledzy, którzy w ten sposób rozszerzą swoje kwalifikacje.
Praca zespołowa, wspólne wykonywanie projektów, udział w spotkaniach i kontakty z klientami to obecnie codzienność niejednego specjalisty IT. Aby efekty tej pracy były jak najlepsze, oprócz wiedzy technicznej, niezbędne są kompetencje miękkie. Nie warto tej strefy bagatelizować.