Z tego wpisu dowiesz się:
- co pomaga w utrzymaniu stanu równowagi w pracy?
- jak zminimalizować ryzyko wypalenia zawodowego?
Niewzruszone deadliny, praca do późna, uciążliwi klienci, odpowiedzialne decyzje – wbrew pozorom w pracy specjalisty IT nie brakuje powodów do stresu. Niestety, życie w długotrwałym napięciu, nie służy naszemu zdrowiu i może nieść ze sobą wiele niepożądanych skutków. Chroniczne zmęczenie, problemy z koncentracją uwagi, osłabienie układu odpornościowego to tylko jedne z jego łagodniejszych następstw. Dlatego tak ważne jest podejmowanie działań minimalizujących negatywne działanie stresu. Prezentujemy kilka udowodnionych naukowo sposobów na osłabienie jego siły.
Uporządkuj przestrzeń wokół siebie
Na twoim biurku stale panuje artystyczny nieład? Naukowcy z University Collage w Londynie udowodnili, że ten z pozoru mało znaczący nawyk może mieć niebagatelny wpływ na poziom odczuwanego niepokoju w pracy. Dlatego zanim zabierzesz się za niecierpiące zwłoki obowiązki poświęć kilka minut na uporządkowanie dokumentów, usuń puste kubki po kawie i (o ile poziom smogu nie jest właśnie alarmujący) otwórz okno, żeby wpuścić trochę świeżego powietrza. W ten sposób unikniesz poczucie przytłoczenia a twój umysł łatwiej się odpręży.
Korzystaj z dobrodziejstw natury
Badanie przeprowadzone na uniwersytecie w Edynburgu wykazało, że stres w pracy pozostaje w bezpośredniej korelacji z ilością zieleni, jaka jest w okolicy. Im więcej drzew, krzewów i kwiatów w bezpośrednim otoczeniu, tym poziom odczuwanego przez pracowników niepokoju zauważalnie się zmniejsza. Dlatego w sytuacji nadmiernego przeciążenia zrób przerwę i udaj się na szybki spacer po okolicznym parku. Jeśli nie masz takiej możliwości, planując odpoczynek po pracy, decyduj się na opcje wymagające kontaktu z naturą.
Uważaj na dystraktory
Znasz to uczucie, kiedy próbujesz skoncentrować się na pracy a tuż obok toczy się właśnie entuzjastyczna rozmowa albo kolega rytmicznie postukuje długopisem o blat biurka? Jak się okazuje próby ignorowania tego typu odgłosów, jeżeli nie mamy wpływu na ich wyeliminowanie, bywają bardziej stresujące niż ich zauważenie i zaakceptowanie. Dzieje się tak dlatego, że świadomość obecności dystraktorów i obserwowanie efektów, jakie powodują (napięte mięśnie, zaciśnięta szczęka itp.) łagodzą ich negatywne działanie.
Wygadaj się
Nie jest tajemnicą, że dobre, wspierające relacje przyczyniają się do obniżenia poziomu stresu. Eksperyment naukowy przeprowadzony przez badaczy z uniwersytetu Wisconsin-Madison wykazał, że rozmowa telefoniczna z bliską osobą redukuje wydzielanie kortyzolu – hormonu stresu i powoduje uwalnianie oksytocyny. Chcąc zatem odreagować ciężki dzień w pracy, spotkaj się z przyjacielem. Pozwoli ci to nabrać dystansu i spojrzeć na firmowe problemy z innej perspektywy.
Dostrzeż pozytywne strony stresu
Wydaje ci się, że stres to samo zło? Otóż niekoniecznie. Według badań ekspertów z uniwersytetu w Yale, kluczową sprawą jest podejście do niego. W ramach eksperymentu naukowcy ci części badanym przekazali informacje na temat korzyści wynikających ze stresu, pozostałych uświadomiono w zakresie jego destrukcyjnych skutków. Jak się okazało, ci pierwsi deklarowali lepsze samopoczucie a efektywność ich praca była wyższa. Zatem przyjęcie pozytywnej postawy wobec stresu nie tylko ułatwia radzenie sobie z nim, ale pozwala przekuć go w coś dobrego: większą wydajność, zdrowie i własny rozwój.
Oczywiście nie da się całkowicie wyeliminować trudnych sytuacji z naszego życia zawodowego. Mając jednak na uwadze cały szereg katastrofalnych skutków, do których w dłuższej perspektywie może doprowadzić funkcjonowanie w stresie, warto znaleźć najlepszą dla siebie technikę radzenia sobie z nim. Powiedzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć, ma w tym wypadku pełne uzasadnienie.
Które z przedstawionych strategii przypadły wam najbardziej do gustu? Jakie macie swoje sposoby na radzenie sobie ze stresem w pracy?