Łatwo jest pouczać i wytykać błędy, trudniej jest chwalić i wystawiać dobre oceny. Niestety, niektórym pracodawcom może się wydawać, że tylko powodzenie projektowe i lojalność pracowników to aspekty wpisane w ich obowiązki i nie wymagają one pochwały. Z kolei błędy i potknięcia zasługują na uwagę i znacznie więcej negatywnych słów. A gdyby tak podejść do tematu inaczej i udowodnić pracownikom, że są ważni i stanowią fundamenty firmy, która ich docenia? Co by się wtedy zmieniło? Może być to prawdziwą rewolucją. Na tapetę weźmiemy przykład z życia wzięty, dotyczący nas samych – TeamQuest.
Doceniają mnie! Dream team, który może więcej
Ludzie pracują, bo muszą i to jest fakt, o którym niektórzy mówią głośno, inni zaś milczą, żeby nie podpaść pracodawcy. Musimy pracować, ale niekoniecznie w konkretnej firmie. Możliwości na rynku pracy są ogromne, mamy szerokie spektrum wyboru organizacji, w których mamy szansę podjąć pracę. Tego często pracodawcy nie uwzględniają przy budowaniu zespołu i planowaniu polityki zarządzania zasobami ludzkimi, a szkoda, bo to duża strata dla nich w kontekście wizerunku pracodawcy, jak i postrzegania firmy na zewnątrz u partnerów, konkurencji i klientów.
Okazuje się, że aż 99% pracowników uznaje, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. Tak wynika z raportu przeprowadzonego przez HRM Institute "Siła doceniania". Tylko 1% ankietowanych uważa inaczej. To ogromna dysproporcja, więc możemy uznać, że ludzie w pracy chcą być doceniani, ma to dla nich ogromne znaczenie i wpływa na ich komfort pracy. Trudno jest temu zaprzeczyć.
Pracownicy, którzy dobrze czują się w pracy, traktują ją też nieco inaczej niż tylko źródło dochodu. Poczucie szczęścia i spełnienia pozwala im utwierdzić się w przekonaniu, że to, co robią, ma większy sens nie tylko dla nich samych, ale też dla osób, z którymi pracują. Zadowolenie z pracy wpływa pozytywnie na ich zaangażowanie. Jeśli ich starania są zauważane i doceniane, to mają większą motywację, żeby powtarzać swoje małe i duże sukcesy. Chcą pracować nie tylko na siebie, ale i firmę, na czym oczywiście korzysta pracodawca.
Doceniony pracownik odczuwa większą satysfakcję ze swojej pracy. To scala go z firmą i buduje do niej przywiązanie. Ma to bezpośredni związek z mniejszymi rotacjami pracowników w firmie. Trudniej jest im podjąć decyzję o zmianie pracy, nawet jeśli konkurencja oferuje lepsze zarobki. Czują się dobrze, nie mają pewności, że w innym zespole będzie podobnie.
Ponadto kultura wdzięczności ma pozytywny wpływ na relacje w zespole. Przyjemna atmosfera sprzyja efektywnej współpracy. Ludzie mają do siebie większy szacunek, są wobec siebie życzliwi i chętniej podejmują interakcje. Wdzięczność przełożonego wpływa na jego opinie wśród podopiecznych. Każdy przecież chciałby mieć szefa, który docenia jego pracę i wyraża to w bezpośredni sposób.
Docenianie sprawia, że ludzie czują, że chcą, a nie muszą pracować. Oczywiste jest, że to, co musimy sprawia nam mniejszą przyjemność niż to, co chcemy robić.
Ups. Nie każdy ma tak dobrze…
Jeśli pracuje się w firmie, w której docenia się pracownika, trudno jest sobie wyobrazić, że może być inaczej. Niestety, tylko 54% uczestników badania "Siła doceniania" odpowiedziało, że czują się doceniani w pracy. Oznacza to, że prawie połowa pracuje w firmach, w których nie praktykuje się wdzięczności lub robi się to w sposób niezauważalny przez pracowników. Co się wtedy dzieje?
Motywacja i zaangażowanie spada, zamiast zadowolenia jest frustracja, mogą pojawić się napięcia między pracownikami, a nawet konflikty. Pracodawca jest postrzegany jako osoba, która nie dba o zespół, a taka informacja zapewne prędzej czy później zostanie rozesłana poza mury firmy i dotrze do klientów i potencjalnych kandydatów, którzy mogliby w przyszłości pracować w danej instytucji.
Ludzie nie chcą pracować tam, gdzie ich starania i efekty pracy są pozostawiane bez echa. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl. Już co czwarty respondent poszukuje nowej pracy, ponieważ nie jest doceniany w obecnej. W ten sposób firma może stracić dobrego pracownika i jednocześnie naraża siebie na dodatkowe koszty związane z rekrutacją i wdrożeniem nowych pracowników. Duże rotacje w zespole nigdy nie są dobrą praktyką. Negatywnie wpływają na atmosferę, zrozumienie się w zespole, a także budżet firmy.
„Dziękuję” wyrażone słowem i gestem
No tak, ale czego właściwie oczekują pracownicy, czym jest dla nich docenianie ze strony firmy i przełożonych? Ankietowani biorący udział w badaniu HRM Institute w 61% za największe formy doceniania wskazali gratyfikację finansową oraz pozytywną informację od przełożonego. Wynika z tego, że owszem pieniądze mają duże znaczenie, ale nie są jedyną możliwością doceniania jakiej pracownicy oczekują. Ważne jest dla nich również dobre słowo, czasem wystarczy po prostu „dziękuję”, „dobra robota” czy też „doceniam to, co robisz”. Słowa nie kosztują, a potrafią zmotywować pracownika i sprzyjają jego zaangażowaniu.
Można pójść o krok dalej, jak to robimy w TeamQuest. Chcemy, aby każdy z pracowników czuł się ważnym pierwiastkiem firmy i integralną częścią zespołu. Stawiamy na personalizowane gadżety od firmy. Już pierwszego dnia pracy nowe osoby dostają kubek ze swoim zdjęciem. Z okazji urodzin i jubileuszów w pracy przygotowujemy spersonalizowane plakaty, torby i koszulki. Możemy razem świętować nie tylko sukcesy firmowe, ale też osobiste. Wykorzystujemy różne okazje do tego, aby umilać im czas spędzony w biurze. Na Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzny czy Święta Bożego Narodzenia pracownicy otrzymują kartki okolicznościowe. Lubimy też zaskakiwać, dlatego też robimy prezenty niespodzianki np. w postaci win z personalizowanymi etykietami.
Mamy również świadomość, że zespół, aby dobrze czuł się w swoim towarzystwie, potrzebuje integracji, z czym aktywnie działamy. Na Święta zorganizowaliśmy rozdanie Oscarów TikTokowych, a wyróżnionym osobom przyznaliśmy statuetki.
Tego typu gadżety i prezenty dla pracowników są wpisane w naszą kulturę wdzięczności. Staramy się regularnie przypominać, że każdy, kto jest częścią zespołu, jest dla nas tak samo ważny. Nie hierarchizujemy, każdy otrzymuje od nas takie same upominki. Dostrzegamy owoce naszych starań. Ograniczami rotacje w firmie, pracownicy angażują się w jej życie, dzielą się pomysłami na jej rozwój, chętnie ze sobą współpracują, pomagają sobie nawzajem i dobrze czują się w swoim towarzystwie. To, co jest jeszcze ważne, to wzajemny szacunek i jednocześnie brak dystansu. Mówimy sobie o pozytywach, ale też zwracamy uwagę na niepowodzenia, które nie wynikają zawsze z błędów ludzkich, ale po prostu z niedoskonałości systemu pracy. Naprawiamy to wspólnymi siłami, szukamy nowych rozwiązań, wdrażamy je i testujemy. Daje nam to dużą swobodę w działaniu, co przekłada się na realne sukcesy, które przypisujemy zarówno konkretnym osobom, jak i całemu zespołowi.
Gadżety dla pracowników – mała rzecz, a cieszy
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pracownicy tak często proszą o podwyżki? Powodów może być wiele – zarabiają za mało w stosunku do osób w innych firmach na podobnym stanowisku, ich sytuacja życiowa się zmienia lub po prostu czują się niedocenieni i w ten sposób szukają potwierdzenia, że są potrzebni firmie. Gadżety i prezenty pomagają budować poczucie docenienia, dzięki czemu pracownicy nie muszą sami się go domagać. Oczywiście podwyżki powinny być wpisane w politykę firmy, wynikają z awansów, wzrostu płacy minimalnej i zmian gospodarczych, o tym nie można zapominać. Może się jednak okazać, że pracodawca ze względu na ograniczenia budżetowe, nie jest w stanie zaoferować pracownikom pensji, których oczekują. Gadżety mogą im zrekompensować niższe płace. Pamiętaj jednak, aby traktować je jako dodatek, jeden z elementów strategii employer brandingu.
Poza tym małe, ale częste upominki podtrzymują zaangażowanie pracownika. Nie pozwalamy mu słabnąć, jak też potęgujemy jego zadowolenie i satysfakcję z pracy. Personalizowane gadżety budują poczucie przynależności do firmy. Każdy staje się jej ważnym składnikiem, nie jest tylko pojedynczą jednostką.
Takimi gadżetami, podobnie jak u nas, mogą być kubki, koszulki, torby czy kartki okolicznościowe. Dobrze sprawdzają się ponadto inne personalizowane artykuły biurowe (również mamy je w firmie), jak notesy, długopisy czy kalendarze. Warto jest podejść do upominków sezonowo, np. latem podarować pracownikom plecaki lub akcesoria do pływania, z kolei zimą skarpetki i kubki termiczne. Na pewno dużo zależy od charakteru firmy, a także preferencji samych pracowników. Inne oczekiwania mają osoby młode, które wolny czas przeznaczają na własne zainteresowania i rozwój pasji, a inne ludzie mający rodziny. Strategia employer brandingu powinna być dopasowana do charakteru firmy i ludzi w niej pracujących, tylko wtedy ma szanse na powodzenie i realizację założonych celów.
Możemy jednym głosem powiedzieć, że bardzo dobrze nam się pracuje w TeamQuest. Czujemy się zaopiekowani przez pracodawcę, ale przede wszystkim przez niego doceniani. Małe i duże gesty z jego strony tylko nas w tym utwierdzają. Życzymy sobie, żeby każdy miał szansę tego doświadczyć.