Blog IT, Blog Marketing

Account Manager – wszystko, co warto wiedzieć

Account Manager – wszystko, co warto wiedzieć

Joanna Wasiak , 06.02.2023 r.

Account Manager to stanowisko, które często pojawia się w ogłoszeniach o pracę w branży IT i w marketingu. Czym zajmuje się osoba, która pracuje jako account manager? Jakie umiejętności sprawiają, że możesz być dobrą osobą na to stanowisko? To wszystko i jeszcze więcej w dzisiejszym artykule, nie możesz tego przegapić!

W artykule wymieniono:

  • Account Manager – opis stanowiska pracy
  • Główne obowiązki Account Managera
  • Jakie umiejętności powinien mieć dobry Account Manager?
  • Ile możesz zarobić jako Account Manager?
  • Jakie są najczęściej spotykane błędy Junior Account Managerów?

Account Manager – opis stanowiska pracy

Nieprzypadkowo nazwa stanowiska związana jest z kontem reklamowym – Account Manager to osoba odpowiedzialna za zarządzanie kontami reklamowymi klientów w agencjach marketingowych. Nie musi prowadzić aktywnie kampanii reklamowych Google Ads czy na Meta, ale powinna znać się na marketingu, szczególnie zaś na strategii, która sprzedaje. Account Manager jest pośrednikiem pomiędzy klientem a wykonawcami. Nie jest Project Managerem, chociaż w firmach IT ich obowiązki mogą się zazębiać. To nie jest zdecydowanie stanowisko dla kogoś, kto ma problemy z komunikacją. Wymaga ogromnej cierpliwości i zaangażowania, a także umiejętności negocjacyjnych.

Główne obowiązki Account Managera

Jak sama nazwa stanowiska wskazuje, Account Manager to opiekun klientów. Nie tylko tych, z którymi firma lub agencja już od dawna współpracują, ale także osoba odpowiedzialna za pozyskiwanie nowych współprac biznesowych. To jest najważniejszy obowiązek osoby na tym stanowisku – dbanie o potrzeby klientów, regularny kontakt z nimi i wdrażanie zmian, o które proszą (niekoniecznie osobiste, ale przekazywanie zespołom wykonawczym odpowiednich instrukcji od klienta i weryfikacja wdrożonych zmian). Oprócz tego częściej w agencjach marketingowych, od Account Managera wymaga się:

  • przygotowania indywidualnych strategii marketingowych dla klientów;
  • odpowiedzialności za rozwiązania potencjalnych problemów komunikacyjnych i wykonawczych na linii klient – zespoły wykonawcze;
  • przygotowania i weryfikacja planów sprzedażowych dla firmy;
  • pozyskiwanie nowych współprac biznesowych;
  • dbania o spójny wizerunek marki;
  • koordynacji i delegacja zadań w zespole;
  • prowadzenia prezentacji sprzedażowych dla klientów;
  • sporządzania raportów, umów i faktur;
  • zarządzanie opiniami klientów o firmie;
  • nadzorowania prac zespołów wykonawczych

Jakie umiejętności powinien mieć dobry Account Manager?

To nie jest stanowisko dla każdego. Głównie ze względu na to, że wiąże się z wysokim ryzykiem stresu i wypalenia zawodowego, jeśli nie potrafisz komunikować się z klientem oraz nie masz dobrych umiejętności negocjacji, które są kluczowe na tym stanowisku. Zdecydowanie przyda Ci się również wiedza marketingowa, ale największy nacisk położony jest na umiejętność rozmawiania z klientem, pozyskiwania nowych współprac i sprzedaży usług danej firmy.

Oprócz tego przyda Ci się dobre zarządzanie zespołami ludzi (team leadership), dobra znajomość systemów CRM, które pomogą Ci zautomatyzować procesy zarządzania bazą klientów, a także odporność na stres i presję, której na tym stanowisku zdecydowanie nie brakuje. To nie jest praca dla analitycznego umysłu, który potrzebuje ciszy i skupienia, by wydajnie wykonywać swoją pracę. Jako Account Manager musisz dużo dzwonić, rozmawiać, nawiązywać kontakty, a także jeździć na imprezy i eventy branżowe, także te związane z nowymi technologiami, jeśli dostaniesz się do firmy z rynku IT.

Ile możesz zarobić jako Account Manager?

Zarobki na tym stanowisku są atrakcyjne, dlatego spora część osób związanych z marketingiem lub chcących zmienić branżę, wybiera stanowisko Account Managera. W zależności od umowy, na stanowisku junior Account Manager możesz zarobić do 6500 zł brutto, a na stanowisku senior Account Manager do 12.000 na UoP oraz 14.000 na B2B. Oczywiście Twoje wynagrodzenie będzie też zależne od wyników, premii itd.

Jakie są najczęściej spotykane błędy Junior Account Managerów?

Młodzi Account Managerowie muszą się nauczyć przede wszystkim otwartego, ale asertywnego podejścia do klienta i jego potrzeb. Często pozwalają, by to klient nimi zarządzał, gdy nie mają dużego doświadczenia w takiej biznesowej komunikacji. Klienci są naprawdę różni, ale wszyscy wymagają, by to ich potrzeby zostały zrealizowane od razu. Sztuką dobrego Account Managera jest więc asertywność i negocjacje, ale też taka opieka nad klientem, by czuł, że może mu zaufać już od pierwszego kontaktu. To umiejętność, którą wyrabia się z czasem, jednak warto mieć to na uwadze, decydując się na pracę w tym zawodzie.

Kolejnym częstym błędem „świeżaka”, jest brak umiejętności planowania contentu, działań, a nawet brak umiejętności zarządzania swoją listą zadań. Do tego zdecydowanie przydadzą się praktyki Scrumowe i Agile’owe, jednak początkujący Account Managerowie mogą mieć wrażenie ogromnego natłoku obowiązków i informacji, dopóki nie nauczą się nimi zarządzać. To, co zdradza osoby początkujące, to pewnego rodzaju impulsywność w relacji z klientem. Chcą dobrze wypaść, więc zdarza im się składać obietnice realizacji konkretnych potrzeb w danym momencie, bez konsultacji z szefem i zespołem wykonawczym. Takie działania znacznie obniżają jakość wykonywanych usług oraz pozycję firmy, dlatego warto pamiętać o tym, by konsultować swoje działania z resztą zespołu.

Praca Account Managera nie jest prosta i wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jest dobrze płatna i obecnie pożądana na rynku pracy, trudno się więc dziwić, że chętnych na te stanowiska nie brakuje.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej