Blog IT, Blog Marketing

Jak dotrzeć do kandydatów, których nie ma na LinkedIn?

Jak dotrzeć do kandydatów, których nie ma na LinkedIn?

Joanna Wasiak , 20.07.2022 r.

Podczas gdy rekrutacja na portalu LinkedIn z roku na rok jest usprawniana tak, by precyzyjnie trafić do konkretnej grupy docelowej z idealną ofertą, wciąż pozostaje pytanie związane z dotarciem do kandydatów-widmo, czyli takich, którzy nie mają konta ani na LinkedIn, ani w social mediach. Co może zrobić rekruter, by wśród nich wyłowić najbardziej pożądanego kandydata? O tym, jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej bez mediów społecznościowych, dowiesz się z dzisiejszego artykułu.

  • Jak dotrzeć do kandydatów spoza LinkedIn? Poznaj 5 skutecznych metod rekrutacji, dzięki którym zwiększysz precyzyjność procesu rekrutacyjnego w Twojej organizacji
  • Co możesz zrobić, by dotrzeć do kandydatów, którzy nie mają kont w mediach społecznościowych, nie odpowiadają na wiadomości lub nie są obecnie zainteresowani zmianą pracy? Zapytaj marketingowców o rolę dobrego contentu w rekrutacji!
  • Poznaj X-ray search i Boolean search, skuteczne sposoby wyszukiwania bezpośredniego, w którym niemały udział mają operatory stosowane w językach programowania!

5 skutecznych metod rekrutacyjnych poza LinkedIn

Choć w dobie cyfryzacji mało kto nie jest aktywny w mediach społecznościowych, są osoby, do których trudno dotrzeć rekruterom właśnie ze względu na brak konta na LinkedIn. Poznaj 5 skutecznych metod rekrutacyjnych, które pozwolą Ci dotrzeć do kandydatów spoza sieci społecznościowej.

Cloud DevOps Engineer

Praca zdalna
Aplikuj

Specjalista ds. Sprzedaży

Gdańsk
Aplikuj

Spedytor międzynarodowy

Praca zdalna
Aplikuj

Infrastructure Automation Engineer

Praca zdalna
Aplikuj

IT Recruiter

Warszawa
Aplikuj

1. Wykorzystaj do rekrutacji zaufane kanały

Oprócz oczywistych kanałów cyfrowych zbuduj sobie sieć zaufanych (i przynoszących efekty) kanałów komunikacji poza Internetowe. Aby wyrobić sobie pozycję solidnego i dobrego pracodawcy na rynku IT, wybierz autentyczność i szczerość w budowaniu własnej marki. Zacznij od rodziny i znajomych, którzy mogą mieć w swoim otoczeniu kandydatów zainteresowanych pracą w Twojej firmie.

Następnie możesz rozbudować tę sieć zaufanych kontaktów i zdecydować się na współpracę z uczelniami wyższymi np. przez organizację staży dla ich absolwentów. Jeśli to możliwe, warto też zadbać o potrzeby pracowników, nie tylko te podstawowe, ale przede wszystkim motywacyjne. Dobry system premiowy potrafi zmotywować nawet najmniej zaangażowanych pracowników. Zbieraj dobre opinie o firmie i dziel się nimi, a Twoje działania zaprocentują!

2. Docieraj do kandydatów różnymi ścieżkami

Obecnie skuteczna rekrutacja kandydatów opiera się o wielotorowe działania. Nie wystarczy jedynie wrzucić na popularny portal ogłoszeniowy swojej oferty, trzeba zawczasu zaplanować wszystkie działania, które pozwolą zatrudnić odpowiednią osobę w jak najkrótszym czasie. Mogą to być np. uczestnictwo w Targach Pracy, organizacja staży dla początkujących programistów, po których część z nich będzie mogła dostać wymarzoną posadę, a nawet coraz bardziej popularne atrakcyjne premie finansowe dla pracownika, z którego polecenia uda się zatrudnić kandydata.

3. Bierz udział w spotkaniach networkingowych

Czy wiesz, że spotkanie biznesowe z innymi przedsiębiorcami, to także dobry sposób na pozyskanie informacji o zapotrzebowaniu na konkretne stanowiska pracy? Na kongresach i spotkaniach branżowych często porusza się temat skutecznej rekrutacji, a co za tym idzie, można sobie wzajemnie pomóc, dzieląc się informacjami o aktualnie prowadzonych procesach rekrutacyjnych i wolnych kandydatach. To skuteczny sposób zarówno na zorientowanie się w potrzebach rynku IT, jak i na zdobycie informacji niezbędnych do przeprowadzenia efektywnej rekrutacji w przyszłości.

4. Korzystaj z kreatywności

Czy myślałeś kiedyś o tym, by w rekrutacji wykorzystać element rywalizacji? Firmy rekrutacyjne coraz częściej docierają bezpośrednio do zainteresowanych kandydatów, organizując gry strategiczne lub zadaniowe. Dzięki temu rekrutacja nie ogranicza się jedynie do wyłonienia najlepszego pracownika, ale staje się też promocją firmy. Na podstawie zaangażowania kandydatów w rozwiązywanie problemów, z jakimi zetkną się podczas takich ćwiczeń, można wiele powiedzieć o ich umiejętnościach miękkich np. w jaki sposób radzą sobie z trudnościami.

5. Metodologia Assessment Center

To dość popularna obecnie (i skuteczna) metoda rekrutacji kandydatów, która dzięki odpowiednio przygotowanym zadaniom, ćwiczeniom, scenkom odgrywanym na żywo pozwoli rekruterowi poznać i ocenić rzeczywiste kompetencje i umiejętności kandydata. Choć bywa brutalna dla kandydatów przez celowo wywoływaną presję, jest uważana za jedną z najskuteczniejszych metod rekrutacji.

Jak dotrzeć do kandydatów spoza mediów społecznościowych? Poznaj 6 skutecznych sposobów

To pytanie jest częstym pytaniem, które pojawia się na konferencjach HR. W jaki sposób można dotrzeć do kandydatów, którzy nie korzystają z mediów społecznościowych lub nie odpowiadają na wiadomości od rekruterów? Istnieje kilka skutecznych metod, dzięki którym można przyciągnąć ich uwagę.

1. Dobry content na firmowym blogu

Ile razy zdarzało się, że sam zastanawiałeś się, czy ktokolwiek czyta firmowego bloga? Okazuje się, że są osoby, które dobrze przygotowany i ciekawy content zachęci do rekrutacji w tej konkretnej organizacji. Nie jest to proces krótkotrwały, wymaga zbudowania wizerunku eksperta i cierpliwości. Jak mówią marketerzy: content is a king i dobrze wykorzystany, potrafi zdziałać wiele dla firmy, także w procesach rekrutacyjnych.

2. Budowanie wizerunku dobrego pracodawcy

Czy warto poświęcić energię na budowanie wizerunku dobrego pracodawcy w sieci i poza nią? Nawet w branży IT, gdzie konkurencja jest naprawdę wysoka, zawsze warto konsekwentnie budować markę, której ufają pracownicy i partnerzy biznesowi. Może okazać się, że takie działania przyniosą również efekt w postaci zainteresowanych kandydatów, którzy będą chcieli nawiązać współpracę z organizacją, która dba o potrzeby swoich pracowników, a także angażuje się społecznie – organizując jakąś imprezę charytatywną lub otwarcie komunikować swoją kulturę pracy z nastawieniem na różnorodność np. dbając o szczególne potrzeby konkretnych pracowników przez stworzenie dla nich usprawnień, dzięki którym będą mogli pracować jeszcze wydajniej. Jedną z takich możliwości jest np. utworzenie na terenie firmy specjalnych pokoi, w których osoby przeciążone nadmierną ilością bodźców, będą mogły odpocząć. Inną możliwością jest firmowe przedszkole czy żłobek, otwarte w godzinach pracy rodziców.

3. Twórz oryginalne oferty pracy

Schematycznie tworzone oferty pracy nie zachęcą prawie nikogo. To, co możesz zrobić, by wyróżnić się na rynku pracy, to unikalne, kreatywne i konkretne ogłoszenie o pracę, którym przyciągniesz o wiele więcej kandydatów. Przygotowując oferty pracy, łatwo zacząć robić to mechanicznie, jako jedyne wyróżnienie traktując np. atrakcyjną stawkę wynagrodzenia. Jeśli zależy Ci na skutecznej rekrutacji, musisz pamiętać, że kandydat oglądający 300 ogłoszeń dziennie, wybierze w pierwszej kolejności te, które najbardziej zapadną mu w pamięć.

4. Wyprzedź konkurencję

W jaki sposób możesz wyprzedzić konkurencję i sprawić, że to właśnie o pracę u Ciebie będą zabiegać kandydaci? Promuj swoje ogłoszenie o pracę wszędzie, gdzie możesz: fora i grupy tematyczne, znajomi, rodzina, social media, kanały na Discordzie lub innym komunikatorze, płatne kampanie reklamowe Google Ads. Sposobów jest wiele, ale by odnieść sukces i pozyskać jakościowe CV, potrzeba cierpliwości i zintegrowanych działań. Najlepiej część tych zadań szczegółowo dograć z działem marketingu i specjalistami Performance.

5. Zadbaj o stronę www

Nawet najlepsze treści contentowe nie pomogą przyciągnąć uwagi kandydatów, gdy SEO i UX są niedopracowane, a nawigacja na stronie pozostawia wiele do życzenia. Pamiętaj, że kandydat po zapoznaniu się z Twoim ogłoszeniem o pracę, będzie chciał Cię bliżej poznać. Wpisze w wyszukiwarkę internetową nazwę Twojej firmy, wejdzie na stronę i przeskanuje ją wzrokiem. Jeśli trafi na źle pozycjonowaną, nieciekawą i przestarzałą wizytówkę firmową (bo tym jest właśnie Twoja strona www), to szanse na to, że zdecyduje się złożyć swoją aplikację, znacznie spadną.

6. Direct search, czyli wyszukiwanie bezpośrednie

Metoda Direct search jest najczęściej wykorzystywana przez rekruterów w przypadku szukania specjalistów na stanowiska średniego i wyższego szczebla. Polega na bezpośrednim docieraniu do kandydatów, którzy są aktywni zawodowo, ale nie poszukują aktywnie pracy. W tym przypadku kluczowe będzie badanie rynku, by tak skonstruować ofertę, by zachęcić osobę zatrudnioną w danej organizacji do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym, mimo że nie planowała zmieniać dotychczasowej pracy.

Mówiąc o Direct search nie sposób nie wspomnieć o dwóch możliwościach technologicznych wykorzystania wyszukiwania bezpośredniego kandydatów – X-Ray search i Boolean search. X-Ray search zakłada wykorzystanie operatorów, które pozwolą na dotarcie do kandydatów za pomocą wpisania odpowiednich operatorów w wyszukiwarkę Google. Są to:

  • operator site, po którym wpisuje się konkretną stronę bez prefiksu www, aby wyszukać jej zasoby;
  • operator intitle, dzięki któremu można wyszukać odpowiednią frazę kluczową użytą w tytule strony i w ten sposób dotrzeć do interesujących rekrutera informacji;
  • operator inurl, dzięki któremu wyszukasz konkretne słowo kluczowe w url strony internetowej.

Boolean search polega na wyszukiwaniu kandydatów przez użycie konkretnych operatorów logicznych, które zawężą wyniki wyszukiwania i pozwolą na uzyskanie bardziej precyzyjnych efektów. Operatorami używanymi w ramach metody Boolean search są:

  • AND, który zawęzi wyniki wyszukiwania do wpisanych słów kluczowych, np. wpisując w wyszukiwarkę Developer AND Python, wyświetlone zostaną wszystkie wyniki, w których zostały wpisane oba słowa kluczowe;
  • OR, który pozwoli rozszerzyć zakres wyszukiwania np. wpisanie w wyszukiwarkę frazy Developer OR Python, pozwoli na wyświetlenie wyników wyszukiwania zawierających słowo Developer oraz Python;
  • NOT lub _ pozwoli wykluczyć konkretne słowo kluczowe, które nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Oprócz ww. operatorów w metodzie Boolean Search stosuje się także nawiasy okrągłe i cudzysłów.

Trzymamy kciuki i życzymy Ci pomyślnych i skutecznych rekrutacji!

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej