Porad na temat tego, jak kandydat powinien się zachowywać w trakcie rozmowy o pracę jest wiele. Powszechny dostęp do takich informacji wciąż nie eliminuje sytuacji w których z pozoru idealny kandydat „odpada” z projektu na samym początku. To chyba przesłanka do tego, że ten temat wciąż nie jest wyczerpany. Poniżej przedstawię zachowania, których według mnie nie powinno się robić w trakcie rozmowy z rekruterem.
Brak przygotowania do rozmowy
Wciąż niestety zdarza mi się spotykać z kandydatami, którzy do końca nie wiedzą na jakie stanowisko aplikowali. Według mnie to wyraz pewnego braku zaangażowania w udział w projekcie rekrutacyjnym a zatem duże ryzyko przy chęci zatrudnienia, czy też zarekomendowania takiej osoby.
Kandydat powinien być przygotowany do rozmowy. Znać chociaż treść opisu stanowiska pracy, aby móc się ustosunkować do niego ustosunkować.
Próba zdominowania rozmowy
Wielu kandydatów to osoby posiadające spore doświadczenie zawodowe w swojej dziedzinie. Posiadanie dużej wiedzy w danym zakresie nie usprawiedliwia zachowania, które prowadzi do zdominowania rozmowy. Rekruter lub potencjalny pracodawca jest gospodarzem tego spotkania, to on moderuje jego przebiegiem. Kandydat, który przerywa wypowiedź rekrutera, jest zbyt gadatliwy; tworzy złe pierwsze wrażenie, tak ważne we współczesnych organizacjach. Również zbyt duża pewność siebie odbierana jest jako coś niepożądanego; nie oznacza to jednak, że mamy zachowywać się jak szare myszki.
Brak powagi w trakcie rozmowy
Kandydat, który przychodzi na rozmowę o pracę i sprawia wrażenie braku zainteresowania uczestniczeniem w danym projekcie rekrutacyjnym, nie powinien decydować się na udział w nim. Niedostateczny poziom zaangażowania to tak naprawdę strata czasu dla rekrutera, ale również i dla kandydata. Dodatkowo brak szacunku może negatywnie wpłynąć na przyszłość zawodową kandydata. Informacje na temat przeprowadzonej rozmowy są z reguły zapisywane w bazie kandydatów. Rekruter dwa razy zastanowi się, nim ponownie skontaktuje się z kandydatem, który jest po prostu arogancki.
Negatywne opisywanie poprzedniego lub obecnego pracodawcy
W zasadzie od kiedy pamiętam, mówi się o tym, aby źle nie mówić o poprzednim pracodawcy, a kandydaci nadal wypowiadają się w ten sposób o swoich pracodawcach. Trzeba mieć świadomość tego, że niewiele jest organizacji, które chciałyby mieć w swoich szeregach osoby nielojalne, które mogą tworzyć na jej temat negatywne wrażenie „w branży”. Różne są oczywiście sytuacje, które sprawiają, że drogi pracodawcy i pracownika się rozchodzą. Nie oznacza to jednak, aby negatywnie komentować to „rozstanie”.
Rozmowa rekrutacyjna to ważny krok w otrzymaniu satysfakcjonującej nas pracy. Tym samym należy podejść do tej rozmowy w sposób odpowiedzialny. Jeżeli z góry nie jesteśmy zainteresowani daną ofertą pracy, a wydaje nam się ona w pewien sposób interesująca, to warto polecić inną osobę, która będzie zainteresowana udziałem w danym projekcie rekrutacyjnym.