Podbój kosmosu, podróże międzygalaktyczne to głębokie sci-fi, ale jedno można powiedzieć na pewno – polska branża kosmiczna ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać! W 2012 r. Polska została oficjalnie 20 członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej. Od tamtej pory wzrost spółek kosmicznych w kraju jest imponujący. Czy rzeczywiście polska branża kosmiczna kryje w sobie niewykorzystany potencjał?
W artykule wymieniono:
- Kształt polskiej branży kosmicznej obecnie
- Zjawisko New Space
- Telekomunikacja przyszłością polskiego sektora kosmicznego
- Polski wkład w rozwój sektora kosmicznego
Kształt polskiej branży kosmicznej obecnie
W 2022 roku, w skład polskiego sektora kosmicznego wchodzi 330 podmiotów – ponad 150 z nich bierze bezpośredni udział w międzynarodowych projektach, tj. 12 tysięcy pracowników przedsiębiorstw i spółek badawczo-rozwojowych. To ogromna szansa rozwoju dla firm, które mają zasoby, by produkować systemy satelitarne i zaawansowane urządzenia elektroniczne oparte o technologie kwantowe, jak w przypadku Creotech Instruments SA, którego pracownicy budują pierwszy komputer kwantowy dla UE.
W ramach działalności spółki rozwijany jest też autorski projekt EagleEye, który zakłada stworzenie mikrosatelity obserwacyjnego Ziemi i wystrzelenie jej na orbitę w przyszłym roku.
Zjawisko New Space
Część spółek z sektora kosmicznego upatruje swojej szansy w tzw. zjawisku New Space, które polega na tym, że coraz większe znaczenie ma działalność komercyjna w kosmosie np. zaawansowana łączność kosmiczna dla wojska, zdjęcia satelitarne dowolnego kawałka Ziemi, które przydają się obecnie w trakcie prowadzonej wojny w Ukrainie, czy innowacyjne projekty, które mają umożliwić szybki transport ludzi w różne miejsca, to dopiero początek. Szacuje się, że w przyszłych latach w globalnym sektorze kosmicznym będzie zauważalny wzrost projektów komercyjnych, nastawionych na realizację konkretnych celów, nie badań. I w tej dziedzinie Polska zdecydowanie może wykorzystać swój potencjał.
Telekomunikacja przyszłością polskiego sektora kosmicznego
Usługi telekomunikacyjne to mniej więcej ⅓ wartości globalnego rynku kosmicznego, związanego z rozwojem nowoczesnych systemów satelitarnych. Krajowy sektor kosmiczny obecnie skupia się głównie na działaniach w tym obszarze. Są to zarówno niewielkie i średnie spółki, ale także instytuty naukowe, które mają doświadczenie w badaniach nad kosmosem. Dzięki dostępowi do dorobku Europejskiej Agencji Kosmicznej możliwy jest rozwój technologii, doświadczenia i wiedzy, pozyskanie nowych partnerów biznesowych i sponsorów, a także udział w projektach związanych z badaniami Marsa czy Słońca.
W 2019 r. polski sektor kosmiczny miał wartość 15 miliardów złotych. Dotychczasowa łączna wartość międzynarodowych projektów, w których zagraniczne firmy brały udział jako partnerzy z Polski, wynosi ok. 5 miliardów euro.
Polski wkład w rozwój sektora kosmicznego
Co udało się zrobić do tej pory? Czy wiesz, że instrumenty naukowe użyte do robota planetarnego Curiosity, który od 10 lat bada powierzchnię Marsa, zostały wyprodukowane i dostarczone przez polską firmę VIGO System? Z kolei polska firma Cloud Ferro bada innowacyjne możliwości chmury obliczeniowej, by przeprowadzać złożone symulacje ekosystemów i przeciwdziałać kryzysowi klimatycznemu, dzięki dokładnym długoterminowym prognozom zmian klimatycznych. Być może w przyszłości podróże w kosmos nie będą już tylko marzeniem pisarzy science-fiction, ale staną się realne właśnie dzięki ogromnemu wkładowi badawczemu polskich naukowców? Kosmos stoi przed nami otworem!