Z artykułu dowiesz się:
- Co to jest Unity
- Jakie jest jego zastosowanie
- Jakie możliwości oferuje
- Jaką rolę odgrywa w kinematografii i środowisku VR
- Od czego zacząć naukę Unity
Co to jest silnik Unity?
Być może niektórym nie trzeba go przedstawiać, ponieważ Unity jest dobrze znane w społeczności informatycznej, ale laikom przyda się chociaż krótkie wyjaśnienie.
Unity jest środowiskiem informatycznym dedykowanym do tworzenia gier i z takim założeniem powstało. Początkowo pozwalało na tworzenie gier dwuwymiarowych, a obecnie to zintegrowane środowisko informatyczne umożliwia produkcję gier w trójwymiarze oraz aplikacji w technologii VR i AR. Co więcej, są one przeznaczone na wszystkie dostępne platformy. Silnik Unity dobrze odnajduje się w środowisku komputerowych, jak i na konsolach PlayStation, PSP czy Xbox oraz na urządzeniach mobilnych. Poza tym Unity umożliwia pracę na każdym systemie operacyjnym, nie dyskryminuje Androida, Linuxa czy macOS. Cechuje się wieloplatformowością, co oznacza, że projekt napisany pod Windowsa może być z powodzeniem skompilowany np. na telefonie z Androidem. Cieszy się on popularnością zarówno wśród twórców hobbystycznych, jak i prawdziwych profesjonalistów. Jest na tyle elastyczny, że można go wykorzystać do stworzenia prostej gry, jak również prawdziwego hitu o światowym zasięgu, co Unity już zdążył wielokrotnie udowodnić.
Silnik Unity charakteryzuje się wysokim poziomem intuicyjności. Twórca jest prowadzony praktycznie za rękę po jego wszystkich funkcjonalnościach, trudno o jakąkolwiek większą pomyłkę. Sprzyja to nie tylko samemu procesowi twórczemu, ale też przyjemności z zabawy. Został on napisany w języku C++, a środowisko API powstało w języku C#. Jest to język strukturalny o budowie blokowej. Blok zawiera ciąg wykonywanych kolejno po sobie poleceń. Ma przy tym stosunkowo prostą składnię, więc jest to dobre rozwiązanie dla grafików bez szczególnego doświadczenia w kodowaniu. Podobne kodowanie wykorzystuje się m.in. w LabView, Blenderze i Unreal Engine. Na tym jednak nie koniec. Istnieje możliwość wykorzystania autorskiego języka dedykowane jedynie do kodowania w środowisku Unity jako alternatywy dla C#, który jest najpopularniejszym językiem przeznaczonym do tworzenia skryptów w grach komputerowych.
W 2020 opublikowano dane, z których wynikało, że 50% wszystkich gier na platformach mobilnych jest napędzanych przez Unity. Wśród nich były te cieszące się największym zainteresowaniem, które stały się wręcz prawdziwą gamingową epidemią – Pokemon Go i Call of Duty Mobile. 2 lata później Unity zasilił zespół Ziva Dynamics, który może się pochwalić stworzeniem turbo realistycznej postaci.
Potencjał technologiczny Unity w środowisku gamingowym
Pomimo, że Unity pozwala na tworzenie gier 3D, to bardziej koncentruje się na grach 2D dedykowanych na urządzenia mobilne. Oferuje całą paletę możliwości realizacji mniej i bardziej skomplikowanych projektów dzięki wbudowanym komponentom. Wśród nich jest NavMesh, a więc narzędzie przeznaczone do generowania i zarządzania nawigacją dla obiektów w grach. Tworzy uproszczoną siatkę nawigacyjną prezentującą dostępne obszary poruszania się w środowisku wirtualnym. W praktyce oznacza to możliwość efektywnego poruszania się postaci sterowanych przy pomocy sztucznej inteligencji. Są w stanie podejmować decyzje co do wyboru trasy, jak też skutecznie unikać przeszkody.
W zasobach Unity jest również Visual Scripting. Umożliwia on programowanie bez użycia tradycyjnego kodu, a przy pomocy wizualnego systemu bazującego na wykresach. Poza tym sprzyja płynniejszej współpracy pomiędzy programistami, artystami i projektantami. Brak doświadczenia w programowaniu nie jest przeszkodą w realizacji swoich pomysłów. Takie osoby mogą bez obaw korzystać z już stworzonych przez innych członków zespołu niestandardowych wykresów i węzłów.
Kolejną funkcjonalnością silnika Unity jest system fizyki. Umożliwia on programistom symulowanie realistycznej dynamiki i interakcji obiektów grach. Odpowiada za to silnik fizyczny obsługujący kolizje, grawitacje i inne efekty fizyczne.
Unity odważnie wkracza na arenę kinematografii
Wiele wskazuje na to, że Unity nie tylko będzie coraz bardziej zaznaczać swój teren w branży Mobile. Już jest o nim głośno w branży filmowej. Unity zaczęto wykorzystywać w branży filmowej, szczególnie w krótkometrażowych produkcjach. Wszystkie zmiany sprowadzały się do tego, że Unity miało oferować prawdziwie realistyczną grafikę. Ponadto silnik Unity zyskał bardzo ważną funkcjonalność, uczył się zachowań graczy. Wystarczy wspomnieć, że silnik wykorzystywany jest w produkcjach Disneya, np. „Big Hero 6 The Series” i „The Mandalorian”. Może się on więc pochwalić bardzo zacnym portfolio.
Unity w pewnym sensie uznaje się za rewolucjonistę w dziedzinie kinematografii. Jego narzędzie Cinemachine otrzymało nawet nagrodę Emmy. Jest to zestaw narzędzi dedykowany do inteligentnych, bezkodowych kamer umożliwiających tworzenie ujęć na bazie kompozycji scen i interakcji. Co więcej, można przy jego pomocy tworzyć zachowania kamery w czasie rzeczywistym.
Silnik Unity ewoluuje i oferuje jeszcze więcej
Wiesz już, że Unity to nie tylko silnik napędzający gry, ale również technologia, która odnajduje się świetnie w branży filmowej i w tworzeniu zaawansowanych symulacji. Potwierdza to jeden z projektów – AirSim, czyli platforma pod skrzydłami Microsoft Research. Umożliwia ona testowanie dronów, robotów i autonomicznych pojazdów w środowisku VR. Takie trenowanie inteligentnych pojazdów w wygodny i bezpieczny sposób zapewnia silnik Unity wspierany przez środowisko C#. AirSim charakteryzuje się bardzo realistycznym środowiskiem, na platformie możliwe jest modelowanie i obserwowanie rzeczywistych scenariuszy. Wirtualne środowisko pozwala trenować swoje pojazdy i jednocześnie dostarcza bardzo mocnych wrażeń. Budowanie fotorealistycznych scenerii stwarza idealne warunki do ćwiczeń niczym na poligonie doświadczalnym.
Nowe narzędzia AI od Unity
Sztuczna inteligencja w ostatnim czasie mocno namieszała w branży technologicznej. U niektórych pojawił się błysk w oku, a u innych obawy, czy w ogóle jeszcze będą potrzebni. Jest ona też nieodłącznym elementem Unity, trudno jest mówić o jego istnieniu bez sztucznej inteligencji. Teraz jednak zespół techniczny Unity postanowił zrobić kilka znaczących kroków do przodu. Zapowiedział wprowadzenie dwóch nowych narzędzi AI dedykowanych dla programistów. Pierwsze z nich to Unity Muse. To pewnego rodzaju chatbot, który będzie udzielał porad w trakcie procesu programowania. Drugie narzędzie to Unity Sentis, o którym starszy wiceprezes i dyrektor generalny w Unity Create Solutions, Marc Whitten mówi tak:
Na poziomie technicznym łączy sieci neuronowe z Unity Runtime, ale możliwości, które odblokowuje Sentis, są niemal nieograniczone.
Unity Sentis ma włączać sztuczną inteligencję do kompilacji gier. Ambicje i plany są więc duże, pozostaje więc czekać na obiecujące efekty.
Od znajomości języka C# do pisania skryptów w Unity
Skoro jednocześnie to takie łatwe i nawet laik może sobie poradzić z tworzeniem grafik na silniku Unity, to chyba możesz spróbować. Owszem, Unity wyróżnia się tym, że po prostu daje szansę każdemu, zarówno fanatykowi gier komputerowych, jak również producentowi filmowemu. Poza tym może pochwalić się ogromną społecznością w Internecie, która jest doskonałym źródłem odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości.
Jest jednak pewien warunek – programowanie w silniku Unity wymaga znajomości języka C#, przynajmniej jego podstaw. Z tego powodu najpierw należy zagłębić temat języka, poznać go bliżej i się go po prostu nauczyć. Są dedykowane kursy online i stacjonarne z C#, również dla totalnie początkujących. Co więcej, są kursy, które zawierają już full pakiet, jeśli chodzi o naukę silnika Unity. Rozpoczynają się od podstaw z C#, aby następnie przejść do zdecydowanie bardziej zaawansowanych zagadnień, aż w końcu dotrzeć do Unity i tworzenia pierwszych skryptów. Znajomość zarówno C#, jak i Unity znacząco podnosi Twoje kompetencje, szczególnie jeśli działasz lub chcesz zacząć swoją karierę w branży informatycznej i/lub graficznej. Umiejętności programowania gier 2D i 3D, a także tworzenia zaawansowanych symulacji są pożądane na współczesnym rynku, na którym trudno jest zaprzeczyć dominującej roli cyfryzacji i digitalizacji.
Unity udowodnił, że jest liczącym się graczem już nie tylko w branży gamingowej, ale również filmowej i VR. To silnik, po którego sięgają amatorzy i profesjonaliści, pozwala na stworzenie swojej pierwszej prostej gry, jak i zaawansowanego symulatora. Jego potencjał jest wciąż w całości niewykorzystany i wiemy, że firma odpowiadająca za stworzenie i rozwój Unity nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.